FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مهارتی شدن و به روزرسانی برنامه های درسی علوم انسانی


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 06 آبان 1401 - 09:24

رئیس دانشگاه علامه گفت:در راستای تحول در علوم انسانی، به روزرسانی برنامه های درسی و سرفصل ها در حوزه علوم انسانی و کارآمدی و بومی سازی پژوهش ها در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

انساني،علوم،تحول،دانشگاه،برنامه،علامه،طباطبايي،علمي،معتمدي،ر ...


عبدالله معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه این دانشگاه در حوزه تحول در علوم انسانی اظهار کرد: از سال گذشته ما یک برنامه راهبردی برای دانشگاه علامه نوشتیم و محور اصلی برنامه راهبردی ما تحول در علوم انسانی است؛ ما به عنوان بزرگترین و تخصصی ترین دانشگاه علوم انسانی فکر می کنیم که با ظرفیت بزرگ هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، می توانیم بحث تحول در علوم انسانی را پیش ببریم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اشاره به اینکه در برنامه راهبردی دانشگاه بر تحول در علوم انسانی نیز تاکید کرده ایم، افزود: برنامه راهبردی ما به نوعی در فضای دانشگاهی و اعضای هیات علمی به گفتگو گذاشته شد و در حال حاضر هیات علمی براساس همین برنامه به ما اعلام کردند در سال ۱۴۰۱ به طور مشخص چه اقداماتی برای تحول در علوم انسانی انجام خواهند داد.
معتمدی با بیان این مطلب که تحول در علوم انسانی یک مطالبه جدی نظام جمهوری اسلامی و رهبری است که سال هاست بر آن تاکید می شود، اضافه کرد: در دانشگاه علامه طباطبایی ما بحث تحول در علوم انسانی را به اجزا مختلف از ساده ترین سطح تا دشوار ترین تفکیک کرده ایم؛ ساده ترین سطح "روزآمدی" است؛ اینکه علوم انسانی ما باید به روز شود و متناسب با اخرین یافته های علمی دنیا باشد.
هیچ کس مخالف این موضوع نیست و هیچ کس اختلاف نظری ندارد.
وی با اشاره به اینکه به روزرسانی برنامه های درسی، سرفصل ها و منابع درسی در حوزه علوم انسانی در دستور کار دانشگاه قرار دارد، خاطرنشان کرد: از گروه های تخصصی میخواهیم بر روی این موضوع کار کنند تا بتوانیم روزآمدی را رقم بزنیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بعد دیگر تحول در علوم انسانی "کارآمدی" است؛ یعنی اینکه کاری کنیم که علوم انسانی بتواند اثربخشی و کارامدی خود را نشان دهد و بتواند مسائل اجتماعی را حل کند که برای تحقق این موضوع مراکز نوآوری و کارآفرینی را در تمامی دانشکده ها راه اندازی خواهیم کرد.
معتمدی ادامه داد: در حال حاضر از سال گذشته تاکنون در ۳ دانشکده مرکز نوآوری و کارآفرینی راه اندازی شده و تلاش می کنیم به اعضای هیات علمی و دانشجویانی ایده های خلاقانه دارند کمک کنیم تا ایده های آن ها تبدیل به واحد فناور شود و در ادامه در مراکز پیش رشد، رشد و در پارک علم و فناوری مستقر شوند.
وی افزود: در هر دانشکده متناسب با تخصص خود یک مرکز نوآوری راه اندازی خواهد شد و از افرادی که افکار خلاقانه و ثروت آفرین دارند حمایت می کنیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام اینکه در بحث بازنگری دروس، به سمت مهارتی شدن پیش می رویم، گفت: برنامه ما این است که‌ آن دسته از دروس نظری که امکان عملی شدن یا مهارتی شدن دارند را در دستور کار قرار دهیم.
معتمدی وجه دیگر تحول در علوم انسانی را بومی سازی و پژوهش های بومی عنوان کرد و گفت: بومی سازی به معنای این است که مطالعات و پژوهش هایمان به سمتی برود که جامعه خودمان را مطالعه کنیم.
مثلا اگر درباره مساله جوان و یا سالمند صحبت می کنیم، معنا و مفهوم آن را از کتاب ترجمه شده پیدا نکنیم بلکه ویژگی ها و اقتضائات جوانان خودمان را مورد مطالعه قرار دهیم.
چون این ها در فرهنگ های مختلف اقتضائات مختلفی دارد و لزوما رفتار یک جوان یا سالمند در ایران با اروپا یکسان نیست.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی وجه دیگر تحول در علوم انسانی را بحث "اسلامی سازی علوم انسانی" مطرح کرد و گفت: اسلامی سازی نیاز به تخصص های ویژه دارد و حتما باید از ظرفیت های حوزه یا استادانی که اطلاعاتی از مبانی انسان شناسی، هستی شناسی و معرفتی حوزه دارند، متناسب با اقتضائات روز استفاده شود.


 


جمعه، 06 آبان 1401 - 19:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0