FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا گناهان هر مقتولی بر عهده قاتل اوست؟


تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 13 آبان 1401 - 07:12

کسی که مرتکب قتل می شود، هم گناهان خودش را به برعهده دارد و هم گناهان کسی که او را مظلومانه کشته؛ درواقع گناه مقتول به واسطه ظلمی که در حق او شده، به قاتلش منتقل می شود. کارهایی مثل تهمت و غیبت هم تا اندازه ای چنین اثری دارند.

گناهان،پاداش،وَ،دوش،عمل،مقتول،قاتل،منتقل،گناه،نماز،خداوند،سنت ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همه اعمال انسان در نظام آفرینش دارای آثار و نتایجی است که درنهایت به سوی خود فرد بازمی‌گردد.
اما در این میان، برخی از اعمال و رفتارهای ما هستند که بر سایر اعمالمان اثر گذاشته و آن‌ها را از تأثیر می‌اندازند و یا تقویت می‌کنند.
به طوری که وقتی انسان در عالم بعد از مرگ با نتایج و ثمرات کارهای خود مواجه می‌شود، ممکن است پاداشی را مشاهده کند که هرگز آن کار را انجام نداده ولی در کارنامه او ثبت شده و محقق آن پاداش شده است.
در مقابل، امکان دارد مستوجب عذابی باشد که به طور مستقیم در ایجاد آن دخالت نداشته اما روند زندگی او به گونه‌ای بوده که این امر را برای خودش محقق کرده است.
همه این موارد در اثر تأثیرات کارهای ما بر روی یکدیگر است.
توبه، نماز خواندن، غیبت، تهمت، آزار دیگران و یا گناهانی مانند قتل می‌توانند پاداش و عذاب ابدی ما را به شدت تغییر دهند و نتایجی را متوجه هر یک از ما کنند که عامل مستقیم در ایجاد آن‌ها نبوده‌ایم.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام محمود اسماعیلی، پژوهشگر و کارشناس قرآنی، انجام داده به بررسی و شناخت نظام عذاب و پاداش از سوی خدای متعال و تأثیر اعمال بر روی یکدیگر پرداخته است.
آن طور که این محقق قرآنی توضیح می‌دهد، اینکه خداوند از فضل خودش به پاداش کسی اضافه کند، به فضل و رحمانیت او مربوط است.
اما در قرآن کریم هم درباره بعضی از کارهای خیر وعده داده که اگر کسی آن عمل را انجام بدهد، پاداش او بیشتر از کاری است که انجام داده.
درمجموع در سوره انعام به این مطلب اشاره می‌کند که هر کسی کار خوبی انجام بدهد، خداوند پاداش او را ده برابر می‌دهد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها؛ هر کس عمل خیری کند ده برابر مثل آن را خواهد داشت.» البته بعضی از گناهان موجب می‌شوند که تمام گناهان فردی به فرد دیگر منتقل شود که یکی از این نوع گناهان، قتل است.
کسی که مرتکب قتل می‌شود، در عین حال هم گناهان خودش را به بر عهده دارد و هم گناهان کسی که مظلومانه کشته شده بر عهده قاتل قرار می‌گیرد.
درواقع گناه مقتول به واسطه ظلمی که در حق او شده، به قاتلش منتقل می‌شود و درنهایت قاتل هم گناهان خود را بر دوش می‌گیرد و هم گناهان مقتول را.
همه گناهان هر مقتولی بر عهده قاتل اوست
آیا ممکن است ما مرتکب گناهی شویم که همه کارهای خوبمان را به دیگران منتقل کند؟
بله.
یکی از این نوع گناهان، قتل است.
کسی که مرتکب قتل می‌شود، در عین حال هم گناهان خودش را به بر عهده دارد و هم گناهان کسی که مظلومانه کشته شده بر عهده قاتل قرار می‌گیرد.
درواقع گناه مقتول به واسطه ظلمی که در حق او شده، به قاتلش منتقل می‌شود و درنهایت قاتل هم گناهان خود را بر دوش می‌گیرد و هم گناهان مقتول را.
با این شرایط مقتول در حالی خداوند متعال را ملاقات می‌کند که هیچ گناهی بر عهده او نیست.
در این باره در قرآن کریم به ماجرای هابیل و قابیل اشاره می‌فرماید، آنجا که وقتی هابیل توسط قابیل تهدید به قتل می‌شود، هابیل به او می‌گوید: «إِنِّی أُرِیدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِی وَ إِثْمِک؛ من می‌خواهم که تو با کشتن من گناهان خودت و گناهان من را به دوش بگیری.»
البته گفته شده گناهانی مثل تهمت و غیبت و بعضی گناهان دیگر هم تا اندازه‌ای چنین اثری دارند.
رفع یک ابهام
در اینجا این ابهام به وجود می‌آید که خدای متعال در آیه دیگری در سوره انعام تأکید می‌فرماید که هیچ کسی بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد.
چطور این مفهوم را می‌توان با هم جمع و درک کرد؟
خداوند در آیه‌ای که اشاره کردید، می‌فرماید: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری؛ هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد.» به این مفهوم که گناه هر کسی بر عهده خود اوست و هر انسانی مسئول اعمال خودش است.
برای پیدا کردن جواب این سؤال می‌توان به مثالی توجه کرد که علامه طباطبایی رحمه‌الله در تفسیر المیزان به آن اشاره کرده است.
فرض کنید کسی خانه‌ای را به ازای پرداخت پول بخرد و مالک جدید آن باشد.
در این صورت مالک جدید می‌تواند هر نوع دخل و تصرف در آن خانه داشته باشد و ما نمی‌توانیم بگوییم که این خانه را در گذشته، فلان شخص ساخته و صاحب خانه بوده.
چون آن زمان گذشته و مالک جدید، پولی را پرداخت کرده و حالا او صاحب خانه است.
در مورد این آیات هم نمی‌توان گفت آیه «إِنِّی أُرِیدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِی وَ إِثْمِک؛ من می‌خواهم که تو با کشتن من گناهان خودت و گناهان من را به دوش بگیری» آیه دیگر را که اشاره به مسئول بودن هر کسی در برابر گناهان خودش دارد، نفی نمی‌کند.
چون هر کدام از این آیات در مورد خودشان صدق می‌کنند.
مقتول قبل از اینکه ظلمی به او روا داشته شود و کشته شود، مسئول همه گناهان خودش بوده.
اما وقتی قاتل به واسطه ظلم او را کشته، گناهان او را هم به گردن گرفته است و در این مورد هم نمی‌توان گفت فلان شخص این عمل را قبلاً انجام داده بود.
چون دیگر ظلمی روا داشته شده و همین ظلم، عامل انتقال گناهان مقتول به قاتل است.
راه دیگر انتقال گناهان
بعضی از گناهان هم هستند که اگر کسی مرتکب آن‌ها شود، مانند گناهان دیگری را به او منتقل می‌کند، نه عین همان عمل را.
مثل کسی که مردم را از راه راست گمراه می‌کند و مدام سعی می‌کند و اسلام و ایمان را بی فایده و بی اساس جلوه بدهد.
خداوند متعال درباره این افراد در سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «لِیحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً یوْمَ الْقِیامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذِینَ یضِلُّونَهُمْ بِغَیرِ عِلْمٍ؛ تا تمامی وبال گناهان خود را و پاره‌ای از گناهان کسانی را که بدون دلیل گمراه کرده‌اند در روز قیامت به دوش بکشند.»
در سوره مبارکه عنکبوت هم در این باره می‌فرماید: «وَ لَیحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالًا مَعَ أَثْقالِهِمْ؛ حتماً وزر و وبال‌های خود را با وزرهایی دیگر به دوش خواهند کشید.»
چگونه در حسنات دیگران شریک شویم؟
آیا عملی هم وجود دارد که مثل حسنات دیگران را به ما منتقل کند؟
یعنی شخص دیگری کار خوبی انجام بدهد اما ما هم مانند او پاداشی دریافت کنیم؟
بله.
کارهایی هستند که مثل حسنات دیگران را می‌تواند به انسان منتقل کند، البته مثل آن‌ها و نه عین آن را.
آن طور که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ نَکتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ؛ آنچه خود کردند می‌نویسیم و آنچه اثر نیک یا بد هم باقی گذاشتند، می‌نویسیم.»
مانند اینکه کسی عمل خیری را نشر بدهد، مثلاً مطلب خوبی درباره نماز خواندن در فضای مجازی منتشر کند و کسی با خواندن همان مطلب به نماز خواندن تشویق شود.
در این صورت هم کسی که تشویق شده و نماز خوانده پاداش می‌گیرد و هم کسی که آن مطلب مفید درباره نماز را نشر داده است، مانند آن پاداش را دریافت خواهد کرد.
البته این امکان هم وجود دارد که کسی در طول زندگی خودش مطلب علمی ایجاد کند.
بعد از مرگ او هر کسی از آن علم بهره‌ای ببرد، برای او پاداش محسوب می‌شود، هرچند که دیگر در دنیا نیست.
و یا کسی که مسجدی بسازد تا دیگران در آن نماز بخوانند یا وضوخانه‌ای که وضو بگیرند.
در مقابل اگر کسی محلی برای فسق و فجور ایجاد کند، بعد از مرگش هم هر کسی از آن محل استفاده کند و در آن گناه کند، برای آن فرد عذاب می‌شود با اینکه از دنیا رفته است.
یا کسی که سنت خلافی رایج کند و بعد از مرگش مردمی به آن سنت عمل کنند.
همه این موارد جزو کارهای او و آثار اعمال او محسوب می‌شود.
در این باره از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: «هر کس سنت نیکی را باب کند، مادامی که در دنیا مردمی به آن سنت عمل می‌کنند، ثواب آن اعمال را به حساب این شخص هم می‌گذارند، بدون اینکه از اجر عامل آن کم بگذارند.
و هر کس سنت زشتی در بین مردم باب کند، مادامی که در دنیا مردمی به این سنت عمل می‌کنند وزر آن عمل‌ها را به حساب او نیز می‌گذارند، بدون اینکه از وزر عامل آن کم بگذارند.»
انتهای پیام/


 


جمعه، 13 آبان 1401 - 20:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0