FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اگر علم در کنار اخلاق و معنویت نباشد تهدیدزا خواهد بود


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 03 آبان 1401 - 09:08

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با بیان اینکه علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد، گفت:علم اگر در کنار اخلاق و تهذیب باشد انسان به یک خودباوری و خودآگاهی خواهد رسید.

دانشگاه،اهل،علم،بيت،اسلامي،جامعه،تهذيب،معنويت،تمدن،عرصه،تاكي ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در نشست آغاز سال تحصیلی دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در این سال‌ها شاهد تغییرات اساسی در عرصه سخت افزار و نرم افزار دانشگاه بین‌المللی اهل بیت هستیم.
دانشگاه اهل بیت یک دانشگاه بین‌المللی است و می‌طلبد استانداردهای بین‌المللی در این دانشگاه رعایت و مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه علم را باید درست آموخت تصریح کرد: در کنار علم آموزی توجه به تهذیب نفس و سلامت جسمانی مهم است.
یکی از ارکان‌های تمدن اسلامی همین علم، تهذیب و سلامت است.
زمانی مسلمانان و جامعه اسلامی مرکز ثقل علوم بودند لازم است این حرکت ادامه پیدا کند تا به آن نقطه مطلوب علمی دست یابیم در عرصه فرهنگی نیز به صورت دقیق، جامع و عمیق باید به این نقطه از پیشرفت برسیم.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران، انقلاب دینی رخ داد گفت: بر همین اساس امیدواریم علم نیز در کشورهای اسلامی سازوکار خود را پیدا کند و بتواند بستری برای تحقق تمدن اسلامی باشد.
علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد
وی با تاکید بر اینکه علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد تصریح کرد: اگر چنین نشود علم تهدیدزا خواهد بود.
امروزه هر چه پیش می‌رویم نیاز به اخلاق و معنویت بیشتر می‌شود.
همه می‌دانیم اگر علم به دست اهل آن سپرده نشود جامعه بشری همواره مورد تهدید قرار می‌گیرد.
بنابراین علم اگر در کنار اخلاق و تهذیب باشد انسان به یک خودباوری و خودآگاهی خواهد رسید.
دبیر مجمع بین‌المللی اهل بیت اظهار داشت: بالاترین معرفت آن است که آدمی به معرفت خودش دست یابد.
در این صورت است که می‌تواند با دیگران بهتر ارتباط برقرار کند.
امروزه باید به نخبگان جامعه توجه شود و دانشگاه نیز یکی از اهدافش، گزینش جوانان نخبه است تا این افراد بعد از تحصیل به مناطق زندگی خود رفته و تأثیرگذار باشند.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفتمان عقلانیت، عدالت و معنویت را یکی دیگر از اهداف این دانشگاه برشمرد و گفت: این فرصت در این دانشگاه فراهم است تا دانشجویان نظرات خودشان را ارائه دهند.
مراد از معنویت که به آن تاکید می‌شود مسئولیت پذیری بخصوص در عرصه اجتماعی است.
همچنین مسئله محوری باید در فعالیت‌های پژوهشی مورد توجه قرار گیرد و مشکلات جامعه در این فعالیت‌ها ارزیابی و راهکار حل آن ارائه شود.
دبیر مجمع بین‌المللی اهل بیت گفت: در دانشگاه اهل بیت لازم است اساتید به ادبیات و فرهنگ روز ملت‌ها آشنایی کامل داشته باشند.
در این صورت می‌توانند نقش آفرینی مطلوبی داشته و در عرصه بین‌المللی تأثیر گذار باشد.
اساتید نقش تربیتی نیز باید داشته باشند و بتوانند افراد جامعی تربیت و تحویل جامعه دهند.
بنابراین اساتید در کنار نقش تعلیمی، نقش تربیتی نیز دارند.
همچنین لازم به تاکید است که اساتید باید بتوانند افراد اندیشه ورز تربیت کنند.
تمدن غرب شایستگی اداره جهان را ندارد
در ادامه غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و فارسی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاه بین‌المللی اهل بیت از ثمرات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.
انقلاب اسلامی یک پدیده متفاوتی از حکومت‌های مرسوم جهانی است و از روز اول پیروزی انقلاب مدام با چالش از سوی نظامات حاکم جهان امروز روبرو بوده است.
وی افزود: دنیای غرب با رنسانس آمد و به زعم خود به دخالت دین در سیاست خاتمه داد.
مقصود از سکولاریسم نیز همین است که غرب فکر می‌کند بزرگترین دستاورد را بعد از رنسانس به دست آورده و دین را یک امر شخصی معرفی و تاکید می‌کند که دین در عرصه جامعه و اداره کشور وارد نشود.
ای کاش این وعده‌هایی که اروپا می‌داد محقق می‌شد.
زمانی در قاره اروپا معتقد بودند که تمدن اروپایی کلید سعادت را به دست آورده و در مسیر صحیح گام بر می‌دارد در حالی که چنین نیست.
حداد عادل با اشاره به دنیای امروز خاطرنشان کرد: قریب به ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد اما این سوال مطرح است آیا بعد از جنگ جهانی دوم، جهان روی آرامش را به خود دیده یا خیر.
رئیس فرهنگستان ادب و فارسی با تاکید بر اینکه تمدن غرب شایستگی اداره جهان را ندارد گفت: هر جامعه‌ای اگر بخواهد خودش را بالا بکشد و پیشرفت کند باید به سمت آموزش حرکت کند.
راه نجات ملت‌ها تولید انبوه نیروی انسانی با کیفیت است و این جز از راه تعلیم و تربیت دانشگاه محقق نمی‌شود.


 


سه شنبه، 03 آبان 1401 - 20:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0