FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شکاف میان فلسفه و علوم انسانی از ژرف‌ترین خلأهای نظام اندیشگی است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 08 آبان 1401 - 10:01

حجت الاسلام عبداللهی دبیر علمی همایش «ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی مبانی انسان‌شناختی»شکاف میان فلسفه و علوم انسانی را از ژرف‌ترین خلأهای نظام اندیشگی عنوان کرد.

انساني،علوم،همايش،فلسفي،فلسفه،انسان،علمي،مسائل،اجتماعي،بنياد ...


حجت الاسلام محمد علی عبداللهی دبیر علمی همایش «ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این همایش نخستین همایش از سری همایش‌های بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی است که در گستره بین المللی توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار خواهند شد.
وی ادامه داد: «علوم انسانی» علومی است که موضوع تحقیق آنها ابعاد وجودی و کنش‌های مختلف انسانی (بما هو انسان) است.
مقصود از کنش‌های انسانی آن دسته از فعالیت‌های انسانی است که متضمن روابط افراد بشر یا یک‌دیگر و روابط این افراد با اشیا، و نیز آثار، نهادها و مناسبات ناشی از این رفتارهاست.
این علوم از سویی، ابعاد مختلف وجودی انسانی از قبیل وجوه فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و غیره را توصیف می‌کنند و از جانبی دیگر، برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در هر یک از ابعاد یادشده راهبرد و برنامه ارائه می‌کنند.
دبیر علمی همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی افزود: علوم انسانی منبع تولید نرم‌افزار اداره و تدبیر فرد و جامعه انسانی است.
رجوع به متن و عینیت زندگی بشر امروزی نیز نشان‌گر آن است که در حال حاضر نیز در تمام جهان، و حتی جهان اسلام و از جمله کشور ما، این علوم انسانی است که ذهن و زبان زندگی مردم را مهندسی کرده، به آن‌ها معنا و جهت می‌بخشد.
حجت الاسلام عبداللهی تاکید کرد: از سوی دیگر، علوم انسانی موجود در دو ساحت نظر و پیامدهای عملی از آسیب‌های فراوانی رنج می‌برند.
با نگاهی گذرا به هر یک از شاخه‌های علوم انسانی آشکار می‌شود که دیدگاه‌های متعارض و مکاتب و جریان‌های ناهم‌سازی در قلمرو این علوم مدعی ارائه دیدگاه‌های معتبرند در حالی که با عنایت به تنافی و تهافت میان این نگرش‌ها هرگز نمی‌توان تمامی این نظریات را موجه و قابل دفاع و منطبق بر واقعیات انسانی دانست.
وی با اشاره به اینکه جایگاه علوم انسانی انکار ناشدنی است، ادامه داد: این علوم با وجود نتایج مثبتشان که در جای خود انکار ناشدنی است، نه‌تنها در حل مشکلات و بحران‌های فردی و جمعی انسان‌ها توفیق کامل نداشته‌اند، بلکه خود مشکلات مادی همچون استعمار، جنگ‌های جهانی و مسائل زیست‌محیطی و نیز بحران‌های معنوی همچون بحران هویت، ازهم‌پاشیدگی خانوادگی و بی‌معنایی زندگی برای فرد و جامعه به ارمغان آورده‌اند.
اینجاست که سخن از ضرورت تحول (پیرایش، تکمیل یا تأسیس) در علوم انسانی حتی از سوی برخی اندیشمندان غربی پای به صحنه می‌گذارد.
دبیر علمی این همایش اضافه کرد: بر پایه نگرش علم‌شناختی مقبول، نظام طبقه‌بندی طولی بر دانش‌های بشری حاکم است، به وجهی که پژوهش در مسائل بسیاری از علوم مبتنی بر گزاره‌هایی است که اعتبار آن‌ها را باید خارج از آن علم و در دانشی فرادست‌تر جستجو کرد.
این گزاره‌ها به اصطلاح «مبادی علوم» شمرده می‌شوند.
وی با تاکید بر نظریه «انسان بما هو انسان» تصریح کرد: بنیادی‌ترین مبادی علوم را باید در میان گزاره‌ها و شاخه‌های مختلف علوم فلسفی جستجو کرد که از قضا میان خود این شاخه‌ها نیز سلسله مراتب دانشی برقرار است.
بنیادی‌ترین گزاره‌های معرفتی در دانش معرفت‌شناسی بررسی می‌شوند که اصل معرفت انسانی از حیث واقع‌نمایی را بررسی می‌کند.
در مرتبه دوم نوبت به هستی‌شناسی عقلی می‌رسد که به‌دنبال دست‌یابی به نگرشی کلی به هستی و شناخت اوصاف و احکام کلی وجود است.
پس از این دو مرحله، می‌توان دانشی شکل داد که موضوع پژوهش آن انسان باشد و با حل مسائل آن به مجموعه‌ای با عنوان انسان‌شناسی دست یافت که نظر به «انسان بما هو انسان» دارد.
حجت الاسلام عبداللهی افزود: با وجود این وابستگی بنیادین علوم انسانی به دانش‌های فلسفی، روح حاکم بر فعالیت‌های علمی مراکز آموزشی و پژوهشی در قلمرو فلسفه (اسلامی و غرب) و رشته‌های متعدد علوم انسانی، فقدان ارتباط دانشی میان این دو قلمرو است.
فیلسوف سر در گریبان تفلسف خویش دارد و اندیشمند علوم انسانی به خارج از چارچوب دانش خود نظر ندارد.
این شکاف میان فلسفه و علوم انسانی از ژرف‌ترین خلأهای نظام اندیشگی و علمی کشور است.
وی با بیان هدف این همایش افزود: در نقطه مقابل، تلاش علمی برای پر کردن این خلأ هم به امتدادبخشی فلسفه اسلامی در عرصه‌های عینی و انضمامی می‌انجامد، هم زمینه‌های تحول در علوم انسانی را فراهم می‌آورد.
از این روی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نظر دارد همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» را برگزار کند که در خلال این همایش مناسبات مسائل انسان‌شناختی با دیدگاه‌ها و جریان‌های رشته‌های گوناگون علوم انسانی واکاوی خواهند شد.
در یافت ۳۰ چکیده مقاله به همایش مبانی انسان شناختی
دبیر علمی این همایش عنوان کرد: تاکنون ۳۰ چکیده مقاله دریافت شده و الان در مرحله دریافت اصل مقالات هستیم.
البته تلاش داریم تعدادی مقالات سفارشی هم داشته باشیم و از نقطه نظرات اندیشمندان طراز اول این عرصه بهره مند شویم.
حجت الاسلام عبداللهی با بیان برخی از مشکلات این همایش افزود: برخی از چکیده‌ها گرفتار همان مشکلی هستند که در بخش پیشین بدان اشاره کردم؛ یعنی برخی تنها به جانب فلسفه نظر دارند و مسائل فلسفی محض را بررسی می‌کنند، برخی دیگر نظر به مسائل علوم انسانی دارند، در حالی که چنان که توضیح دادم مسئله اصلی این همایش مناسبت میان این دو حوزه اندیشه یعنی فلسفه و علوم انسانی است.
وی در پایان گفت: امیدواریم با عنایت اندیشمندان و پژوهشگران به این عرصه شاهد ظهور پژوهش‌های وزین و ارزشمند در این قلمرو باشیم.


 


یکشنبه، 08 آبان 1401 - 21:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0