FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«روش تحلیل منظومه‌ای»، روشی بنیادین، مجتهدانه، ابتکاری


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 21 آبان 1401 - 17:01

آئین رونمایی از کتاب «تحلیل منظومه‌ای؛ روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی»، در دو نشست تخصصی با حضور حجت‌الاسلام خسروپناه و حجت الاسلام سعدی برگزار شد.

تحليل،اسلامي،انقلاب،كتاب،رهبران،انديشه،اشاره،مسائل،نگاه،امام ...


به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب «تحلیل منظومه‌ای؛ روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی»، در دو نشست تخصصی با حضور حجت‌الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام سعدی ریاست دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام برگزار شد.
در نشست اول، حجت‌الاسلام خسروپناه ضمن تقدیر از تدوین‌کنندگان کتاب و برگزارکنندگان نمایشگاه قرار ششم مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به تبیین ضرورت تحلیل نظام‌واره و روش‌مند در منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی اثر حاضر را ابتکاری، غیر التقاطی و غیر ارتجاعی خواندند.
وی در ابتدا ضمن اشاره به نقش جمهوری اسلامی در فراهم نمودن بستر رشد فکری دانشجویان خوش‌فکر در جهت حل مسائل جامعه، به بر شمردن امتیازهای کتاب روش تحلیل منظومه‌ای اندیشه رهبران انقلاب اسلامی پرداختند.
خسروپناه، در ابتدا با اشاره به تازگی داشتن بسیاری از مطالب کتاب برای ایشان، اثر حاضر را برای اساتید حوزه روش‌شناسی، پارادیم‌ها و استراتژی‌های تحقیق مفید عنوان نمودند.
امتیاز اول این کتاب در نگاه ایشان، تفطن به مفروضات روش‌های موجود و اتخاذ موضع نسبت به آن‌ها بود.
ایشان دست‌یابی به یک روش مختار مبتکرانه را امتیاز دیگر این اثر برشمردند.
ایشان روش تحلیل منظومه‌ای را روشی بنیادین، مجتهدانه، ابتکاری و به دور از آسیب التقاط و ارتجاع دانستند.
وی تاکید کردند، حل مسائل انقلاب اسلامی تنها با ابتناء بر مکتب فکری امام خمینی (ره) مقدور خواهد بود و اثر حاضر متکفل این مهم است.
دکتر خسروپناه در این راستا اشاره داشتند: برخی از پژوهشگران، عدالت را از منظر امامین انقلاب اسلامی به صورت سوسیالیستی تبیین می‌کنند.
برخی نیز از آزادی، تبیین لیبرالیستی در اندیشه رهبران انقلاب مطرح می‌کنند.» این استاد دانشگاه، این فهم‌ها را از اندیشه مکتب امام خمینی (ره) فهم‌های التقاطی عنوان کردند.
آسیب دیگر در این حوزه از منظر ایشان، وجود فهم‌های ارتجاعی و بدون امتداد برای حل مسائل جامعه است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد، شرط فهم حکیمانه را فهم نظام‌مند عنوان کرده و کاربست حل مسائل در حکمرانی را جز از طریق فهم نظام‌مند ممکن ندانستند.
ایشان مهم‌ترین ضعف نظام جمهوری اسلامی را چالش در حکمرانی برشمرده و برای آن به ارائه چند پیشنهاد پرداختند.
از مهم‌ترین پیشنهادهای ایشان می‌توان به این موارد اشاره نمود: ۱- استقصای جامعی از مسئله‌ها و معضلات ۲- بررسی مسائل با نگاه حکمرانی ۳- تجربه حل مسئله به صورت محدود.
«تحلیل منظومه‌ای»، دوای درد نگاه جزئی در سیاست‌گذاری
دومین نشست رویداد «تحلیل منظومه‌ای» با حضور حجت‌الاسلام سعدی، ریاست محترم دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در محل رویدادهای قرار ششم مرکز رشد برگزار گردید.
در این نشست که با حضور جمعی از علاقه‌مندان به اندیشه رهبران انقلاب اسلامی برگزار شد، در ابتدای جلسه آقایان دکتر باباخانی و دکتر جعفری هرستانی، از مؤلفین کتاب «تحلیل منظومه‌ای»، به بیان فرایند تحقیق پیرامون روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی و تدوین کتاب که حدود سه سال به طول انجامید پرداختند.
بعد از بیان گزارشی مختصر از فرایند تدوین کتاب «تحلیل منظومه‌ای»، سعدی، ریاست دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به بیان نظرات خویش در خصوص کتاب تحلیل منظومه‌ای پرداختند.
ضرورت‌های «تحلیل منظومه‌ای» در سه سطح
وی در ابتدای بحث، به ضرورت ایده «تحلیل منظومه‌ای» در سه سطح دانشگاهی، ملی و فراملی اشاره نمودند.
در سطح دانشگاهی، به این نکته اشاره کردند دانشگاه امام صادق علیه‌السلام وقتی مأموریت خویش را حل مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی تعریف کرده‌است، نظام‌فکری چنین دانشگاهی بایستی بر اساس منظومه‌فکری رهبران انقلاب اسلامی طراحی شود و این کتاب و ایده اصلی آن، در رسیدن به این هدف نقش بسزایی ایفا می‌کند.
در سطح ملی، ایشان به این نکته پرداختند که کلان نظریه حکمرانی در جمهوری اسلامی، نظریه «ولایت‌فقیه» است که توسط امام خمینی (ره) عرضه شده و رهبر معظم انقلاب آن را امتداد بخشیده‌اند؛ با این نگاه برای ایجاد حرکتی برخوردار از حجیت شرعی، منتظم و کارآمد در حوزه حکمرانی، ناگزیر از به میدان آوردن «تحلیل منظومه‌ای» هستیم؛ چرا که با نگاه گزینشی، خرد و جزئی به مسائل، در مسیری غیرشفاف و گنگ در عرصه حکمرانی حرکت خواهیم کرد.
در سطح فراملی، ایشان با اشاره این مسئله که تحقق تمدن نوین اسلامی، نیاز با اشاعه معارف اسلامی دارد و «تحلیل منظومه‌ای» می‌تواند نقشی مهم و اساسی در این مسئله ایفا نماید.
دستاوردهای «تحلیل منظومه‌ای»
سعدی در بخش دوم بیانات خویش، به توضیح دستاوردهای این اثر پرداخته و اولین دستاورد آن را پیشنهاد شناخت و حل مسائل بر اساس «تحلیل منظومه‌ای» بیان کردند.
ایشان، این نگاه جامع و منظومه‌ای را به عنوان دغدغه شخصی و مأموریتی خویش نیز بیان کرده و اشاره کردند که در پاسخ به مسائل نباید به صورت گزینشی و جزئی عمل شود و باید به صورت جامع و منظومه‌وار به حل مسائل پرداخت.
وی با اشاره به این نکته که کتاب «تحلیل منظومه‌ای»، اثری ارزشمند است، خاطر نشان کردند که تمایز علوم به تمایز روش‌ها و منهج‌هاست و شاید در حکمرانی، روشی غیر «تحلیل منظومه‌ای» کارکرد نداشته باشد.
سعدی در پایان بیانات خویش ضمن تأیید و تصدیق مجدد اثر مذکور، به اثر مخرب نگاه بخشی و جزئی در سیاست‌گذاری اشاره کرده و ضمن اشاره به نگاه جامع در این عرصه، تنها عامل به وجود آورنده نگاه جامع در عرصه سیاست‌گذاری را تحلیل منظومه‌ای دانسته و ضمن تقدیر از پدیدآورندگان این اثر، توفیق الهی را برای مجموعه مرکز رشد مسئلت نمودند.
گفتنی است «روش تحلیل منظومه‌ای اندیشه رهبران انقلاب اسلامی»، کتابی است با محوریت بیان همین ایده که به فرایند فهم و تحلیل یک موضوع یا نظریه ذیل نظام فکری رهبران انقلاب اسلامی می‌پردازد.
وجه امتیاز روش حاضر از سویی به تلاش برای منظومه‌ای دیدن اندیشه رهبران انقلاب اسلامی باز می‌گردد و از سویی دیگر به بهینه شدن آن ناظر به اختصاصات اندیشه امام خمینی ره و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مربوط می‌شود.
این کتاب مشتمل بر ۵ بخش بوده که بخش اول آن به روش تحلیل منظومه‌ای می‌پردازد.
چهار بخش دیگر که مجموعه گفتارهایی از اساتید حوزه و دانشگاه است، با عناوین «ظرفیت‌شناسی روش‌های متداول در علوم انسانی»، «ظرفیت‌شناسی روش‌های برگرفته از علوم اسلامی»، «درآمدی بر روش پژوهش در اندیشه رهبر معظم انقلاب» و «تجربه‌کاوی پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی» تقسیم‌بندی شده‌است.


 


شنبه، 21 آبان 1401 - 22:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0