FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گنجینه معارف اندیشه حضرت زینب (سلام الله علیها) در ازدواج


  • امام سجاد علیه السلام : خطاب به حضرت زینب (س):تو دانشوری هستی که از گنجینه وحی علم آموخته ای و کسی به تو آموزش نداده و اندیشمندی هستی که بدون معلم می فهمی.

دیگر منوها

  • دانشنامه
  • گنجينه معارف
  • پرسش و پاسخ
  • گوهر ناب
  • رساله
  • ادعیه
  • ويژه نامه
  • شبکه اجتماعی

  

گنجینه معارف

 

اندیشه حضرت زینب (سلام الله علیها) در ازدواج

اندیشه حضرت زینب (سلام الله علیها) در ازدواج

تاریخ انتشار : 1396/7/10

 

بازدید : 2960

 

منبع : حضرت زینب (سلام الله علیها) الگوی اندیشه ورزی و مسؤولیت پذیری، ص: 72 ,

یکی از مهم ترین مراحل زندگی انسان، مرحلۀانتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک است. نوع تفکر و بینش هر انسانی باعث می شود که معیارهای متفاوتی برای انتخاب همسر در نظر بگیرد این مسأله در سعادتمند شدن و یا سعادتمند شدن افراد نقش مهمی ایفا می کند.

هر چه معیارهای انتخاب دقیق تر و نوع بینش و تفکر افراد به هم نزدیک تر باشد رسیدن به هدف آسان تر خواهد بود، چرا که همسر خوب در رسیدن فرد به سعادت نهایی، بسیار موثر است.

نمونه انتخاب شایسته را می توان در زندگی اهل بیت (علیهم السلام) به روشنی دید که از همه واضح تر هم کفوی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و انتخاب شایستۀهر کدام از این بزرگواران است.

نوع اندیشه و بینش این دو الگو برای ازدواج بینشی الهی و هدفی متعالی است. بالاترین معیارشان برای انتخاب یکدیگر، ایمان و راستی است و وظیفه ایشان تقدیم نسلی پاک به جامعه و پرورش بازوان اسلام است.

حضرت زینب (سلام الله علیها) که شاگرد مکتب چنین اساتید بزرگواری است دیدگاهی چون پدر و مادر خویش دارد. هنگامی که به سن ازدواج رسید از بین خواستگاران متعددی که داشت پسر عمویش- عبدالله بن جعفر- را به همسری برگزید زیرا او فردی کریم، بخشنده، با ایمان و صبور بود.

عبدالله در زمان هجرت مسلمین به حبشه به عنوان اولین مولود در آن جا متولد شد و در سال هفتم هجری به همراهی پدر و مادرش (جعفر ابن ابیطالب و اسماء بنت عمیس) به مدینه آمد. [1]

در مورد خصوصیات عبدالله در کتاب «اسد الغابه» آمده است که: «کان عبدالله کریماً، جواداً، حلیماً، یسَمَّی، بحرُالجواد»[2] انتخاب چنین فردی برای زندگی مشترک یعنی توجه به ایمان و اخلاق و صداقت که از بینش الهی ناشی می گردد.

حضرت زینب (سلام الله علیها) پذیرش ازدواج با عبدالله را منوط به دو شرط کرد:

1- هر روز امام حسین (علیه السلام) را ببیند.

2- هر گاه برادرش حسین (علیه السلام) خواست به مسافرت برود و زینب نیز خواست همراه او باشد عبدالله مانع نشود. [3]

نکته نهفته در این دو شرط این است که بیان این شروط به خاطر علاقۀشدید یک خواهر به برادرش نیست بلکه ناشی از یک آگاهی والا نسبت به امر ولایت و حمایت از رهبر جامعه است.

زینب (سلام الله علیها) می داند که حسین (علیه السلام) در انجام رسالتش تنهاست و یاران او اندک هستند، پس باید حامی و یاوری مانند زینب (سلام الله علیها) پا به پای او در احیای دین جدش رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بکوشد تا ارزش ها زنده شود، خون حسین (علیه السلام) بیداد کند و خطبۀزینب (سلام الله علیها) ابهت طاغوتیان را در هم شکند. لذا هدفش در ازدواج فراتر از تشکیل یک زندگی مشترک ساده و روزمره بود.

او با گذاشتن این شروط خواست تا ازدواج مانع رسیدن او به هدف اصلی نشود. عبدالله بن جعفر نیز با قبول این شروط حمایت خویش را از ولایت بر همگان اعلام داشت. وی به عنوان یک همراه شایسته توانست در کنار زینب (سلام الله علیها) فرزندان صالحی تربیت کند و حضرت را در راه رسیدن به هدفش یاری نماید.

او به همه فهماند که بینش او بینشی حسینی و زینبی است و آمادۀدفاع از ولایت خواهد بود. شاهد این سخن زمانی است که خبر شهادت فرزندان عبدالله را در واقعۀعاشورا به او دادند.

وقتی خبر شهادت عون و محمد به مدینه رسید، ابوالسلاسل- غلام آزاد شده عبدالله- از شدت ناراحتی گریبانش را پاره کرد و با آه و ناله و گریه نزد عبدالله آمد و ناله کنان گفت: «ای محمد جان! ای عون! ای عزیزانم! کیست زیباتر از شما که هم چون دو گوهر درخشان بودید؟! کیست نیکوتر از شما که گوش و قلبم بودید؟ شما مغز استخوان هایم بودید. ولی در آخر با بی ادبی گفت: «این مصیبت به خاطر حسین (علیه السلام) بر ما وارد شده است. اگر آن ها با حسین (علیه السلام) نمی رفتند شهید نمی شدند. »

عبدالله پس از اطلاع از خبر شهادت آن ها گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ» سپس خشمگین شد و با ناراحتی بر سر غلام فریاد کشید و گفت:

ای بی ادب! این گونه بر ساحت مقدس امام حسین (علیه السلام) گستاخی می کنی؟ حمد و سپاس خداوندی را که فرزندانم را در رکاب حسین (علیه السلام) به مقام شهادت رسانید. کاش من نیز با آن ها بودم و قبل از آن ها به شهادت می رسیدم. سوگند به خدا در راه حسین (علیه السلام) از فرزندانم چشم پوشیدم و خودم به آن ها سفارش کردم تا در راه حسین (علیه السلام) جانبازی کنند. اکنون شهادت آن ها را مایه آرامش وجدان و خاطر خودم در سوگ سخت امام حسین (علیه السلام) می دانم [4]

به راستی که عبدالله و زینب (سلام الله علیها) کفو هم بودند و منشاء انتخابشان بینشی آگاهانه و شهادت طلبانه در مسیر احیای دین و ولایت مداری بود.

پی نوشت ها

[1] ابن اثير، اسدالغابه، 5/ 395؛ ابن عبدالبر، الاستيعاب، 3/ 881.

[2] ابن اثير، اسدالغابه، 3/ 134؛ قرشى، السيده زينب، 46.

[3] قرشى، السيده زينب، 59 ..

[4] طبرى، تاريخ الامم و الملوك، 4/ 268؛ مجلسى، بحارالانوار، 45/ 122؛ مفيد، الارشاد، 231.

https://hawzah.net/fa/Article/View/102018/اندیشه-حضرت-زینب-"سلام-الله-علیها"-در-ازدواج?rcIds=99228


چهارشنبه، 09 آذر 1401 - 22:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0