FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


الگوی نقش آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در تحکیم بنیان خانواده


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 25 آبان 1401 - 09:41

جلسه نقد و ارزیابی پژوهش الگوی نقش آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در تحکیم بنیان خانواده با تکیه بر پیشگیری از طلاق از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شد.

فصل،پژوهش،خانواده،مسائل،مساجد،ارائه،زمينه،هيئات،مذهبي،پژوهشگ ...


به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه نقد و ارزیابی پژوهش الگوی نقش آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در تحکیم بنیان خانواده با تکیه بر پیشگیری از طلاق برگزار و حجت‌الاسلام سید حامد شریعتی مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام فدایی مدرس و مشاور امور خانواده و جوانان و حبیب الله اسداللهی پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی به بررسی محتوایی این پژوهش پرداختند.
صادق مولایی از پژوهشگران حوزوی در ابتدای این نشست به ارائه پژوهش خود با عنوان «الگوی نقش آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در تحکیم بنیان خانواده با تکیه بر پیشگیری از طلاق» پرداخت و گفت: نبود یک الگوی دقیق عملیاتی که جمع بین یافته‌های پژوهشی و مطالعات میدانی و تجربی و راهنمای تشکل‌های دینی در موضوع استحکام خانواده و پیشگیری از طلاق باشد تا به آن مراجعه و نسبت به بوم و منطقه خود، با توجه به آن الگو؛ اقدامات و عملیات مورد نیاز خود را طراحی کنند؛ مساله اصلی پژوهش را تشکیل می‌دهد.
لازم به ذکر است این پژوهش در چهار فصل تدوین شده که فصل نخست به بحث مقدمات پرداخته، تعاریف و چهارچوب مفهومی را ارائه می‌دهد؛ در فصل دوم مسائل خانواده بازشناخته می‌شود و پژوهشگر تلاش می‌کند با توجه به اهمیت شناخت مسائل و ابعاد آن، از دیدگاه اساتید خانواده در این زمینه استفاده کند و دیدگاه اساتید را درباره هیئت و مسجد و حل این مسائل جویا شود که البته در رویکرد دوم توفیقی برای او حاصل نشده است.
سرشماری تمام نقش‌آفرینان میدانی در زمینه تحکیم خانواده در فصل سوم به انجام رسیده و پژوهشگر با استفاده از تشکل‌های برتری که در زمینه خانواده در رویداد مهرواره «هوای نو» حائز رتبه یک تا ۱۰ شده‌اند، در این زمینه مصاحبه‌هایی نیز انجام داده که در قالب تحلیل مضمون کدگذاری و در جداولی پیاده‌سازی شده است تا از این دیدگاه‌ها در طرح استفاده شود.
افزون بر انجام مصاحبه برای این پژوهش، گزارشات طلاب فعال درباره رویداد ملی مهرواره «محله هم‌دل» گردآوری و بیش از یکصد گزارش ناظر به موضوع تحکیم خانواده مورد مطالعه قرار گرفته که محتوای این گزارشات نیز در فصل سوم منعکس شده است.
پژوهشگر در فصل چهارم نتیجه فصل دوم و سوم را با ایده‌پردازی که خود در این زمینه ارائه داده و در قالب سه مسئله کلی؛ ارتباطی، اقتصادی و معرفت‌شناختی نظم بخشیده است.
در این فصل ذیل هر مسئله دو دسته راهکار «هیئات مذهبی و مساجد به مثابه بستری برای کنش‌گری» و «هیئات مذهبی و مساجد به مثابه کنش‌گر اصلی» احصاء شده است.
ذیل مسائل معرفتی آموزشی تشکل‌های دینی به مثابه کنش‌گر اصلی، جلسات سخنرانی عمومی، طرح جامع تبلیغی، جهت‌دهی آموزشی به سایر برنامه‌ها، جلسات پرسش و پاسخ، فضاسازی محیطی، حلقه‌های تربیتی ویژه نوجوانان، دوره مطالعاتی و مسابقه، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی، چهره‌سازی و اسوه‌پردازی، ایده‌پردازی‌های آموزشی و ارائه برنامه‌های چند رسانه‌ای آموزشی به چشم می‌خورد.
همچنین در فصل چهارم پژوهش، تمام راهکارهایی که هیئات مذهبی و مساجد می‌توانستند از ظرفیت نهادها استفاده کنند و یا به صورت خودجوش و مردمی انجام دهند، مطرح شده و افزون بر پوشش تمام فعالیت‌های میدانی، ایده‌پردازی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
کارشناسان حاضر در جلسه از محتوای مناسب، فراتحلیل بودن پژوهش، دسته‌بندی موضوعات جزئی، ارائه مدل‌های عملیاتی اجرا شده، پیاده‌سازی نظام‌مند مصاحبه‌ها، طرح مسائل و مشکلات مرتبط با موضوع خانواده و طلاق، بیان زمینه‌های مشکل‌ساز برای خانواده‌ها و تیپ‌بندی نسبت به ارائه راهکارها در این زمینه به عنوان برخی نقاط مثبت این پژوهش نام بردند.
دسته اول نبودن برخی مستندات، تفصیل بیش از حد پیشینه، عدم تناسب فصول به لحاظ بودجه‌بندی پژوهشی، بیان مسائل غیرمرتبط، جزئی شدن مسائل در فصل دوم، ضرورت ارائه جزئی گزارش فصل چهارم ذیل مسائل فصل دوم و عدم تدوین فصل چهارم مبتنی بر یک نظریه مرتبط از جمله نقدهایی بود که کارشناسان در این نشست بر پژوهش الگوی نقش آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در تحکیم بنیان خانواده مطرح کردند و معتقد بودند این پژوهش بدون استفاده از نظریه‌ها، نمی‌تواند در محافل علمی قابل دفاع باشد و دیده شود.
هدف اصلی این طرح الگوی نقش‌آفرینی تشکل‌های دینی است اما پژوهشگر مبتنی بر میدان این الگو را استخراج کرده است و آنچه ناقدان بر آن تأکید داشتند این بود که مناسب است این الگو روشمند و ناظر بر نظریه باشد و از نظریه به شیوه‌ای استفاده شود که در جلد دوم پژوهش با عنوان اعتیاد، ذات ظرفیت مساجد و هیئت‌ها شناخته و از پیوند این دو راهکارهای مناسب آن به دست آید.


 


پنجشنبه، 26 آبان 1401 - 00:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0