FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ایجاد فرصت‌های قانونی جدید برای رسمیت دادن به اعتراض دانشجویان


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 04 آبان 1401 - 10:31

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: باید اعتراض را به رسمیت شناخت، همچنین فرصت‌های قانونی جدیدی برای رسمیت دادن به حق اعتراض دانشجویان در حال بررسی و نهایی شدن است که به زودی ابلاغ می شود.

دانشجويان،فرهنگي،كشور،دانشگاه،اجتماعي،سياسي،اعتراض،مشكلات،وز ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در نشست نمایندگان وزارت در هیأت‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دانشگاه‌های سراسر کشوراظهار داشت: نگاه تاریخی به سیر تطور و پویایی‌های جریان‌ها و جنبش‌های دانشجویی؛ حرکت از آزادی اندیشه به سمت آزادی انتخاب و آزادگی مصرف، بسیار آموزنده و راهگشاست.
وی تصریح کرد: باید متناسب با این تحولات و تغییرات در سازوکارهای حکمرانی فرهنگ در دانشگاه‌ها شکل گیرد.
به عنوان مثال، فضای مجازی در دنیای جدید فقط یک ابزار نیست بلکه عمده زیست جهان جوانان و نوجوانان را فضای مجازی شکل می‌دهد اما عمده آئین‌نامه‌ها، سازوکارها و حتی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مرسوم دانشگاه‌ها نسبتی با این فضا ندارد لذا یکی از محورهای اصلی و حتی اصلی‌ترین محور بازنگری در فرآیندها و برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها فضای مجازی است.
کلانتری افزود: قانون محور فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها و تنها میثاقی است که امور دانشگاه‌ها را به سامان می‌کند و هدایت تمامی کنشگران باید به سمت قانون‌مداری باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: تکثر فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در سایه وحدت ملی باید پاس بداریم و ارج نهیم.
این جامعه رنگین کمانی و زیبای ایران را به عنوان فرصت تلقی کنیم و در جهت تقویت هویت ملی، ادغام قومیتی، پرهیز از مرکزگرایی و سرکوب خرده فرهنگ‌های قومی و زبانی و پرهیز از هرج و مرج فرهنگی و تضعیف هویت ملی گام برداریم.
وی با تاکید بر پرهیز از شکل‌گیری دوقطبی در فضای دانشگاه‌ها، افزود: در جریان اعتراضات و اغتشاشات اخیر متأسفانه شاهد بودیم که با کمک جریان معاند بخش‌هایی از مردم و دانشجویان در برابر هم قرار گرفتند و بداخلاقی‌های زیادی صورت گرفت.
برای جامعه‌ای که همزیستی مسالمت‌آمیز تاریخی ویژگی آن است چنین صحنه‌هایی واقعاً دردناک و نازیبا بوده و هست و باید دوباره این همزیستی را علی‌رغم تمامی تفاوت‌ها احیا کرد.
وی تقویت تشکل‌های سیاسی و کمک و تسهیل فعالیت‌های آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: تشکل‌های سیاسی نشانه بارز بلوغ سیاسی در میان دانشجویان هستند.
کلانتری گفت: باید کمک کرد سطح مطالبات دانشجویان ارتقا یافته و به مسائل اساسی کشور توجه شود.
دانشگاه باید پیشرو باشد و نه دنباله‌رو، آن هم دنبال روی سلبریتی‌ها البته متأسفانه رسانه‌ها به سلبریتی‌زدگی در کشور دامن زدند.
وقتی نیروهای اصیل و تاریخ‌ساز و متفکر و دانشگاهی را حذف می‌کنیم و چنان که باید نشان نمی‌دهیم؛ بدیهی است که باید میدان را برای سلبریتی‌های همه چیزدان مهیا می‌شود، باید بررسی شود رسانه‌های ما چقدر موفقیت‌های نخبگان ما را بازنمایی می‌کند و چقدر سلبریتی ها را پوشش می‌دهند؟
کلانتری افزود: فعالیت در تشکل‌ها تمرینی است برای فعالیت در مقیاس کلان نظام سیاسی و فرصتی برای جامعه‌پذیری سیاسی است.
بسیاری از مشکلاتی که امروز ما با آن مواجه هستیم ناشی از مشکلاتی است که در این ناحیه داریم و بخش عظیم راه حل نیز در تقویت تشکل‌ها و ساماندهی فعالیت‌های آنها نهفته است.
وی خاطرنشان کرد: از تشکل و متشکل شدن نهراسید و دانشجویان را به فعالیت‌های جمعی، متشکل، رسمی، قانونی، منضبط و گروهی سوق دهید.
شما نمایندگان حاکمیت هستید و باید بزرگ منشانه و همراه با صبر و حلم و سعه صدر و مدارا با مجموعه‌های دانشجویی برخورد کنید.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: مطالبات دانشجویی را در هر قالب قانونی ارج می‌نهیم و به جای مخالفت با مطالبه‌گری و اعتراض و تجمع، آن را باید فرصتی برای کنشگری دانشجویان و جامعه‌پذیری آنها و اصلاح و بلوغ ساز و کارهای جاری بدانیم.
با این نگاه دانشجویان را به سمت فعالیت‌های قانونمند هدایت کنیم تا شاهد حرکت‌های ساختارشکن و هنجارشکن در دانشگاه‌ها نباشیم.
وی افزود: اعتراض در هر نظام و جامعه‌ای طبیعی است و فرصتی برای بیان مطالبات و طلب خیر و امر به معروف و نهی از منکر است.
از این رو به جای مخالفت با آن باید آن را جهت داد و هدایت کرد که نظام اسلامی بتواند از فرصتهای آن استفاده کند و مانع رفتارهای ساختارشکن و هنجارشکن شود و از فرصت طلبی دشمنان و معاندین جلوگیری کند.
کلانتری ادامه داد: این مطالبه‌گری ممکن است در قالب‌های مختلف صورت گیرد.
البته در آئین‌نامه تشکل‌ها این فرصت برای تشکل‌ها وجود دارد و خواهش دارم که از این فرصت استفاده کنید و از اعتراض نهراسید.
اعتراض همواره در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود داشته و جزئی طبیعی از حیاط دانشگاهی و دانشجویی است و با منطق دانشگاه و شادابی سیاسی آن سازگاری دارد و به این معنا امر جدیدی نیست.
وی ادامه داد: باید اعتراض را به رسمیت شناخت اما فراتر از این نیز فرصت‌های قانونی جدیدی برای رسمیت دادن به حق اعتراض دانشجویان در حال بررسی و نهایی شدن است که انشاالله به زودی ابلاغ خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: البته اعتراضات را باید به گونه‌ای مدیریت کرد که مخل فرایندهای جاری دانشگاه نباشد و مرز مشخصی با اغتشاش داشته باشد و فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه خدماتی و رفاهی را مختل نکند.
وی با بیان اینکه دشمن «امید» دانشجویان را نشانه رفته است، گفت: امید، هسته مرکزی هر نوع تحول اجتماعی و تمدن سازی است.
وی گفت: امید است که تاریخ را می‌سازد لذا باید امید اجتماعی را در دانشگاه زنده نگه داشت.
در این زمینه چند نکته وجود دارد؛ نخست بخش عمده و اصلی ناامیدی منتشر در فضای دانشگاه منشأ خارج از دانشگاه دارد که مسئولان کشور باید برای آنها فکر و درمان جدی داشته باشند که البته گام‌های مؤثری در آن جهت برداشته شد البته این مطلب رافع مسئولیت ما دانشگاهیان نیست و همه باید در جهت رفع مشکلات و مسائل کمک کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: همچنین نباید منکر بود که در کشور مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما این مسائل و مشکلات نباید منشأ ناامیدی باشند بلکه باید محرکی برای فعالیت و کنشگری باشند چرا که مشکلات این کشور توسط نخبگان، دانشگاهیان و جوانان این کشور حل می‌شود.
حلال مشکلات کشور همین جوانان و دانشجویان و نخبگان فعال در دانشگاه هستند و این مشکلات لاینحل نبوده و راه حل دارند.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: نکته مهم‌تر اینکه این مسائل و مشکلات نباید موجب شود پیشرفت‌ها و تحولات بزرگ علمی و فناورانه که در کشور صورت گرفته را نادیده بگیریم.
پیشرفت‌هایی که عمدتاً توسط همین دانشجویان و دانشگاهیان جوان صورت گرفته است، لذا باید این دستاوردها را به تصویر کشید.
در این راستا؛ یعنی در جهت به تصویر کشیدن پیشرفت‌های علمی غرورآفرین و هویت‌سازی که توسط جوانان همین مرزوبوم صورت گرفته است چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آئین‌نامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و تور پارک‌های فناوری انجام شده است که کمک شما عزیزان، تحقق بیشتر آنها را تسریع خواهد کرد.


 


چهارشنبه، 04 آبان 1401 - 22:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0