FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارتباط لذت شهودی و عقلی با رسیدن انسان به کمال


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 16 آبان 1401 - 17:53

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) بالاترین لذت را لذت شهودی بیان کرد و گفت: انسان با این شهود است که حقایق را مشاهده می‌کند بر این اساس کمال با لذت شهودی و عقلی ارتباط دارد.

انسان،كمال،لذت،بيت،اهل،امام،عسكري،اخلاق،الهي،حسن،حضرت،حب،رمض ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) امروز در جلسه درس اخلاق دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: استادی داشتیم می‌گفت ما اخلاق خواندیم، عرفان خواندیم اما عارف نشدیم؛ ممکن است انسان درس اخلاق و عرفان را بخواند اما با آن مطالب بیان شده بسیار فاصله داشته باشد.
وی با اشاره به ولادت امام حسن عسکری (ع) اشاره و تصریح کرد: آن خطوط کلی را که حضرت باید دنبال می‌کردند همان چیزی بود که پیامبر اکرم مشخص کرده بودند؛ بنابراین رسالت اولیای الهی هدایت انسان‌ها است.
از این رو انبیای الهی مبعوث شدند تا راه و مقصد را به بشر نشان دهند برای همین وقتی آنان مشاهده می‌کردند که برخی به بیراهه می‌روند اندوهگین می‌شدند.
البته در این مسیر با مشکلات چالش‌های فراوانی مواجه می‌شدند.
رمضانی ادامه داد: اهل بیت (ع) برای نشر معارف الهی از راه‌های گوناگون مانند تربیت شاگرد، بهره گیری از دعا و… استفاده می‌کردند.
امام حسن عسکری در محلی زندگی می‌کردند که نظامیان آنجا مستقر و همواره در حصر بودند.
شیعیان نیز نمی‌توانستند به صورت مستقیم با حضرت ارتباط برقرار کنند و عمدتاً مخفیانه و خیلی محدود ایشان را ملاقات می‌کردند.
اما با وجود این محدودیت‌ها و سخت گیری ها حضرت توانستند شاگردانی را تربیت کنند که تعداد آن قریب به ۱۰۰ تن می‌رسید.
هدف از این تربیت شاگرد گسترش و تبلیغ دانش اخلاق، دین و… در جامعه بود.
همچنین یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط امام حسن عسکری آماده سازی مسلمانان برای دوران غیبت بود.
دیگر اقدامات صورت گرفته توسط حضرت مقابله با انحرافات و شبهات و تقویت شبکه وکالت است.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اضافه کرد: شبکه وکالت مساله مهمی بود تا جریان امامت و ولایت و رهبری در نظام اسلامی به معنای رهبری جهان اسلام ادامه پیدا کند.
معنای شبکه وکالت این بود که زمینه فراهم شود تا شیعیان بتوانند در زمان غیبت به تکالیف خود عمل کنند.
بنابراین همه ائمه و اولیای الهی از جمله امام حسن عسکری به رسالت خود به صورت دقیق و عمیق آن هم با روش‌های مختلف عمل کردند.
وجود امام لطف است از این رو ائمه اطهار (ع) را باید درست شناخت و نباید نسبت به شناخت آنان غفلت صورت بگیرد.
وی در بخش دیگر سخنرانی با بیان اینکه ظرفیت‌های وجودی انسان باید شناخته و این ظرفیت‌ها بهم پیوند بخورد، گفت: از جمله این ظرفیت‌ها محبت، قدرت و اراده است که این سه ظرفیت باید با هم پیوند داشته باشد.
انسان معمولاً به دنبال این است که چیزهای دیگر را کسب و کشف کند در حالی که مهمترین چیزی که انسان باید کشف کند حقیقت وجود خودش است.
رمضانی با اشاره به اینکه انسان باید گرایش‌های خود را بشناسد، ادامه داد: آدمی سه گرایش اصلی در رابطه با خود دارد.
یکی از آن گرایش‌ها حب بقا است؛ انسان جاودانه زیستن را دوست می‌دارد برای همین هر کاری که انجام می‌دهد گویا برای ابد در عالم دنیا باقی خواهد ماند.
تاکید شده در عالم دنیا طوری عمل کنید که ابدیت را به شکل زیبا بسازید.
انسان باید به این مرحله از درک برسد که حیاتش تنها آن حیات مادی نیست و حیات دیگری نیز وجود دارد که لازم است درست فهمیده شود و آن حیات معنوی و ابدی است.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) حب کمال را ظرفیت دیگر برشمرد و گفت: حب کمال از عمده گرایش‌هایی است که در انسان وجود دارد.
آدمی موجودی کمال جو و کمال گرا است اما مشکلی که وجود دارد این است که ما کمال را درست نفهمیدیم و درک نکردیم.
سعادت یک امر بدیهی و ساده نیست بلکه یک امر بسیار پیچیده، عمیق و دقیق است از این رو باید دید خالق کدام کمال را برای انسان تعریف کرده است بر این اساس شناخت کمال تنها از طریق وحی امکان پذیر است زیرا سازنده وحی می‌داند انسان چیست و کیست؟
کمال انسان باید به آن ابدیت برگردد در این صورت آدمی به آرامش ابدی دست می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: گرایش سوم این است که انسان به بهترین لذت برسد اگر به این لذت دست یابد به کمال رسیده است.
لذت مادی یک امر موقت بوده و به زودی تمام می‌شود.
لذت دیگری نیز وجود دارد که لذت عقلی است.
بالاترین لذت لذت شهودی بوده که انسان در این عرصه بسیاری از حقایق را مشاهده می‌کند.
بنابراین کمال با لذت شهودی و عقلی ارتباط دارد.


 


دوشنبه، 16 آبان 1401 - 21:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0