FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ایجاد دانشگاه در مناطق محروم آثار اجتماعی مثبت به همراه دارد


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 07 آذر 1401 - 10:30

وزیر بهداشت بی توجهی به عدالت آموزشی را مشکلی ریشه دار دانست و گفت: ایجاد دانشکده یا دانشگاه در مناطق محرومی که شرایط لازم را دارند، علاوه بر توسعه علمی، آثار اجتماعی بسیار مثبتی خواهد داشت.

آموزش،علمي،بهداشت،دانشگاه،برنامه،اللهي،آموزشي،وزير،مرجعيت،دا ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین اللهی در اجلاس معاونان آموزش و توسعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، هیات علمی را رکن آموزش پزشکی برشمرد و گفت: مهمترین رکن آموزش هیات علمی است.
جذب هیات علمی دانشمند، مبتکر، همگام با انقلاب اسلامی و مردم ما را به سمت کسب مرجعیت علمی سوق خواهد داد.
وی افزود: هیات علمی ها اگر به وظایف اصلی خود بپردازند می توانند آینده کشور را تضمین کنند.
بنابراین جذب و ارزیابی هیات های علمی کارآمد امری بسیار مهم است.
هیات علمی ها در دنیا به صورت فرایندی و دائم ارزیابی می شوند.
اگر عضوی از هیات علمی توانمند نبود نباید آنقدر صبر کنیم تا بازنشسته شود
عین اللهی افزود: نباید سیستم به گونه ای باشد که اگر عضوی از هیات علمی توانمند نبود آن قدر صبر کنیم تا بازنشسته شود.
معاونان توسعه و آموزش باید برای ورود، گزینش، استخدام و ارتقای اعضای هیأت علمی برنامه ریزی کنند.
وی با اشاره به این که معلمی شغل انبیاست، گفت: مهم ترین گزینش ها باید مربوط به معلمان باشد؛ چرا که معلمی فقط کسب مدرک یا صدور آن نیست.
بعد از گزینش و استخدام معلمان، ارزیابی آنها در حین خدمت بسیار مهم است.
اگر فردی در نظام سلامت نتوانست در حوزه آموزش ایفای نقش و معلمی کند، از او می توان در حوزه های بهداشت یا درمان استفاده کرد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در هفته پربرکت بسیج قرار داریم.
رهبر معظم انقلاب دیروز دستاوردهای موسسه رویان به مدیریت مرحوم دکتر کاظمی را یک دستاورد بسیجی توصیف کردند.
شکرگزاریم که در برهه ای از زمان و مکان قرار داریم که می توانیم با کاربسیجی خدمت کنیم.
شکرگزاری مسئولیت ها هم به این است که کار، عمل و ابتکار بیشتری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هدف اصلی از فعالیت های پژوهشی، کسب مرجعیت علمی در جهان است.
ایران در گذشته این مرجعیت را داشت ولی به مرور زمان و فاصله گرفتن از دوران اوج وشکوفایی تمدن اسلامی، مرجعیت علمی ایران کاهش یافته است.
ایجاد جمهوری اسلامی، شروعی برای بازگرداندن مرجعیت علمی بود
عین اللهی گفت: ایجاد جمهوری اسلامی، شروعی برای بازگرداندن مرجعیت علمی بود.
اگر به درستی برنامه ریزی کنیم، می توانیم دوباره کرسی مرجعیت علمی را در دنیا به دست آوریم ؛ به ویژه آن که آموزش پزشکی در مرجعیت علمی جایگاه با اهمیتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: آثار کارهای آموزشی در کوتاه مدت به ثمر نمی نشیند و نمود نمی یابد؛ بلکه نتیجه اقدامات حوزه آموزش شاید ۱۰ سال دیگر به بار بنشیند.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آموزش سرمایه گذاری است، نه هزینه تصریح کرد: نه تنها در وزارت بهداشت و علوم، بلکه در آموزش و پرورش هم انجام کارهای اساسی منوط به توسعه آموزش است و از این رهگذر ینده کشور بیمه می شود.
موفقیت در آموزش به شناخت ما از ابزار آموزش بستگی دارد و باید برای هر کدام از این ابزارها ها برنامه ریزی مجزا داشته باشیم.
وی افزود: معلمانی هستند که دانشجویان را به کشورشان امیدوار می کنند ولی معلمانی هم هستند که به فرار مغزها کمک کرده و دانشجو را پس از صرف زحمات و هزینه های بسیار، به خروج ترغیب می کنند.
باید با کادر سازی صحیح، آینده کشور را تضمین کرد
عین اللهی گفت: همه کسانی که در بوردها پذیرفته می شوند انسان های توانمندی هستند و جایگاه علمی بالایی دارند.
بنابراین برای جذب نخبگان باید معیارهای دیگری همچون تعهد، تدین و انقلابی بودن را نیز در نظر گرفت.
نباید از جذب نیروهای متعهدِ متخصص غافل شد، بلکه باید با کادر سازی صحیح، آینده کشور را تضمین کرد.
وزیر بهداشت ادامه داد: دانشجویان رکن مهم دیگر آموزش و همانند فرزندان ما هستند.
باید از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شده و مشکلات آنها را مرتفع کنیم.
به عنوان مثال احداث خوابگاه به ویژه برای متأهلان از اقدامات لازم در جهت حمایت از تحصیل دانشجویان است.
هیچ محدودیتی برای جذب دانشجوی خارجی نداریم
عین اللهی گفت: دانشجویان تحت تاثیر استادان خود هستند و استادان باید آنها را در جهت درست هدایت کنند.
باید به دانشجویان خارجی هم به چشم یک انتقال دهنده فرهنگ انقلاب نگاه کنیم، نه فقط دانشجویی که برای ما ارزآوری دارد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای جذب دانشجوی خارجی نداریم، ولی باید طوری عمل کنیم که وقتی این دانشجویان به کشور خود برگشتند مبلّغ انقلاب و تمدن اسلامی ما باشند و این رویکرد دانشگاه رسالتی مهم در جهت کسب مرجعیت علمی ایران در جهان خواهد بود.
ایجاد دانشکده یا دانشگاه در مناطق محروم آثار اجتماعی بسیار مثبتی خواهد داشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بی توجهی به عدالت آموزشی را مشکلی ریشه دار در کشور دانست و گفت: فضاها و امکانات نباید در یک شهر یا استان به وفور وجود داشته باشد و در مقابل مناطقی از کشور از تحصیل و امکانات محروم باشند.
دانش آموزان با استعداد در تهران و بندرعباس باید به طور یکسان از امکانات تحصیل برخوردار باشند.
وی افزود: ایجاد دانشکده یا دانشگاه در مناطق محرومی که شرایط لازم را دارند، علاوه بر توسعه علمی، آثار اجتماعی بسیار مثبتی خواهد داشت.
زیرا برای همه این امکان وجود ندارد که در مناطق برخوردار ادامه تحصیل دهند و باید با توسعه متوازن مراکز آموزشی امکان قبولی و تحصیل بومی افراد با استعداد را فراهم کنیم.
عین اللهی گفت: من شخصاً تیپ بندی دانشگاه ها را قبول نداشتم زیرا باید فرصت رشد را برای همه استان ها فراهم کرد.
دانشگاه ها باید از نظر توسعه یافتگی در یک سطح باشند و تنها ماموریت های آنها با توجه به آمایش سرزمینی، متفاوت باشد.
وی خاطرنشان کرد: روش های تدریس باید به روز شده و از حالت جزوه دادن استاد به دانشجو خارج شود.
تدریس استادان باید ارزشیابی شود و دانشجویان باید بتوانند از کتاب ها، منابع مرجع و مهم دنیا استفاده کنند.
وزیر بهداشت افزود: بحث جامع نگری موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.
نیاز نیست کریکولوم های آموزشی به صورت ۱۰۰ درصد در همه جای کشور اجرا شوند.
کریکولوم ها باید ۶۰ درصد برنامه آموزشی را دربربگیرند و ۴۰ درصد را هم دانشگاه ها با توجه به نیازها، معضلات و بیماری های بومی منطقه خود آموزش دهند.
باید دانشجویان را برای آموزش به فیلدها و شهرستان ها و روستاها برد
وی عنوان کرد: باید دانشجویان را برای آموزش به فیلدها و شهرستان ها و روستاها برد.
این اقدام به جامع نگری در آموزش کمک می کند و بهره گیری از فناوری های روز و انواع روش های جدید آموزشی نیز بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.
عین اللهی افزود: استفاده از فناوری، انتقال مفاهیم دشوار را برای دانشجو آسان می کند و معاونت های توسعه دانشگاه ها باید امکانات فناورانه لازم را برای دانشگاه ها و استادان فراهم کنند.
وی یادآور شد: نظم و انضباط آموزشی بسیار مهم است.
به هیچ وجه به هیچ دانشجویی نباید بیهوده نمره داد و اگر کلاسی نتوانست به اندازه کافی بهره دهی داشته باشد آن درس برای آن نیمسال باید کنار گذاشته شود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: کار گروهی بسیار مهم است و رمز موفقیت در کار تیمی است.
متاسفانه فردگرایی در سابقه آموزش ما نمود بیشتری داشته است و به کار تیمی به میزان لازم اهمیت نمی دهیم.
این اقدام که در جشنواره های آموزشی به کارهای گروهی جایزه دهند، بسیار خوب است.
مثلا اینکه برای یک فرآیند موفق به چند نفر جایزه تعلق بگیرد، اقدام بسیار خوبی است.
وی اهمیت کیفیت در کنار توجه به کمیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: دستیاری که بدون انجام چند عمل جراحی موفق فارغ التحصیل شود، کیفیت لازم را ندارد و بنابراین باید روی سنجه های کیفی تاکید کنیم.
لزوم حرکت به سوی برگزاری آزمون‌های غیرمتمرکز
وزیر بهداشت گفت: من اعتقادی به انجام آزمون های متمرکز ندارم.
آزمون ها را می توانیم به دانشگاه هایی که اعتباربخشی می شوند واگذار کنیم.
البته آزمون های بورد می تواند متمرکز انجام شود؛ ولی آزمون های دیگر را می توان به دانشگاه ها واگذار کرد.‌
عین اللهی افزود: نکته مهم دیگر مدیریت میدانی است.
حضور استادان و مدیران در میدان، به سنجش واقعی و رفع مشکلات مناطق به ویژه مناطق محروم کمک زیادی خواهد کرد.
وزیر بهداشت، آموزش مستمر و پویا را مثمرثمر دانست و گفت: آموزش های مداوم اقدام ارزشمندی است و البته فقط نباید برای کسب امتیاز انجام گیرد.
علاوه بر این، برگزاری آموزش های مداوم حین خدمت اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: باید افراد با تخصص های مرتبط در شغل ها و مسئولیت ها به کارگیری و ارزیابی مستمر شوند و نباید نسبت به این امر مهم کوتاه آمد.
به ویژه در بخش های بهداشتی، درمانی و آموزشی به کارگیری متخصصان مرتبط بسیار مهم است.
عین اللهی ادامه داد: مدیران کارکنان خود را از هر جهت ارزیابی کنند تا بهره وری ها ارتقا یابد.
پازل نیروی انسانی هر دستگاه باید درست چیده شود تا کارها در جهت صحیح پیش برود؛ زیرا اگر افراد در جایگاه خود به کار گمارده شوند بهره وری بیشتری خواهند داشت.
مدیران در برنامه ریزی ها و اجرا شجاع باشند
وزیر بهداشت خواستار شجاعت مدیران در برنامه ریزی ها و اجرا شد و گفت: اگر شجاعت نبود طرح دارویار اجرا نمی شد.
اقداماتی نظیر این طرح هزینه هایی در بر دارد ولی چون آینده نگری مهمتر است، باید بدون توجه به هزینه ها طرح ها و برنامه های مهم را به انجام رساند.
عین اللهی تاکید کرد: مدیر خوب باید برنامه ریزی و اولویت بندی در اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت داشته باشد.
دانشگاه های علوم پزشکی باید با توجه به آمایش سرزمینی و نیازهای بومی خود برنامه ریزی کنند و برای برنامه ریزی تنها به ستاد متکی نباشند.
وی تصریح کرد: معاونت آموزشی باید فرایند و سیستم ایجاد کرده و از کار سلیقه ای و مقطعی پرهیز کند.
زیرا انسان ها وقتی در سیستم درست قرار می گیرند، استعدادهایشان شکوفا می شود.


 


دوشنبه، 07 آذر 1401 - 11:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0