FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علامه طباطبایی عالم را تابلوی نقاشی خدا می‌دانست


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 25 آبان 1401 - 19:53

یک استاد فلسفه گفت: طباطبایی کسی بود که کمال عرفان و برهان را در وجود خود داشت و عالم را تابلوی نقاشی خدا می‌دانست.

علامه،طباطبايي،كتاب،حكمت،عرفان،قرآن،فلسفه،اقيانوس،آشنا،نويسن ...


آیین رونمایی از کتاب «اقیانوس‌آرام؛ روایت‌هایی از سبک زندگی علامه سید محمدحسین طباطبایی»، با حضور محمدعلی عباسی اقدم؛ نویسنده اثر و اسماعیل منصوری لاریجانی؛ استاد فلسفه و عرفان اسلامی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
علامه طباطبایی اقیانوس است
در ابتدای این نشست، محمدعلی عباسی‌اقدم گفت: این کتاب در هشت فصل ویژگی‌های علامه طباطبایی را به تصویر کشیده، اما دو ویژگی او یعنی «برخورداری از گوش شنوا» و «عشق به همسر» برای من اهمیت ویژه‌ای داشت.
این نویسنده بیان کرد: علامه طباطبایی گوش شنوای عجیبی داشت و این موضوعی است که در حال حاضر در جامعه وجود ندارد؛ ما فقط می‌خواهیم بگوییم، درحالی‌که پیوسته نیازمند آنیم که بشنویم.
این موضوع باید سرلوحه زندگی همه قرار گیرد.
جامعه‌ای که به احترام بزرگان خود، کلاه از سر بر ندارد، آینده زاینده‌ای نخواهد داشت.
نویسنده کتاب «اقیانوس آرام» افزود: من برای نگارش این کتاب از منابع موجود، شاگردان، خانواده و هر آنچه نشانی از علامه را در خود داشت، استفاده کردم و با توجه به آنچه در روزنامه‌نگاری آموخته بودم، این کتاب را با سه ویژگی «مفید» و «مختصر» و «متفاوت‌نویسی» نوشته و به همت نشر فرهنگ منتشر کردم.
وی همچنین گفت: این کتاب یکی از هفت کتابی است که مقرر شده به قلم من از سوی این موسسه انتشاراتی راهی بازار کتاب شود.
کتاب دوم این مجموعه با عنوان «آن مرد بی‌نهایت» به زندگی امام خمینی (ره) می‌پردازد.
«کرشمه ماه» دربرگیرنده زندگینامه آیتالله محمدتقی بهجت و «سرچشمه و دریا» مشتمل بر خاطرات شهید بهشتی از دیگر آثار این مجموعه است.
عباسی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود درباره وجه تسمیه این کتاب بیان کرد: علامه طباطبایی، اقیانوس است.
او هرگز عصبانی نمی‌شد و به شدت نقدپذیر بود.
می‌گویند زمانی که کتاب «المیزان» نوشته شد، آیت‌الله شبستری-یکی از شاگردانش- نقدی بر آن نوشت و تأکید کرد در این کتاب تناقض‌هایی وجود دارد.
این موضوع باعث آشفتگی دیگر شاگردان شد، اما علامه با دعوت به آرامش خطاب به آیت‌الله شبستری گفته که شاید این کتاب تناقض‌هایی داشته باشد، ولی نه آن تناقض‌گویی که شبستری دارد.
این نویسنده ادامه داد: یکی دیگر از دلایل انتخاب نام «اقیانوس آرام» برای این کتاب بر اساس اسناد و مدارک آن است که هانری کُربَن؛ فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی، هر وقت کنار علامه می‌نشست، گویی در کنار این اقیانوس (علامه) آرام می‎‌گرفت.
علامه طباطبایی قرآن را جامع العلوم می‌دانست
در بخش دیگر این آیین، اسماعیل منصوری لاریجانی با اشاره به اینکه هرچه زمان بیشتر می‌گذرد به آثار بزرگانی همچون علامه طباطبایی نیازمندتر می‌شویم، گفت: زندگی بشر امروزه برای مدرنیته حرکت می‌کند و ناخودآگاه پرسش‌هایی برای او ایجاد می‌شود که تنها با عرفان و برهان می‌توان به آن‌ها پاسخ داد؛ عرفان و برهان مقولاتی هستند که با قرآن ارتباطی ناگسستنی دارند.
این استاد فلسفه و عرفان اسلامی با طرح این سوال که ما چه نیازی به افرادی مانند علامه طباطبایی و اندیشه‌های او در عصر حاضر داریم؟، افزود: یکی از شاهکار‌های فلسفه اسلامی از حکمت ملاصدرا تاکنون این است که ما برای فهم دین و آموزه‌های آن نیاز به زبان داریم و قرآن زبان دین ماست.
اگر ما با قرآن و مفاهیم آن آشنا نشویم، درک درستی از آموزه‌ها و معارف دینی نخواهیم داشت.
علامه طباطبایی بین عرفان و برهان تفاوتی قائل نبود و قرآن را جامع‌العلوم می‌دانست.
متأسفانه ما از قرآن کم استفاده می‌کنیم و خط‌کشی بین عرفان و عقل بی‌معنی است.
وی بیان کرد: در فلسفه ملاصدرا اصالت وجود مطرح است.
اصالت وجود در فلسفه، همان اصالت معشوق در عرفان است و این‌دو از یکدیگر جدا نیستند و این همانی است که علامه طباطبایی متأثر از آثار بزرگانی همچون حافظ، عطار و...
بر آن صحه می‌گذاشت.
او به‌رغم مقامی که در بحث فقه و فلسفه داشت، باز هم به فهمیدن و اندیشیدن بها می‌داد و به هر سخنی از سوی هر کسی توجه می‌کرد، چون هر انسانی را که خداوند آفریده از حکمت خود در وجود او نهاده است.
منصوری لاریجانی با بیان این‌که حکمت مقوله‌ای‎ است که در وجود همه ما به ودیعه گذاشته شده و تک تک ما باید این نیرو را در خود پرورش دهیم و با زایشی آن را به منصه ظهور برسانیم، ادامه داد: فیلسوف کسی است که این زایش را داشته و به حکمت رسیده است.
متأسفانه آموزش ما غلط است؛ هیچ رابطه‌ای بین معلم و دانشجو ایجاد نمی‌شود، مگر با نمره.
البته والدین باید فرزندان خود را با موضوع ربوبیت و معبودیت آشنا و روح آن‌ها را با مفاهیمی مثل ساده‌زیستی، دروغ نگفتن و...
آشنا کنند، چون همه چیز در وجود ماست.
این استاد دانشگاه گفت: علامه طباطبایی همیشه در اندیشه‌هایش می‌اندیشید؛ فکر جذمی نداشت و آزاداندیش بود.
آزاداندیشی یک فیلسوف یعنی همین اندیشه اندیشیدن.
طباطبایی کسی بود که کمال عرفان و برهان را در وجود خود داشت.
وی با تأکید بر اینکه ایران بدون حکمت معنی ندارد و حکمت همه ادیان را به‌هم گره می‌زند، افزود: تعلیم حکمت در دانشگاه‌های ما چه جایگاهی دارد؟
ما چقدر غذای حکمت می‌خوریم؟
مومن باید تشنه حکمت باشد.
روزی علامه طباطبایی از هانری کُربَن سوال کرد به دنبال چه هستی؟
گفت دنبال حکمت بودم.
در این ۴۰ سال، سراغ فلاسفه غرب همچون کانت و دکارت رفتم.
با افکار هایدگر آشنا شدم که بین وجود و موجود تفکیکی قائل نبود و...
بالاخره با سلطان حکمت حضرت امیرالمومنین (ع) آشنا شدم.
این نویسنده در ادامه بیان کرد: علامه طباطبایی عالم را تابلوی نقاشی خدا می‌دانست که هرچه در این نقاشی عمیق‌تر می‌شویم، اندیشه ما را بیشتر با خود می‌کشد، چون خداوند عقل و اندیشه ما را طوری آفریده که بدون ممانعت هر چیز زیبایی را درک کنیم.
هنر ناخودآگاه در ذهن می‌رود و اندیشه انسان تشنه زیبایی است.
ولی عالم نفسانی هم هست که مانع می‌شود.
به‌هرحال جهان از دید علامه طباطبایی تابلویی نقش در نقش است که هر لحظه جلوه‌ای از جمال خدا را نشان می‌دهد و این عقل است که باید این هنر را تشخیص دهد.
وی ادامه داد: زیبایی‌های قرآن ثابت نیست و مدام از عمق می‌جوشد.
از این‌رو سخن قرآن پیوسته تازه است و به قولی «هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد» اگر ما در خود، این سوی الهی را ایجاد کنیم، می‌توانیم زیبایی‌های خود را در قالب آثار هنری به تصویر بکشیم.
منصوری لاریجانی در پایان با بیان اینکه شهید مطهری از شاگردان برجسته علامه طباطبایی بود، گفت: علامه طباطبایی در کتاب «نقدی بر ماتریالیسم» آداب نقد را به‌خوبی منتقل کرده که اگر نبود، ۸۰ درصد دانشجویان در ابتدای انقلاب چپ‌گرا می‌شدند.
آثار علامه طباطبایی و پاورقی‌های مطهری بودند که توانست این خطر بزرگ را از بین ببرد.
اگر عقل قوی‌تر و غنی‎تر باشد، انسان از هر گزندی در امان خواهد بود.
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

 

علامه،طباطبايي،كتاب،حكمت،عرفان،قرآن،فلسفه،اقيانوس،آشنا،نويسن ...

 


پنجشنبه، 26 آبان 1401 - 00:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0