FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اهم راهبردهای فرهنگی جهت آرامش اجتماعی ابلاغ شد


 مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 06 آذر 1401 - 17:12

رئیس‌جمهور ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» را ابلاغ کرد.

اجتماعي،تقويت،كشور،ملي،فرهنگي،وزارت،محوري،جهت،فرهنگ،شوراي،مس ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه ۸۷۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.
ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه ۸۷۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاه‌های ذی‌ربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:
مسأله اول ضعف دانش رسانه‌ای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان دستگاه محوری وزارت آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های مختلف و مؤسسات غیردولتی راهبردها ۱- ارتقا جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزش‌وپرورش و توجه به بعد تربیت دینی و ملی دانش آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش آموزان از فضاها و محیط‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاه‌های مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی
۲- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبت‌ها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام
۳- توانمندسازی و تقویت سواد رسانه‌ای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان
۴- پاسخگویی به سوالات دانش آموزان و توانمندسازی اولیا با برگزاری کارگاه‌های کاربردی و نشست‌های هم‌اندیشی
۵- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی
۶- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی
مسأله دوم ضعف فضای گفت‌وگو و کم‌توجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال دستگاه محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها راهبردها ۱- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفت‌وگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها
۲- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تشکل‌های دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغه‌های دانشجویان و احیا فضای گفت‌وگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاه‌ها
۳- برنامه‌ریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی و کسب‌وکارها از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط
۴- حمایت از ایجاد خانه گفت‌وگوی دانشجویی و حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکل‌های دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی
۵- جهت دهی بودجه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و خصوصی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان
۶- طراحی و اجرای بسته فعالیت‌های فوق‌برنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان
۷- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها
۸- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفت‌های کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی
مسأله سوم تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القا ناامیدی به‌ویژه در نسل جوان دستگاه محوری سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهبردها ۱- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی
۲- رعایت تعادل در درج مناسبت‌ها و مراسم و جشن‌های ملی و دینی در تقویم رسمی کشور
۳- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفاف‌سازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور
۴- تقویت زمینه‌های افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعه‌صدر
۵- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانه‌های اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه‌های ارتباطی تبادل پیام (پیام‌رسان‌ها) و رسانه‌های چندمنظوره و چندرسانه‌ای شبکه اجتماعی
۶- تدوین و پیشنهاد سیاست‌ها و آئین نامه‌های لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ
۷- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالب‌های پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی
۸- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشن‌های عمومی در مناسبت‌های ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی
۹- تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص ۲۰ درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی
۱۰- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت ایفا نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمی‌های تعاملی یا بنیاد سرگرمی‌های زندگی دیجیتال
مسأله چهارم ضعف در روایت سازی و بازسازی مرجعیت رسانه‌ای و اجتماعی دستگاه محوری سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی راهبردها ۱- پذیرش تغییر الگو واره رسانه‌ای و دوری از محافظه‌کاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایت سازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفتگوهای نقادانه
۲- یکپارچه‌سازی در سرخط‌های مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاه‌ها و فضاهای رسانه‌ای اجتماعی رسمی
۳- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوری‌های نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهره‌گیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهره‌مندی از ظرفیت‌های طلاب
۴- تقویت سواد مجازی در راستای شکل‌گیری سواد تحلیلی و تمهید شاخص‌های متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع
مسأله پنجم ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کم‌توجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی دستگاه محوری وزارت کشور- شورای امنیت کشور راهبردها ۱- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور
۲- کمک به شکل‌گیری گفتگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفتگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداری‌های کشور
مسأله ششم غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت دستگاه محوری مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، سازمان برنامه‌وبودجه کشور راهبردها ۱- افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامه‌های توسعه و قانون بودجه‌های سالانه کشور و تخصیص آن‌ها با تأکید بر بودجه‌های برنامه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی با نظارت دقیق دولت
۲- تعیین سرفصل بودجه‌ای مناسب و اختصاص ۵ درصد از اعتبارت دانشگاه‌ها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاه‌ها به مصرف آن صرفاً در امور برنامه‌ای فرهنگ
تبصره ۱: دستگاه‌های محوری در اجرای راهبردهای فوق‌الذکر از ظرفیت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و گروه‌ها و تشکل‌های مردمی استفاده می‌کنند.
تبصره ۲: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاه‌های محوری مجری راهبردهای فوق‌الذکر؛ موظفند طی مهلت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ و به‌طور منظم؛ به‌استثنای راهبردهای مسأله ۶ که در زمان مقتضی اعلام می‌گردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.
این مصوبه به نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان صداوسیما، سازمان برنامه‌وبودجه، مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌ها و نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی ذی‌ربط (حسب ابلاغ) ابلاغ شد.


یکشنبه، 06 آذر 1401 - 21:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0