FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نسل آینده تشنه محتوای مناسب است


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 19 آبان 1401 - 10:13

یک کارشناس گفت: ناشران باید محتوا مناسب را فراهم کنند، چون نسل آینده تشنه است. تکلیف اساسی ما انتقال هدایت به نسل جدید با روشی جدید است.

عرصه،آموزش،مجموعه،آموزشي،رويكرد،ديني،دين،هدف،محتوا،تربيتي،تو ...


حجت‌الاسلام والمسلمین سبط‌الشیخ:
آیین «رونمایی از مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی آموزشی ویژه نوجوانان»، با حضور محمود امانی‌ طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علیرضا مهدوی ‌شاهرودی؛ مدیرعامل مؤسسه‌ قرآن و عترت طاها، یدالله سعدی؛ مدیرعامل انتشارات «دلیل ما» و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سبط‌الشیخ در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
ارائه یک مدل آموزشی و تربیتی برای عموم جامعه
در بخش ابتدایی این برنامه، مدیرعامل مؤسسه‌ قرآن و عترت طاها بیان کرد: این جلسه دو هدف عمده دارد؛ هدف اول، رونمایی از آثاری که توسط محققان، پژوهشگران و کارشناسان موسسه طاها تولید شده و هدف دوم، ارائه یک مدل آموزشی و تربیتی برای عموم جامعه است.
این مجموعه دارای محتوایی نسبتا مفصلی است.
برکات این محتوا را در بسیاری از مدارس و مراکز و پایگاه‌های آموزشی و تربیتی می‌بینیم.
علیرضا مهدوی ‌شاهرودی با اشاره به رویکردهای این مجموعه گفت: با صراحت و جدیت می‌گویم که مدلی که در این دو موسسه پیش گرفته شده، قابل تکثیر و توسعه است.
با توجه به اوضاع کنونی جامعه، در تولید آثار سه رویکرد را درنظر گرفتیم: رویکرد اعتراضی، انفعالی و اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویکرد که رویکرد مسئولانه است؛ چراکه همه ما نسبت به آن چیزی که در اطراف ما اتفاق می‌افتد و در اختیار داریم، مسئولیم.
در عرصه آموزش دینی همه به هدف می‌اندیشند
در ادامه محمود امانی ‌طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: سال‌ها در زمینه تولید محتوا و کتاب‌های آموزشی و درسی فعالیت داشتم، اما کار کردن در بعضی از زمینه‌ها آسان و در بعضی زمینه‌ها سخت است.
کار آسان نه به این معنا که پیش‌پا افتاده باشد، ولی شدنی‌ است.
اما در زمینه‌هایی که نیاز به کار نو‌آورانه، دقیق و موثر باشد، کار بسیار سخت است.
این مجموعه کاری است که تاکنون در عرصه نظریه‌پردازی حوزه کودک و نوجوان انجام نشده است.
وی افزود: تمام این مفاهیم حاصل یک تجربه زیسته است؛ این مجموعه حاصل جمع‌آوری تجربه گروهی از افراد است که با موشکافی و دقت‌نظر این مسیر را پیمودند و در همین مسیر نکات قوت و ضعف آن را شناسایی و در انتها آن را تبدیل به یک محتوای آموزشی کردند.
مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی آموزشی ویژه نوجوانان، از این حیث مجموعه متفاوتی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره طراوت و نشاط در عرصه دین گفت: عرصه آموزش دینی از عرصه‌هایی ا‌ست که در آن هیچ‌کس دلبسته قالب‌های کهنه و سنتی نمی‌شود و همه فقط به هدف می‌اندیشند؛ در این اندیشیدن به هدف، تلاش می‌کنند که از دانش روز در زمینه تعلیم و تربیت، استفاده کنند.
این چنین است که این عرصه باطراوت و نشاط می‌ماند.
همچنان به سوالات نسل جدید پاسخگوست و شبهات را با شجاعت جواب می‌دهد.
امانی ‌طهرانی ادامه داد: عرصه دین تلاش می‌کند به مخاطب پاسخ‌های آرام‌کننده و دلگرم‌کننده ارائه دهد.
این عرصه، عرصه‌ای است که آزادی مخاطب، انتخاب و فهم او را به رسمیت می‌شناسد و تلاش می‌کند که محتوایی را در اختیار او قرار دهد که او با عقل و دریافت خود بر درستی و صحت او صحه بگذارد.
عرصه ترویج دین، عرصه‌ای است که پیامبران دین آن را آغاز کردند.
همه دوره‌ها به نحوی دشواری خود را داشته‌اند.
وی با اشاره به وظایف ناشران و مروجان دین اظهار کرد: ما امروز وظیفه داریم با علم روز و جدیدترین یافته‌های عرصه ترویج و تبلیغ دین به این دنیا پا بگذاریم.
مجموعه حاضر یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام داده، مخاطب‌شناسی است.
نقطه‌ای را پر کرده که به سختی پر می‌شد و آن نقطه مکمل کتاب‌های درسی بود.
کتاب‌های درسی چون رسمی هستند و آموزش و امتحان دارند، ممکن است چندان در عرصه آموزش موثر واقع نشوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: چنین آموزش‌هایی، معلمان و مربیانی کاملا علمی و با تدابیر آموزش موثر را می‌طلبد.
این نوع کتاب‌ها دست‌وبال آن‌ها را باز می‌کند.
محور اصلی که در اینجا درنظر گرفته شده، عبودیت و اخلاق است که پایه‌های اصلی دینی ما هستند.
به دنبال عبودیت، طبیعتا معارف احکام دینی هم تغذیه‌شونده و تغذیه‌کننده به وسیله این گوهر است.
اخلاق هم سرمایه اصلی و فصل مشترک محل اتفاق‌نظر عمده انسان‌های روی زمین است.
امانی ‌طهرانی در پایان درباره برخی دیگر از فعالیت‌های این دو موسسه گفت: فعالیت‌های دیگری که این دو موسسه انجام شده، تربیت معلمان توانمند برای استفاده از این محتوا به بهترین وجه است.
این نوع کارها در جهان امروز هم مشتری دارد.
دایره عمل آن، مخاطب درونی ندارد.
اگر این نوع تولید و تولیدهای مشابه، رنگ و بوی جدید بودن بدهند می‌توانند برای بسیاری از افرادی که در دنیا در جست‌وجو این نوع تولید هستند، مفید و موثر واقع شوند.
در این کتاب‌ها رویکرد جدیدی اتخاذ شده است
یدالله سعدی؛ مدیرعامل انتشارات «دلیل ما» نیز در بخش دیگری از این آیین، درباره وظایف ناشران در عرصه ترویج کتاب‌های دینی، بیان کرد: بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های دینی کار کرده‌ام.
کاری که اکنون صورت گرفته، برای من بسیار دلپذیر بود و خوشحالم کاری را انجام داده‌ام که می‌توانم برای مطالعه در اختیار خانواده خودم و فرزندانم قرار ‌دهم.
در این کتاب‌ها رویکرد جدیدی اتخاذ شده است.
مدت‌ها درگیر این موضوع بودم و به دنبال چنین مجموعه‌ای می‌گشتم که چاپ کنیم.
نسل آینده تشنه محتوای مناسب است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سبطالشیخ نیز در سخنانی کوتاه گفت: در حدیث داریم که «کفاره گناهان یک فرد همین است که راه هدایت را به افراد دیگر برساند.» بنابراین رساندن این رسالت و محتوا خیلی مفید و مهم است.
ناشران باید محتوا مناسب را فراهم کنند، چون نسل آینده تشنه است.
تکلیف اساسی ما انتقال هدایت به نسل جدید با روشی جدید است.


 


پنجشنبه، 19 آبان 1401 - 19:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0