FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شاخص های موثر در «میزان موظفی هیات علمی پژوهشی» تعیین شد


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 30 مهر 1401 - 08:40

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از تدوین پیش نویس آیین نامه میزان موظفی هیات علمی پژوهشی خبر دادو گفت: شاخص هایی مثل نوع مقالات و فعالیت های حاکمیتی در تعیین موظفی موثرند.

پژوهشگاه،آيين،نامه،پژوهشي،علوم،ماموريت،هيات،علمي،موظفي،حوزه، ...


محسن شریفی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره اقدامات صورت گرفته در اصلاح و بازنگری آیین نامه تعیین ساعت موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی با اشاره به برگزاری چندین جلسه در این خصوص از تدوین پیش نویس آن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تا ماه آینده پس از تصویب نهایی به پژوهشگاه ها ابلاغ شود.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم بر لزوم اصلاح و بازنگری این آیین نامه تاکید کرد و گفت: ساعات موظفی هیات علمی در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تفاوتی با هم ندارد اما باید توجه داشت از آنجا که امور پژوهشی تنوع زیادی دارند و بخش عمده آن هم کیفی است، تبدیل آن به کمیت تاحدی سخت است.
این در حالی است که در دانشگاه ها با محاسبه تعداد واحد درسی مثلا ۴ واحد یا ۱۰ واحد تدریس، تعیین میزان موظفی به راحتی صورت می گیرد.
وی افزود: از طرفی از آنجا که در پژوهشگاه ها تمامی وظایف یک هیات علمی کاملا پژوهشی است‌‎ و علی القاعده باید تمام ساعات حضور خود را مصروف امور پژوهشی کند، تبدیل این فعالیت های کیفی به عدد و رقم سخت است.
لذا ضرورت ایجاب می کرد که یک آیین نامه منسجم و خوبی نوشته شود تا خلاء هایی را که در آیین نامه قبلی وجود داشت پر شود.
دنبال کردن بحث ماموریت گرایی پژوهشگاه ها در آیین نامه جدید
شریفی دنبال کردن بحث ماموریت گرایی پژوهشگاه ها را یکی از اهداف آیین نامه جدید برشمرد و در خصوص دیگر اهداف آن گفت: نکته دیگری که این آیین نامه دنبال می کند این است که هیات علمی بتواند به همان اندازه که لازم است، بصورت واقعی و بصورت کیفی در پژوهشگاه حضور داشته باشد.
این مقام مسئول وزارت علوم ادامه داد: هدف دیگر ما این است که بر پایه آیین نامه جدید دستاوردهای پژوهشی و فناورانه ای که از پژوهشگاه ها انتظار می رود‏، تحقق پیدا کند.
به این معنی که تنظیم آیین نامه برای تعیین موظفی هیات علمی نباید به گونه ای باشد که با ماموریت پژوهشگاه‏، حضور پژوهشگر و هیات علمی در پژوهشگاه و نیز با دستاوردهای قابل انتظار از پژوهشگاه تناقضی داشته باشد.
شریفی به تفاوت ماموریت و ماهیت مراکز پژوهشی اشاره کرد و درباره چهارمین هدف اصلی آیین نامه جدید تایید موظفی هیات علمی پژوهشی گفت: پژوهشگاه های مختلف از جمله مراکز حوزه علوم انسانی، علوم فنی مهندسی، علوم پایه و سایر حوزه ها‏ بالطبع ماموریت های خاصی را نیز بدنبال دارد.
در نظر گرفتن تفاوت ماموریت های پژوهشگاه ها در آیین نامه جدید
وی توضیح داد: بطور مثال پژوهشگاه ها در حوزه فنی مهندسی ممکن است پروژه های بیرونی، کارفرمایی و سفارش دهنده بیشتر باشد و در حوزه علوم پایه که بحث حاکمیتی مطرح است، سفارش دهده بیرونی شاید کم باشد.
ولی از آنجا که اهمیت موضوع بالا ست، پروژه هایی که در حوزه علوم پایه در پژوهشگاه ها تعیین می شود باید اعتباراتش به شکلی دیگر تعریف و بیشتر در بودجه سالانه دیده شود.
وی افزود: در حوزه علوم انسانی هم این تنوع وجود دارد.
در بعضی زمینه ها طرح های تحقیقاتی بیرونی است و در برخی موارد هم طرح تحقیقاتی بیرونی نبوده و حاکمیتی است و به صورت پروژه درون سازمانی تعریف شوند.
مدیر کل دفتر امور سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم به تفاوت دستاوردهای حوزه های مختلف مراکز پژوهشی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بطور مثال در حوزه علوم پایه باید انتشار علم و کار در مرز دانش را در دستور کار داشته باشیم و تقویت کنیم؛ در فنی مهندسی و علوم انسانی پاسخ به نیازهای بخش های مرتبط و نیاز جامعه و صنعت در دستور کار قرار دارد.
بر این اساس تدوین یک آیین نامه واحد برای اینکه موظفی عضو هیات علمی را در پژوهشگاه ها تعیین کند بسیار مشکل است.
وی با بیان اینکه پیش نویس آیین نامه جدید به گونه ای تنظیم شده است که نوع ماموریت، نوع پژوهشگاه ها و نوع دستاوردها در حد امکان لحاظ شده باشد‏، گفت: شاخص هایی مختلف از جمله نوع طرح و ماموریت بصورت ویژه مورد توجه قرار دارد.
اولویت بندی طرح های داخلی و درون موسسه ای و طرح های برون سازمانی پژوهشگاه ها
شریفی افزود: بر اساس این آیین نامه طرح های داخلی و درون موسسه ای که در شورای پژوهش موسسه و مبتنی بر ماموریت پژوهشگاه تدوین می شود و یا طرح های برون سازمانی که از طرف دستگاه های سفارش دهنده و مرتبط به آن ها سفارش داده شده هرکدام اولویت خاصی دارند و امتیازهای متفاوتی خواهند داشت.
وی ادامه داد: همچنین برخی مراکز پژوهشی ما وابسته به وزارت علوم هستند و ماموریت های حاکمیتی از طرف وزارت علوم در مباحث مختلف از جمله آموزش و پژوهش، پذیرش دانشجو و غیره به آنها داده می شود.
لذا این تنوع در طرح های پژوهشی شامل فعالیت های برون سازمانی، درون سازمانی و حاکمیتی برای تعیین موظفی هیات علمی، در تدوین پیش نویس آیین نامه لحاظ شده است.
همچنین در بحث مقالات و دستاوردهایی که دارند مثل مقالات داخلی، مقالات در سطح بین المللی، ترویجی یا پژوهشی نیز مورد توجه قرار دارد.
مدیر کل دفتر امور سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه کلیت کارها بر پایه آیین نامه جدید یکسان است، گفت: ما همه این موارد را مورد توجه داده ایم و برای هر کدام به عنوان شاخص هایی که منجر به خروجی های کمی و تعیین ساعت موظفی می شود، امتیازی را تعیین کرده ایم تا هم یک وحدت رویه ای بین پژوهشگاه ها ایجاد شود و هم اینکه هر پژوهشگاه بر اساس ماموریت خود بتواتند اختیار عمل داشته باشد و این شاخص ها را اولویت بندی کنند.


 


یکشنبه، 01 آبان 1401 - 20:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0