FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها بازنگری می شود


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 06 آذر 1401 - 12:00

وزیر علوم از بازنگری در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: در آیین نامه جدید تصمیم داریم رئیس پارک، عضو شورای دانشگاه شود.

فناوري،علوم،علم،پارك،دانشگاه،توليد،معاونت،بحث،دانش،كشور،بنيا ...


به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در آیین گرامیداشت اولین سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم که امروز در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تدوین برنامه توسعه هفتم کشور و ارسال لایحه بودجه به دولت هستیم و باید از این فرصت نهایت استفاده را هم در تدوین برنامه و احکام توسعه هفتم و هم احصا کمبودهای بودجه داشته باشیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه با مرور تاریخ تاسیس پارک ها و با توجه به مدت کمی که از سن تاسیس پارک ها می گذرد، شاهد رخداد اتفاقات ارزشمندی هستیم، گفت: دهه اول انقلاب دهه ترویج علم، دهه دوم با تاسیس مقطع دکتری دهه تولید علم، دهه سوم بحث کیفیت تولید علم و استانداردسازی و دهه چهارم دهه تولید ثروت از دانش نام گذاری شده است.
زلفی گل ادامه داد: انصافا در بحث شرکت های دانش بنیان و تولید دانش بنیان قدردان دکتر ستاری هستیم.
انصافا جاانداختن بحث فناوری و نوآوری و شرکت ها در کشور کار راحتی نبوده و این کار را دکتر ستاری پیگیری کردند.
وی با بیان این مطلب که بحث آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور و آموزشی که میزان کارآمادگی دانش آموختگان را ارتقا دهد یکی از سرفصل های مهم وزارت علوم است، تصریح کرد: صرفا آموزش های نظری برای جوان ما اگرچه یک ضرورت است ولی کافی نیست.
شرایط کشور می طلبد دانش آموختگان ما در بحث مهارت محوری توانمند باشند.
دانشگاه ها باید حکمت بنیان باشند؛ یعنی فعالیت دانشگاه ها باید هدفمند باشد.
وی افزود: امروز به این نتیجه رسیدیم که شان و شخصیت علمی و فناوری کشور باید متوازن باشد و شخصیت کاریکاتوری در شان علم فناوری کشور نیست.
برای این کار نیاز داریم که فکر کنیم و تجربه را ارزان بخریم و از طریق مطالعات فراملی آن را به دست بیاوریم.
در همین راستا ماموریت جدیدی را به معاونت فناوری دادم و قرار است بحث کار و کارآفرینی را در یک مطالعه فراملی بررسی و آن را بومی کنیم.
پارک ها دائما علم و فناوری دنیا را پیگیری، مطالعه و بومی کنند.
وزیر علوم در ادامه بیان کرد: تکالیف پارک ها در مقایسه با دانشگاه در خلق علم و فناوری است.
نوع نگاهمان به پارک ها و دانشگاه ها در سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا باید متفاوت باشد.
به همین دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم.
زلفی گل با اشاره به اینکه نکته دیگری که بسیار مهم است و از آن غافل بودیم، بحث یکپارچگی علم است، خاطرنشان کرد: علوم طبیعی؛ مباحث مربوط به پزشکی، فنی مهندسی، دامپزشکی و کشاورزی را شامل می شود و خروجی آن به رفاه بشر و افزایش طول عمر و سلامت بشر منجر می شود.
در حالی که علوم انسانی کمک می کند که از دستاوردهای علوم طبیعی چگونه برای آرامش استفاده کنیم.
به دلیل عدم یکپارچگی، یک شکافی بین علوم افتاده است و باید تحقیقات چند رشته ای را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به جداسازی دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت علوم، گفت: می شود روشی را ایجاد کرد که این ها هماهنگ با هم کار کنند؛ مگر می شود علم داروسازی را از علم شیمی جدا کرد؟
خوشبختانه در پارک ها این مشکل را نداریم.
همه گروه ها در کنار هم می توانند کار کنند.
وزیر علوم با اعلام اینکه حدود ۲ درصد علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است، گفت: اگر امروز در بحث فناوری و شرکت های دانش بنیان مشکل داریم دلیلی نمیشود که تولید علم کشور را کنار بگذاریم؛ نیاز امروز جامعه دلیل نمیشود که داشته های قبلی خودمان را نادیده بگیریم.
این هنر ما است که با تدوین قوانین، جامعه علمی را تشویق کنیم در زمینه فناوری و ثروت هم فعال شوند.
وی قانون جهش تولید را سکوی پرتاب علم به فناوری دانست و گفت: ماده ۱۳ قانون برای دانشگاه ها فوق العاده است.
اگر خواستیم به یک هدف مقدسی برسیم با توصیه نمی شود و باید فکر کنیم و قوانینی تصویب کنیم که اجرای آن جمعیت مورد نظر را به سمت هدف هدایت کند.
وزیر علوم ادامه داد: گزارشاتی می رسد مبنی بر اینکه رابطه روسای پارک و دانشگاه ها عمیق و دوستانه نیست؛ باید بدانید که از تقابل موفقیت حاصل نمی شود.
رئیس دانشگاه و پارک زمانی موفق می شوند که ارتباطات قوی با یکدیگر داشته باشند.
اگر سراغ تقابل رفتید مطمئن باشید که بازنده هستید.
زلفی گل افزود: اوایل زمان تاسیس معاونت فناوری عده ای تلاش کردند بگویند این معاونت با معاونت علمی در تقابل هستید در حالی که تلاش کردم بگویم معاونت فناوری بازوی معاونت علمی است.
وزیر علوم از بازنگری در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: مسئول این امر دکتر خیرالدین است.
در ایین نامه مدیریت جدید تصمیم داریم رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای دانشگاه باشد و تلاش داریم که پارک ها و دانشگاه ها ارتباط سیستماتیک داشته باشند.
وی افزود: همچنین از رئیس مرکز نظارت وزارت علوم خواستم شاخص های اثربخشی در وزارت علوم را احصا کند و در همین راستا سامانه هوشمندی را تحت عنوان نظام ارتقا بهره وری "ناب" راه اندازی خواهیم کرد تا هر لحظه اراده کردیم یک شاخص را رصد کنیم امکان پذیر باشد و این سامانه زیر مجموعه آی اس سی خواهد بود.
وی بیان کرد: خیلی اوقات صحبت از این می شود که از طریق تحقیقات دانش بنیان ما می توانیم محصولات رقابت پدیر با دنیا تولید کنیم.
من معتقدم اگر ما به بحث فناوری و نوآوری توجه جدی کنیم می توانیم محصولاتی تولید کنیم که رقابت ناپذیر باشند.
پارک ها به شرکت ها تاکید کنند که برای بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کنند و محصولات رقابت ناپذیر تولید کنند.
هنر نوآوری این است که محصولاتی را تولید کند که برای اولین بار و رقابت ناپذیر باشد.


 


یکشنبه، 06 آذر 1401 - 20:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0