FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نماز مهمترین ظرفیت برای پاسخگویی به رفع شبهات در فضاهای دانشگاهی


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 25 آبان 1401 - 11:30

معاون سیاسی و فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها گفت: یکی از مهمترین ظرفیت ها برای پاسخگویی به رفع شبهات بخصوص در فضاهای دانشگاهی، نماز و نماز جماعت است.

نماز،اقامه،جماعت،دانشگاهها،توسعه،ديني،دانشجويان،ترويج،فضاهاي ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ، نشست مسوولان دبیرخانه‌های ستاد توسعه و ترویج اقامه نماز دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور دکتر جواد باقری رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در سالن اجتماعات صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مهدی فاطمی پور معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها در جمع میهمانان به ارائه سخن در خصوص اهمیت نماز بخصوص در فضاهای دانشگاهی پرداخت و گفت: رسالت شما کارشناسان و مسوولان ستاد توسعه و ترویج اقامه نماز در دانشگاهها، ایجاد انگیزه و میل دانشجویان به فرایض دینی و مذهبی است.
وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برنامه های مدونی برای توسعه و ترویج اقامه نماز داشته باشیم و اقامه نماز جماعت بهترین ظرفیت برای بهبود سبک زندگی دینی و اسلامی است.
معاون سیاسی و فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها بر لزوم افزایش سطح کیفیت نمازهای جماعت در سطح دانشگاهها تاکید کرد و گفت: یکی از راه های ارتقاء و افزایش سطح کیفی نمازهای جماعت در سطح دانشگاهها و خوابگاه های دانشجویی، فراهم کردن فضاها و امکانات مناسب از جمله نمازخانه و امام جماعت مناسب است که تاثیرگذاری زیادی بر روی افراد می گذارد و گاهی اوقات حتی یک فرد مثل امام جماعت می تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی نسبت به رفتار و شخصیت فرد بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: ما باید بهره وری حداکثری از نماز در محیط دانشگاهی انجام دهیم و نگاه مان به ستاد اقامه نماز و موضوع نماز و مساله نمازجماعت جدی و عمقی باشد.
نمازهای جماعت ما از حالت شکلی باید خارج شود.
فاطمی پور خطاب به مسوولان دبیرخانه های ستاد توسعه و ترویج اقامه نماز دانشگاه های علوم پزشکی گفت: شما عزیزان باید جلسات همفکری با امامان جماعات دانشگاهها و خوابگاه های خود داشته باشید و تجربیات خود را به صورت هدفمند به اشتراک بگذارید.
توجه به ظرفیت های آموزشی یکی از مهمترین گام ها برای توسعه و پیشرفت است و بدون شک برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور امامان جماعت بعد از انتخاب افراد مناسب برای اقامه نماز، از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی گفت: برای توسعه فرهنگ دینی و قرآنی و همچنین ترویج فرهنگ نماز و سبک زندگی باید مسیر را هدفمند و روشن انتخاب کنیم و راهی جز این نداریم.
دعوای جمهوری اسلامی با نظام سلطه، دعوای سبک زندگی و دعوای حکمرانی است.
آمریکا، جمهوری اسلامی را به عنوان یک رقیب جدی می بینید و تلاش می کند ما را با خود همراه و همسو کند و ما نیز با این نگاه وارد میدان شویم و از همه ظرفیت های خود برای حفظ دین، هویت و گفتمان خود استفاده کنیم.
معاون سیاسی و فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ظرفیتها برای پاسخگویی به رفع شبهات بخصوص در فضاهای دانشگاهی، نماز و نماز جماعت است، خاطرنشان کرد: ما باید کارهای قرآنی را در حاشیه نماز جماعت انجام دهیم.
ضمن اینکه پاسخگویی به سوالات و شبهات دانشجویان بهتر است درحاشیه نماز صورت گیرد.
همچنین می توان جلسات تبیینی و معرفتی خود را در کنار اقامه نماز به صورت هنرمندانه وهوشمندانه انجام داد.
وی بر لزوم ایجاد مدیریت و فضای گفتمان سازی تاکید کرد و گفت: باید فضاهای حضوری و چهره به چهره برای دانشجویان فراهم کرد تا دانشجویان بتوانند در چارچوب های مشخص و قانونمند صحبتهای خود و عقاید و اندیشه های خود را بیان کنند.
باید تعامل خوب با دانشجویان فراهم کرد تا حرف های آنها شنیده شود و قطعا این مساله کمک به مدیریت فضای گفتمان می کند.
بدون شک بخشی از عملیات نظام سلطه برای زمین زدن انقلاب اسلامی در حوزه معرفتی، با این اقدامات خنثی می شود و برگزاری کرسی های آزاداندیشی می توان موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: ماموریت سازمان سیا در داخل کشور، کشاندن مردم به اغتشاشات است.
نقطه مقابل این اتفاق، این است که ما باید از هرچه در اختیار داریم، استفاده کرده و سرمایه اجتماعی نظام را بالا ببریم.
فاطمی پور گفت: یکی از مهمترین فرصتها که برای افزایش سرمایه های اجتماعی در اختیار داریم، بدون شک فضاهای جمعی بخصوص فضاهای جمعی حوزه دینی و سبک زندگی دینی مردم است و باید از همه این ابزارها و ظرفیتها استفاده کنیم تا مردم ره سبک زندگی دینی امیدوار شوند.
معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همه ما باید از فضای اندیشه و تعقل و استدلال استقبال کنیم.
طبیعتا تبلیغات منفی روی این موضوع می‌شود و فضاسازی می‌کنند که انگار کرسی آزاداندیشی مصونیت ندارد، حرف‌های ما را ضبط می‌کنند، بعد از برگزاری با ما برخورد می‌کنند.
وی افزود: در همین درگیری‌ها و اغتشاشات، تندترین رفتارها در دانشگاه بعضا توسط معترضین انجام می‌شود و وقتی به آن‌ها می‌گویند اگر اعتراض دارید بیایید صحبت کنید می‌گویند ما صحبتی نداریم، ما اعتراض داریم!
این فضایی غیرمنطقی است؛ اگر اعتراضی هم دارند باید مشخص شود به چه چیزی اعتراض دارند و برچه اساسی معترض هستند و داده‌هایی که موجب اعتراض‌شان شده چیست باید دید حرف طرف مقابل چیست و باید اجازه دفاع و بیان استدلال به او هم داد.
فاطمی پور گفت: دست‌هایی وجود دارد که علاقه ندارند فضای آزاداندیشی و گفت‌وگو در دانشگاه شکل بگیرد و اتفاقا علاقه مندند که فضای تنش و درگیری و اغتشاش در دانشگاه گسترش پیدا کند بنابراین ما هم در گذشته و هم امروز تلاش کردیم و فکر می‌کنیم اغتشاشات که حسابش جداست، اما راه حل درست اعتراضات، تریبون آزاد در دانشگاه‌ها و کرسی آزاداندیشی است.
وی افزود: این بسترها البته سالیان سال در دانشگاه‌ها وجود دارد و مورد استفاده قرار گرفته و تجربه‌های موفقی در این حوزه‌ها داریم و البته که می‌تواند افزایش و توسعه پیدا کند و نشانی از بلوغ اجتماعی و سیاسی و فهم متعالی در آموزش عالی باشد و به هر مسئله‌ای اعتراضی دارند کاملا دسته‌بندی شده و علمی بیایند بگویند چرا این اعتراض را دارند و مبنای حرف و استدلالشان چیست و بعد هم اجازه بدهند دیگران نقدشان کنند.
همچنین در در ادامه این نشست دکتر اصغر قربانی عضو هیات علمی و متخصص اطفال و نوزادان مرکز آموزشی درمانی بهارلو و استاد نمونه ستاد اقامه نماز کشور، در خصوص احکام نماز خاص بیماران از جمله وضو، تیمم، وضوی جبیره ای، تیمم نیابتی و ...
در شرایط مختلف اختیاری و اضطراری به شرکت کنندگان در این کارگاه آموزش داد.


 


چهارشنبه، 25 آبان 1401 - 23:56 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0