FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بازار چادر مشکی در دست کشورهای جنوب شرق آسیا


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 26 آبان 1401 - 00:11

کشور‌های جنوب شرق آسیا پارچه‌های چادر مشکی باکیفیتی تولید می‌کنند و بزرگ‌ترین بازار چادر مشکی دنیا در دست آن‌هاست.

چادر،پارچه،توليد،مشكي،بازار،مصرف،قيمت،ايران،توليدكننده،محصول ...


یکی از پوشش‌های مناسب خانم‌ها چادر است که به حجاب برتر شهرت دارد، ولی در این سال ها، تهیه پارچه چادر مشکی با مشکلاتی در کشور روبرو بوده که قیمت بالای آن باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از این موضوع گلایه کنند و این را می‌توان با نگاهی به بازار پارچه چادر مشکی متوجه شد؛ به طوری که این بازار، بیشتر در دست تولید کنندگان کره ای، چینی و...
افتاده است و به همین دلیل، چادر مشکی و پارچه‌های آن، با قیمتی متفاوت در بازار عرضه می‌شوند و با توجه به این که خرید و فروش آن‌ها در گروِ دلار است، قیمت آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.
علیرضا حائری، عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی، درمورد چگونگی تهیه پارچه‌های چادر مشکی بیان کرد: در سال‌های قبل، اصل چادر مشکی از سوئیس وارد می‌شد و پس از این که کشور‌های اروپایی مثل آلمان، سوئیس، انگلیس، ایتالیا و...
به خاطر هزینه‌های بالای کارگر و پرسنل، تا حدی، از تولید محصولات نساجی کنار کشیدند و بیشتر به تولید ماشین آلات روی آوردند، کشور‌های کره، ژاپن، اندونزی و تایوان وارد میدان شدند و تولیدات خوبی در زمینه پارچه دارند.
به گفته او، به طور کلی، کشور‌های جنوب شرق آسیا، پارچه‌های چادر مشکی باکیفیتی را تولید می‌کنند و متأسفانه، آن ها، چنین تولیداتی را برای کشوری دارند که بزرگ‌ترین بازار مصرف چادر مشکی در دنیا را دارد، در حالی که شاید یک قواره پارچه چادر مشکی در این کشور‌های تولیدکننده به فروش نرسد و درواقع، کل تولید آن‌ها برای کشور‌های این قسمت خاورمیانه مثل ایران و کشور‌های عربی است.
عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ادامه داد: اگر پارچه چادر مشکی در کشور تولید شود و تولید، از لحاظ کیفیتی و کمیتی، نیاز بازار را تأمین کند، با قیمت‌های مناسبی در بازار روبرو خواهیم بود.
تشویق و ترغیب سرمایه گذار داخلی برای تولید پارچه چادری
حائری افزود: به نظرم، باید سرمایه گذار‌های داخلی را برای این کار تشویق کرد و تسهیلاتی را به آن‌ها اختصاص داد تا تولید چنین محصولی برای آن‌ها جذابیت داشته باشد و به همین دلیل، دولت باید آن‌ها را ترغیب به سرمایه گذاری در این حوزه کند.
علی قلعه وند، طراح، تولیدکننده و عرضه کننده محصولات حجاب، در پاسخ به این سوال که «چه تلاشی برای تولید پارچه چادر مشکی در ایران صورت گرفته است؟» بیان کرد: تقریباً حدود چهار سالی است که یک کارخانه داخلی با همت یکی از مراکز شبه دولتی راه اندازی شده است و به تولید پارچه چادر مشکی در ایران می‌پردازد و در مقایسه با زمانی که شروع به کار کرده است، تولیدات قابل قبولی دارد و با توجه به این که تنوع کار‌ها در این کارخانه بسیار بالا نیست، اگر در بهترین حالت، با تمام ظرفیت کار کند، می‌تواند حدود ۲۰ درصد نیاز داخلی را برآورده کند.
کره جنوبی و چین؛ کشورهایی با سهم بیشتر در صادرات پارچه چادری
این طراح، تولیدکننده و عرضه کننده محصولات حجاب با اشاره به کشور‌هایی که سهم بیشتری در صادرات پارچه چادر مشکی به ایران دارند، گفت: بیشترین کشور‌هایی که این پارچه‌ها را تولید کرده و به ایران صادر می‌کنند کره جنوبی و چین هستند که بیشترین سهم را از بازار ایران و کل دنیا دارند و قبلاً، پارچه‌های ژاپنی هم سهم قابل توجهی از بازار را داشتند، ولی به واسطه افزایش قیمت ها، این پارچه‌ها کم کم از دور خارج شدند؛ به طوری که شاید کمتر از پنج درصد و یا حتی کمتر از سه درصد، سهم پارچه‌های ژاپنی از بازار باشد و شاید سهم پارچه‌های چین و کره در بازار ما، بالای هفتاد درصد باشد.
قلعه وند، درمورد گرانی پارچه چادر بیان کرد: اوضاع پارچه از شرایط عمومی جامعه تبعیت می‌کند.
یعنی وقتی شرایط اقتصادی قالب کالا‌ها مناسب نیست.
در نتیجه، چادر مشکی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ به طوری که شاید قیمت این محصول در مقایسه با چهار یا پنج سال قبل، حدود ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
به گفته او، اغلب پارچه‌های چادر مشکی در ایران وارداتی هستند.
بنابراین، وقتی نرخ ارز از ۳۵۰۰ تومان به بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، طبیعی است که قیمت این محصول وارداتی هم چندبرابر شود.
در ادامه، سحر تلقانی، طراح و تولیدکننده محصولات حجاب بیان کرد: بزرگ‌ترین و سخت‌ترین مرحله‌ای که من در طول سال‌ها فعالیتم تجربه کرده ام تأمین مواد اولیه است و بنده برای این سوال که چرا پارچه چادری گران است و گران به دست مصرف کننده می‌رسد؟
پاسخی ندارم و می‌توانم بگویم مشکلی که مردم با آن روبرو هستند، من هم به عنوان تولیدکننده با آن مواجه هستم؛ به طوری که وقتی می‌خواهم محصولی را تولید کنم برایم گران تمام می‌شود و به همین دلیل، خودم برای اعلام قیمت شرمنده مردم می‌شوم که مصرف کننده بتواند خریداری کند.
گرانی پارچه و نوسان ارز؛ دلایل قیمت بالای چادر
او، با اشاره به راهکار‌هایی به منظور عرضه ارزان‌تر چادر مشکی به دست مصرف کننده گفت: گرانی پارچه معضل است و ما با نوسان ارز روبرو هستیم و بنده و همکارانم هیچ مسیر راحتی را در این خصوص تجربه نکردیم که بخواهیم از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و تولید را آسان‌تر کنیم و محصولات را ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسانیم.
گفتنی است که حمایت از تولید پارچه و تولیدکننده محصولات حجاب می‌توانند بازار مناسبی را برای چادر مشکی در کشور به وجود آورند.
تلقانی ادامه داد: هیچ حمایتی از ما تولیدکنندگان نشده است و پارچه ایرانی برای این مقدار تولید کافی نیست.
از اینرو، اغلب، مردم همان پارچه‌های خارجی را می‌پسندند چراکه هم بادوام هستند و هم این که خاصیت ضد چروک دارند.
یکی از نکات مهم این است که تولید پارچه چادر، از لحاظ کیفیت باید بتواند بازار و مصرف کننده را راضی نگه دارد و افرادی باید وارد این عرصه شوند که علاوه بر سرمایه مادی، تخصص لازم برای این منظور را داشته باشند.
حائری، عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی، افزود: به نظر بنده، نباید مشوق‌ها و تسهیلات را به طور عام در اختیار همه قرار داد و نباید گفته شود که هر کسی قصد دارد کارخانه تولید پارچه مشکی راه اندازی کند، می‌تواند از این تشویق‌ها و تسهیلات استفاده کند چراکه این کار غلط و علت هم این است که قبلاً، این کار در حوزه‌های دیگر صنعت نساجی انجام شده است و افرادی که در این صنعت نبوده و هیچ آشنایی با آن نداشته اند از این تسهیلات استفاده کرده و واحد‌های کوچک و بزرگی را احداث کرده اند، ولی به دلیل نداشتن تجربه کافی، موفق عمل نکرده اند و هنوز هم پس از سال ها، کار در آن جا به ظرفیت نهایی نرسیده است.


 


پنجشنبه، 26 آبان 1401 - 22:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0