FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


خدمات کتابخانه ها باید به سمتی بروند تا کاربرد کتاب در زندگی مشخص شود


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 15 آبان 1401 - 17:06

مدیر کمیته محتوایی سی امین دوره هفته کتاب گفت: خدمات کتابخانه‌ای باید به سمتی برود که کاربرد کتاب در زندگی را بیش از پیش عیان کنند.

كتاب،هفته،دوره،ايران،حوزه،هراتي،صدا،كودك،موضوع،فرهنگي،مطالعه ...


هراتی:
محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانیِ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیر کمیته فرهنگی و محتوایی سی امین دوره هفته کتاب گفت: بر مبنای آمار و داده‌هایی که در مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان متولی ارائه آمار‌های این حوزه ثبت و ضبط است، مردم ما اهل مطالعه و کتاب خواندن هستند و به کتاب توجه دارند.
سوال اینجاست که آیا این نکته مطلوب ماست؟
قطعاً خیر و ما باید بسیار روی این موضوع کار کنیم.
وی افزود: باید مسئله کتاب و کتاب مناسب خواندن و مطالعه مؤثر و مفید را گسترش دهیم و کتابخوانی، مسئله اول فرهنگی ما شود.
دستگاه‌ها و نهاد‌های همکار در این فضا قدم‌هایی بر می‌دارند یکی همین راحت در دسترس قرار گرفتن کتاب، دیگری شکل‌های متفاوت کتاب است.
در حال حاضر کتاب صوتی و کتاب دیجیتال داریم که باید راحت‌تر در دسترس قرار بگیرند؛ آن وقت است که اتفاقات خوبی در این فضا رقم می‌خورد.
هراتی ادامه داد: خدمات کتابخانه‌ای ما باید به سمتی بروند که کاربرد کتاب در زندگی را بیش از پیش عیان کنند.
تجربه ملموس من می‌گوید که فرزندان ما کتاب را دوست دارند و کتابخوان هستند، یک اتفاقات زیادی در این بین رخ می‌دهد که وقتی وارد فضای آموزشی می‌شوند و در سنین نوجوانی قرار می‌گیرند، با شکلی که «کتاب» در ذهن ماست فاصله می‌گیرند.
باید این روند را آسیب‌شناسی کرد و با تمرکز بر موضوع می‌توانیم به حل مشکلات و رفع موانع بپردازیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که بیشترین عناوین و پرتیراژترین کتاب‌ها در صنعت نشر ایران، کتاب کودک و نوجوان است، گفت: این موضوع نشان دهنده توجه خانواده‌ها و استقبال کودکان از کتاب است، ولی با بالا رفتن سن بچه‌ها توجه کمتر می‌شود و این آسیبی جدی است و اگر برای این طیف کاربرد و تأثیر کتاب و مطالعه روی زندگی به طور عینی و ملموس شرح داده شود، این آسیب برطرف خواهد شد.
مدیر کمیته فرهنگی و محتوایی سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که در فضای عمومی برای کودکان باید انجام داد، این است که مطابق با سلیقه این نسل به تألیف بپردازیم.
اکنون که در آستانه سی‌امین دوره هفته کتاب هستیم این موضوع ناراحت کننده است که از گذشته تا به امروز نگاه ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به طور کامل ترجمه‌محور بوده است.
نقش ترجمه برای سال‌ها پررنگ بود و برخی از کتاب‌ها تناسبی با فرهنگ ایرانی نداشت.
مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم حمایت از تولید کتاب تألیفی است.
حتماً باید مختصات حوزه کودک را هم در نظر بگیریم و کتاب‌هایی متناسب با ذائقه کودک ایرانی تولید کنیم.
هراتی درباره برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب گفت: در کنار دوستان ما در مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران ارگان‌های مختلف متناسب با دستگاه‌های خودشان، با طراحی صفحات مجازی یا صفحات با کارویژه‌هایی که بعضاً برای اولین بار است، صورت می‌گیرد و همچنین تولید محصولاتی تبلیغاتی برای صدا و سیما، به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این هفته کمک خواهند کرد.
از صدا و سیما گرفته تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امور مساجد، نظام فرهنگی خود را فعال کرده‌اند تا در این هفته یک فضای فرهیخته را برای عامه مردم ایران ایجاد کنند.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانیِ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان گفت: از نگاه بنده فرق این دوره هفته کتاب با ادوار پیشین، یکدست شدن و یک صدا شدن تمام حوزه‌هایی است که حوزه کتاب را نمایندگی می‌کنند و متولی هستند و مستقیم با این حوزه کار می‌کنند، است.
همچنین تلاش شده یک صدا، یک پیام و تولیدات واحد با گستردگی بیشتر و کار تشکیلاتی اتفاق بیفتد؛ ترکیب این برنامه‌ها از ویژگی‌های سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.
سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

 


یکشنبه، 15 آبان 1401 - 20:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0