FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


وهابیون چه نسبتی با اسلام دارند؟/جستاری در شرک و نقد وهابیت


 مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 09 آذر 1401 - 10:24

کتاب «جستاری در شرک و گفتاری در نقد وهابیت» حاوی متن دروس آیت الله هادی نجفی به کوشش محمود صادقی توسط انتشارات چتر دانش منتشر شد.

الله،قال،خدا،رسول،هذا،فرمود،زيارت،قبور،مسلمين،علي،ورسوله،شفا ...


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جستاری در شرک و گفتاری در نقد وهابیت» حاوی متن دروس آیت الله هادی نجفی از استادان به نام و باسابقه حوزه علمیه اصفهان، به کوشش محمود صادقی، با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات «چتر دانش» روانه بازار نشر شد.
در مقدمه این اثر آمده است: «اسلام در نزد همه مسلمین عبارت از شهادتین - یعنی شهادت و اقرار بر توحید و یگانگی خداوند و شهادت و اقرار بر نبوت و رسالت خاتم پیامبران محمد مصطفی - است.
هرکس شهادتین را بر زبان جاری، کند جان و عرض و مال او محترم و حکم به طهارت و جواز ازدواج با او و حلال بودن ذبیحه او و جریان احکام میراث بین او و مسلمین و وجوب تجهیز جنازه وی می‌شود.
تعریف مذکور از اسلام مورد توافق همه فرق مسلمین به جز جماعتی از خوارج و نواصب و وهابیان است ولی متأسفانه از این حکم قطعی عدول کرده و همواره به تکفیر مسلمانان می‌پردازند.
روایات متعددی از عامه بر این حکم قطعی بین مسلمین دلالت دارد که به برخی از این روایات اشاره می‌شود تا اساس اندیشه وهابیان که تکفیر مسلمین است از میان برود:
١- أخرج البخاری عن أنس قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: أمرت أن أقاتل الناس حتی یقولوا: لا إله إلا الله، فإذا قالوها وصلوا صلاتنا، واستقبلوا قبلتنا، وذبحوا ذبیحتنا، حرمت علینا دماؤهم وأموالهم.
بخاری به اسنادش از انس نقل می‌کند که پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: من مأمور شدم با مردم نبرد کنم تا بگویند: «لا اله الا الله» پس آنگاه که چنین گویند و نمازهای ما را برپای دارند و به طرف قبله ما روی آورند، و ذبیحه ما را ذبح کنند، خون و اموالشان بر ما حرام می‌شود.
٢- وفی البخاری «بالإسناد إلی ابن عمر، وفی مسلم» بإسناده إلی أبی بکره قالا: قال النبی وهو بمنی قد أشار إلی مکة المعظمه: أتدرون أی بلد هذا؟
قالوا: الله ورسوله أعلم قال: فإنّ هذا بلد حرام، أتدرون أی یوم هذا؟
قالوا: الله ورسوله أعلم، قال: إنه یوم حرام، أتدرون أی شهر هذا؟
قالوا: الله ورسوله أعلم، قال: شهر حرام، قال: فإنّ الله حرم علیکم دماء کم و أموالکم وأعراضکم کحرمة یومکم هذا فی شهرکم هذا، فی بلدکم هذا.
بخاری با سند خودش از ابن عمر و مسلم به اسنادش از ابی بکره نقل می‌کنند که رسول خدا در حالی که در منا بود به مکه معظمه اشاره فرمود و گفت: آیا می‌دانید این چه سرزمینی است؟
پاسخ گفتند: خدا و رسولش داناتر است.
فرمود: پس به راستی که این سرزمین دارای حرمت است.
آیا میدانید امروز چه روزی است؟
پاسخ دادند خدا و رسولش داناتر است.
فرمود: به راستی امروز دارای حرمت است آیا می‌دانید این ماه چه ماهی است؟
پاسخ گفتند: خدا و رسولش داناتر است.
فرمود ماهی است دارای حرمت، سپس اضافه کرد، به درستی که خدا جانهایتان و اموالتان و نوامیستان را مانند احترام امروز و این ماهی که در آن قرار داریم و این سرزمینتان را بر شما حرام کرده است.
وفی صحیح مسلم قال: إنّ رسول الله الله قال: لأعطین هذا الرایة رجلاً یحبُّ الله ورسوله -وفی روایه أخری هی فی الصحاح أیضاً ویحبه الله ورسوله» یفتح الله علی یدیه.
قال: قال عمر بن الخطاب: ما أحببتُ الإمارة إلا یومنذ فتساورت لها رجاء أن أدعی لها.
قال: فدعا رسول الله صلی الله علیه وسلم علی بن أبی طالب، فأعطاه إیاها وقال: امش، ولا تلتفت احتی یفتح الله علیک قال: فسار علی شیئاً ثم وقف ولم یلتفت فصرخ: یا رسول الله، علی ماذا أقاتل الناس؟
قال: قاتلهم حتی یشهدوا أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله، فإذا فعلوا ذلک، فقد منعوا منک دماءهم.
مسلم در صحیحش گوید: به راستی رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: به تحقیق این پرچم را به مردی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد - و در روایت دیگری که در کتب صحاح آمده است فرمود: «خدا و رسول نیز او را دوست دارند» خداوند پیروزی را بر دستان او جاری می‌کند.عمر بن خطاب: گفت من ریاست و فرماندهی سپاه را دوست نداشتم مگر آن روز.
پس در آن روز گردن خود را کشیدم به امید اینکه برای این ریاست بر سپاه خوانده شوم.
راوی گوید: پس رسول خدا، علی بن ابی طالب را فراخواند و پرچم فرماندهی را به او داد و فرمود حرکت کن و به جای دیگری نرو تا خدا قلعه‌های خیبر را به دست تو گشاید.
راوی گوید علی مقداری حرکت کرد سپس ایستاد و بدون اینکه به جهتی توجه کند پس با صدای بلند: گفت ای پیامبر خدا بر چه اساسی با مردم بجنگم؟
رسول خدا پاسخ گفت: با آنان نبرد کن تا اقرار کنند به یگانگی خدا و به رسالت محمد پس هرگاه این دو اقرار و شهادت را انجام دادند پس به تحقیق از ریختن خون آنان منع می‌شوی.»
به گفته آیت الله هادی نجفی این روایات و روایاتی از این دست درباب اهمیت پذیرش اسلام بسیارند؛ از این روی احدی حق ندارد گوینده کلمه «لا إله إلا الله» را کافر بخواند و به جان و ناموس و مال او تعرض پیدا کند در حالی که متأسفانه اساس اندیشه وهابیان بر تکفیر مسلمین بنا نهاده شده است و هر جا پای وهابیت باز شده، ارمغانی به جز قتل و جنایت و خونریزی و برادر کشی و تجاوز به اعراض و نوامیس و اموال دیگران به همراه نداشته است.
این اثر در بردارنده ۴۲ جلسه درس آیت الله نجفی است که در دروس کلام و عقاید و در پایان بحث «توحید» متعرض به بحث «شرک» شده و از آنجا به نقد اندیشه «وهابیت» پرداخته است.
شفاعت موهبتی از جانب پروردگار، معنای لغوی و اصطلاحی شفاعت، شفاعت دردنیا و آخرت کاربرد دارد، دیدگاه وهابیت درباره شفاعت در دنیا، تفاوت شفاعت با اعتقاد مشرکان زمان جاهلیت، زیارت قبور از دیدگاه عقل و شرع، معنای زیارت در لغت و اصطلاح، فواید زیارت قبور، زیارت قبور از دیدگاه اسلام، سیره عملی مسلمانان بر زیارت قبور زیارت قبور از دیدگاه قرآن، ممنوعیت خواندن نماز برای منافق، ممنوعیت ایستادن نزد قبر منافق، دلالت عقلاء بر زیارت قبور و… از جمله سرفصل‌های این کتاب است.


 


چهارشنبه، 09 آذر 1401 - 21:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0