FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرخه درآمدزای سلبریتیسم ضد امنیت‌ملی را قفل کنید


 مشرق | فرهنگی و هنری، اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 18 آبان 1401 - 23:47

سلبریتی‌ها را رسانه‌ها می‌سازند. چهره‌هایی که به واسطه تکرار و تلقین رسانه‌ها رفته‌رفته در بین مردم شناخته می‌شوند و اعتبار می‌یابند و به عنوان گروه‌های مرجع مطرح می‌شوند.

چرخه،بازرگاني،اجتماعي،معيوب،تبليغات،درجه،هنري،ورزشي،چندم،تجا ...


به گزارش مشرق، کافی است نگاهی به دور و بر خودمان بیندازیم تا متوجه شویم سردمداران آگهی‌های بازرگانی و تجاری چهره‌های هنری درجه چندمی هستند که به واسطه پروپاگاندیسم معیوب با حداقل توانایی در حوزه هنری و ورزشی توانسته‌اند از حلقه فیلم‌های تجاری دسته‌چندم یا موفقیت‌های ورزشی حداقلی، به حلقه تبلیغات راه بیابند.
این افراد بعد از دیده‌شدن در تکرار و تلقین تبلیغات و آگهی‌های تجاری بازرگانی، در مرحله بعدی وارد حلقه فعالیت‌های ضد دینی و ضد ارزشی شده‌اند!
در واقع انگار جریانی از پشت صحنه این روند معیوب را مدیریت می‌کند تا در زمان مناسب این افراد را به میدان بیاورد تا لیدر و پرچمدار حرکت‌های ضد دینی و ضد ارزشی شوند!
این در حالی است که در همه جای دنیا ضوابطی بر این موضوع حاکم است، چراکه چنین چرخه معیوبی موجب ناراضی‌سازی می‌شود و بسیاری از نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی وقتی می‌بینند یک سلبریتی درجه چندم، در چرخه‌ای فاسد می‌تواند درآمدهای میلیاردی داشته باشد، اما یک استاد دانشگاه و یک نخبه علمی و هنری باید با حداقل‌ها به کشورش خدمت کند، دچار حس خسران می‌شوند!
پس این چرخه معیوب باید در یک‌جا متوقف شود و سررشته توقف این چرخه در دست دولت و نهادهای رسمی است.
درست همان نهادهایی که اجازه می‌دهند صدا و تصویر چنین افرادی روی بیلبوردهای شهر قرار گیرد یا از تلویزیون بارها و بارها پخش شود.
سلبریتی‌ها را رسانه‌ها می‌سازند.
چهره‌هایی که به واسطه تکرار و تلقین رسانه‌ها رفته‌رفته در بین مردم شناخته می‌شوند و اعتبار می‌یابند و به عنوان گروه‌های مرجع مطرح می‌شوند.
با وجود این، هر هنرمند ورزشکار و چهره‌ای را نمی‌توان سلبریتی دانست.
در دنیای امروز معنای سلبریتی تغییر کرده‌است و سلبریتی بودن به معنای داشتن استعداد ویژه در هنر یا ورزش نیست، بلکه سلبریتی‌ها افرادی هستند که به مدد رسانه‌ها توانسته‌اند به شهرت دست یابند و بیشتر رؤیای مخاطبان را تحریک کنند!
پایه‌های شکل‌گیری یک چرخه معیوب
فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به افراد مشهور و انعکاسی از ارزش‌های اجتماعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت‌های اقصادی -اجتماعی است.
از سوی دیگر آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات هم کارشان القای نیاز و رؤیافروشی است.
بر این اساس، آگهی‌های بازرگانی تلاش می‌کنند یک زندگی آرمانی را برابر چشم مخاطب به تصویر بکشند و از این طریق به او القا کنند با داشتن وسیله یا استفاده از خدماتی خاص می‌تواند به آن زندگی آرمانی و رؤیایی دست پیدا بکند.
حالا تلفیق این دو را در نظر بگیرید که چه خواهد شد؟!
یعنی رؤیافروشی و القای زندگی آرمانی به وسیله یک چهره یا سلبریتی!
اینجاست که چرخه معیوب شکل می‌گیرد.
چهره‌های درجه چندم سردمداران آگهی‌های تجاری
در این چرخه اغلب هنرمندان و ورزشکاران چهره‌های واقعی و اصیل وارد نمی‌شوند!
خیلی از چهره‌هایی که سردمدار آگهی‌ها هستند، در عرصه سینما و تلویزیون اثر قابل‌تأملی نداشته‌اند.
هنرمندان آثار ماندگار سینما و تلویزیون کشور و فیلم‌هایی همچون آژانس شیشه‌ای، ناخدا خورشید و مادر یا سریال‌هایی همچون سربداران و هزاردستان، سهمی از آگهی‌های بازرگانی ندارند، بلکه چهره‌های هنری و ورزشی درجه چندم که در حالت عادی با اقبال اجتماعی مواجه نبوده و نتوانسته‌اند در کارنامه کاری خود اثر قابل‌توجه و ماندگاری را بر جای بگذارند، وارد این چرخه می‌شوند تا بتوانند آن توجهی که نتوانسته‌اند از طریق حرفه و کار خود کسب کنند، با تکرار و تلقین آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات به دست بیاورند.
بازیگران و چهره‌هایی که نهایت حضورشان در سینما و تلویزیون آثار لمپنی و سطح پایینی بوده که نه فقط نقش مثبتی در فرهنگ و هنر این مرز و بوم نداشته‌اند، بلکه خود این آثار چالش‌برانگیز هم بوده‌است.
چهره‌های ورزشی و سایر چهره‌هایی که سردمدار آگهی‌های بازرگانی هستند نیز حکایت‌شان همین است.
از همین روست که شاهد سردمداری سلبریتی‌های درجه چندم در تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی هستیم.
چرخه معیوب
افراد درجه یک ورزشی و هنری جایشان در آگهی‌های تبلیغاتی نیست، چون چرخه پروپاگاندیسمی که به دنبال چهره‌سازی و سلبریتی‌سازی است، خود معیوب است.
سردمداری سلبریتی‌های درجه چندم در آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات تجاری، اتفاقی‌است که مرحله بعدی آن ورود این چهره‌ها و سلبریتی‌ها به دنیای سیاست و شکل‌دهی رفتارها و حرکات ضددینی و ضدارزشی از سوی آنهاست.
انگار پشت پرده این ماجرا و صحنه‌گردانی آن رخدادی کاملاً حساب شده‌است؛ موضوعی که علاوه بر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند موجب شکل‌گیری نارضایتی در گروه‌های اجتماعی مرجع و نخبگان واقعی جامعه شود.
افرادی که با حداقل‌ها در راستای سازندگی و آبادانی این کشور تلاش می‌کنند و پیش رویشان تصویر سلبریتی‌هایی است که با وجود استفاده از امکانات دولتی و منابع عمومی، در چرخه‌ای فاسد درآمدهای میلیاردی دارند.
نظارت بر فعالیت سلبریتی‌ها در همه دنیا
در تمام دنیا آگهی‌های بازرگانی و فعالیت سلبریتی‌ها ضوابطی دارد و رها شده نیست!
در کشور ما هم این چرخه معیوب و سیکل ناصواب باید در یک‌جایی متوقف شود.
صدا و سیما و شهرداری‌ها باید چنین تبلیغاتی را تا ابد ممنوع کنند و اجازه ندهند در تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی از چهره‌هایی استفاده شود که بعد از آن که با فعالیت‌هایشان در این کشور و با استفاده از امکانات و منابع بیت‌المال، پول‌های کلانی به جیب زدند و همه را در قمار باختند، به دنبال آن باشند تا انتقام باخت‌هایشان را از نظام بگیرند!
حتی در نظام‌های لیبرال هم چنین رویکردی غیر قابل‌قبول است که کسی از امکانات دولت و منابع عمومی استفاده و در نهایت علیه منافع ملی کشورش فعالیت کند.
در همه جای دنیا پرچم سرود ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اقدام علیه پرچم یا سرود ملی جرم محسوب می‌شود و مشمول مجازات است.
همچنان که در فرانسه بی‌احترامی به پرچم ملی زندان دارد.
گامی بلند در عرصه رضایت عمومی و عدالت اجتماعی
توقف این چرخه ناصواب و سیکل معیوب گام بلندی در راستای کسب رضایت عمومی جامعه و برقراری عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.
در شرایطی که یک استاد دانشگاه یا یک پژوهشگر و محقق یا بسیاری از افراد دیگر با درآمدهای ناچیز در مسیر پیشرفت و توسعه کشور گام بر می‌دارند، درآمدهای میلیاردی سلبریتی‌ها و چهره‌های هنری و ورزشی درجه چندم در چنین چرخه‌های معیوبی هم با عدالت اجتماعی ناسازگار است و هم منجر به بروز نارضایتی‌های اجتماعی خواهد شد؛ همچنان که فرهنگ شهرت و القای نیاز و پرورش رؤیاهای آرمان‌گرایانه در ذهن افراد از طریق آگهی‌ها و تبلیغات بازرگانی و نمایش سبک زندگی سلبریتی‌ها در جامعه می‌تواند منجر به بروز احساس تبعیض میان مردم شود و در نهایت چرخه آسیب‌های اجتماعی را شدید کند و نارضایتی عمومی را بالا ببرد.
منبع: روزنامه جوان


 


پنجشنبه، 19 آبان 1401 - 20:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0