FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فلسفه و تاثیرات امر به معروف و نهی از منکر سخنی گوهربار از امام محمد جواد سلام الله علیه


فلسفه و تاثیرات امر به معروف و نهی از منکر

 

قالَ الإمام الجواد - عليه السلام - : الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما أعَزَّهُ اللهُ، وَ مَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
«
خصال صدوق، ص 42، ح 32»
امام جواد - عليه السلام - فرمود:  امر به معروف و نهی از منكر دو مخلوق الهی است، هر كه آن ها را ياری و اجراء كند مورد نصرت و رحمت خدا قرار می گيرد و هر كه آن ها را ترك و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار می گيرد.

 

برداشت راهبرد و کاربردها  رهنمود  فلسفه و تاثیرات امر به معروف و نهی از منکر

  1. امر به معروف و نهی از منکر هویت و موجودیت تاثیرگذاری از خلقت خداوند عزوجل هستند.
  2. بکار گیری امربه معروف و نهی از منکر ( طبق رهنمودهای خداوند " قرآن" و چهارده معصوم  سلام الله علیهم)، موجب نصرت و رحمت خداوند  می شود و عدم بکار گیری و ترک و رها نمودن امر به معروف و نهی از منکر موجب خذلان و عِقاب قرار می گیرد.
  3. رحمت و یاری خداوند بر اثر انجام امر به معروف و نهی از منکر صورت می پذیرد.
  4. خذلان و عِقاب خداوند بر اثر ترک و رها کردن امر به معروف و نهی از منکر  صورت می پذیرد.
  5.  جوامع برای تعالی و سلامت خود و بهره مندی از رحمت خداوند و مصون ماندن از خذلان و عِقاب خداوند نیاز دارند که امربه معروف و نهی از منکر ( طبق رهنمودهای خداوند " قرآن" و چهارده معصوم  سلام الله علیهم )، داشته باشند.
  6. با توجّه به تاثیرات بهرهمندی از امر به معروف و نهی از منکر لازم است پژوهشهای لازم در رابطه با ابعاد و وجوه و مراتب و چگونگی انجام و تاثیرات امربه معروف و نهی از منکر پسندیده از نظر اسلام صورت پذیرد و نتایج آن در اختیار دانش آموزان و دانشجویان و حوزهها و مردم گذاشته شود.
  7. انجام امر به معروف و نهی از منکر بصورتهای مستقیم و غیر مستقیم آنچنان که تاثیر گذار باشد و کرامت و سلامت اجتماعی هم حفظ شود در قالبهای برنامه ای مختلف فیلم و انیمیشن و بازیها و تبلیغات و سخنرانیها و ادبیات و هنر و پژوهشها و مقالات و مطبوعات و رسانه و مسابقات و هدایا بقدر لازم  متناسب سنین مختلف بدان پرداخته شود.
  8. محتوای امر به معروف و نهی از منکر متناسب حاکمیّت و مردم طبق ارزشها و دیدگاههای اسلام باید ترویج شود.
  9. عوامل مؤثر در دانشگاهها و آموزش و پرورش و وزارت ارشاد اسلامی و حوزهها و مبلغین و مساجد و ائمه جمعه و همه معاونتهای فرهنگی و هنری ادارات و سازمانهای دولتی و غیر دولتی و همچنین کسانی که در جامعه به عنوان الگو مطرح می شوند و تاثیرات اجتماعی دارند  باید نسبت به علم دانش محتوائی امربه معروف و نهی از منکر همه در نظر و هم در عمل بتوانند در قالبهای مختلف در ترویج دانائی که باید بدان به عنوان معروف عمل شود و منکراتی که نباید عمل شوند دانش و مقیدات جامعه را به تعالی میزان نمایند تا جامعه از دانائی و تعلیم و تربیّت و آگاهیهای لازم عمل به خواست خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیه به موقع و به اندازه میزان باشد.
  10.  برای انجام امر به معروف و نهی از منکر باید قوانین در ابعاد و مسائل آن بطور متناسبی برای مسئولیتهای حاکمیّتی و اجتماعی وجود داشته باشند و مجریان نسبت به انجام آن از آگاهیها و تعلیم و تربیّت لازم برخوردار باشند و باید برای پذیرش امربه معروف و نهی از منکر هم در قانونگذاری و هم در اجرائیات و هم در فرهنگ سازی قوای مختلف به شایستگی و به اندازه و به تعالی تاثیرگذار باشند.

گل افشان گل محمدی

 


سه شنبه، 07 فروردین 1397 - 00:40 نظر بدهید
تعلیم و تربیت اعتقادی سیاسی فرهنگی اخلاقی اجتماعی. ارتباطات. مردم. مردم داری. جامعه شناسی. تعامل اجتماعی امربه معروف و نهی از منکر سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن حضرت امام محمد جواد سلام الله علیه فلسفه وظائف، مسئولیتها سخنرانی آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر یادگیری علم ادب بها. ارزش انسان وزارت ارشاد اسلامی تبلیغات اسلامی تعلیم و تربیّت مذهبی حوزهها مبلغان مربیان، معلّمان، اساتید، مدیران

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0