FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کلانتری: جشنواره فارابی در راستای حل چالش های فرهنگی و اجتماعی جهت می یابد


 تسنیم | سیاسی، فرهنگی و هنری | دوشنبه، 25 مهر 1401 - 14:41

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم گفت: علی رغم اینکه علوم انسانی از بنیان های غربی خودش آسیب دیده و از آن ناحیه دچار ضعف است، اما توانایی های زیادی در حل مسائل کشور را داراست. امید که جشنواره فارابی بتواند به این مسائل بپردازد.

علوم،انساني،مسائل،جشنواره،وزارت،فرهنگي،كشور،آيين،اجتماعي،اسا ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری چهاردهمین جشنوارۀ بین المللی فارابی با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و دبیر جشنواره، حجت الاسلام دکتر رضا غلامی رئیس مؤسسه فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و مسئول دبیرخانه جشنواره و مهدی عباس زاده دبیر علمی برگزار شد.
کلانتری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه این جشنواره عصاره فعالیتهای پژوهشگران، اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی کشور است، گفت: این جشنواره محملی است برای اینکه یک بار در سال آثار ارزشمندی که در حوزه علوم انسانی و در قالبهای مختلف عرضه می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرند تا پایش دقیقی از علوم انسانی در کشور صورت پذیرد.
در کنار آن، نقاط ضعف و قوت این رشته ارزیابی و از نخبگان تقدیر شود.
وی افزود: وزارت علوم چند برنامه را پیگیری می کند و مجموع اینها نشان می‌دهد حمیت خوبی از سوی وزارت انجام شده برای اینکه توجه ویژه‌تری به علوم انسانی صورت گیرد؛ شاید اولین اقدام ساختاری وزارت علوم، راه‌اندازی مرکز علوم انسانی بود.
اما فعالیتهای دیگری هم صورت گرفت؛ بازنگری «آیین نامۀ ارتقاء» یکی از این موارد بود.
همواره اصحاب علوم انسانی گله و نگرانی داشتند از اینکه ارزیابی فعالیت‌های پژوهشگران و اساتید حوزه علوم انسانی بر اساس شاخصه‌هایی است که متناسب با گوهره علوم انسانی نیست.
این آیین‌نامه مورد دستور بازنگری اولیه از سوی اساتید علوم انسانی است.
پس از این آیین‌نامه امید داریم آیین نامه‌ای طراحی شود تا متناسب با اقتضای علوم انسانی کشور باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: اتفاق دیگری که در سطح وزارت علوم رخ داد، آیین نامه یا شیوه نامه «سرآمدان» در کشور است که توسط وزارت علوم تهیه و ابلاغ شده است.
سعی شد به صورت ویژه به علوم انسانی و ویژگی‌های خاص آن توجه شود.
اگر عرصه فعالیت‌های فرهنگی را ذیل آن تعریف کنیم، در این آیین‌نامه شاهد سرآمدان فرهنگی هستیم؛ یعنی اساتیدی که از سرآمدان فرهنگی هستند؛ لذا در این آیین نامه سعی کردیم به اقتضائات علوم اجتماعی توجه شود و بر آن اساس، از آن یک سویه نگری‌هایی که در آیین نامه‌های قبل دیدیم، فراتر برویم.
کلانتری افزود: اتفاقی که در جشنواره پیشین افتاد آن بود که سعی شد جایزه‌ای که به برگزیدگان اختصاص می‌یابد، معادل جشنواره خوارزمی باشد.
این دوره هم به این صورت خواهد بود؛ هرچند این جوایز حق تقدیر از پژوهشگران را ادا نمی‌کند.
امید که بتوانیم از برنامه پژوهشی اساتید فرهیخته حمایت کنیم و تسهیلاتی فراهم کنیم تا بتوانند پژوهش جمعی را در عرصه مورد علاقه خود داشته باشند.
معاون وزیر علوم با تصریح بر اینکه واقعیت امر این است که علوم انسانی باید به حل مسائل کشور کمک کند، گفت: انبوه مسائلی که با آن مواجهیم، اگر نگوییم تماماً در حداقلی‌ترین مسائل ارتباطی با علوم انسانی ندارد حتی در مسائلی که در ظاهر امر، ارتباطی با علوم انسانی ندارند؛ مثل مسئله ترافیک، محیط زیست و ...
امروزه این ادراک حاصل شده که تمام این مسائل، مرتبط با علوم انسانی است و بخش عظیمی از مسائلی که در این حوزه‌ها داریم، به رفتار شهروندها، نوع کنشگران، نوع سیاست‌گذاری و به نوع فعالیت‌های و فرهنگ‌سازی‌های ما در این حوزه باز می‌گرد.
وی ادامه داد: علوم انسانی باید معطوف به مسائل کشور گام بردارد و خودش را توسعه دهد و بتواند آورده‌ای در سبد حل مشکلات و مسائل مردم داشته باشد.
مثلاً مسائلی که اکنون با آن روبرو هستیم، ارتباط وثیقی به علوم انسانی ارتباط دارد.
علوم انسانی است که امکان مدارا و فرهنگ گفت و گو را فراهم می‌کند.
علوم انسانی است که آستانۀ تحمل را در جامعه نهادنیه و فرهنگ مطالعه‌گری و پاسخگویی دولتمردان را فراهم می‌کند.
علوم انسانی است که شکاف بین دولت و ملت را حل می‌کند.
این علم، همبستگی اجتماعی را در جامعه فراهم می‌کند.
علوم انسانی می‌تواند راهکارهایی را برای امیدبخشی مردم به آینده آماده کند.
علی رغم اینکه علوم انسانی از بنیانهای غربی خودش آسیب دیده و از آن ناحیه دچار ضعف است، اما توانایی‌های زیادی در حل مسائل کشور را داراست.
امید که جشنواره فارابی بتواند به این مسائل بپردازد.
انتهای پیام/

 

علوم،انساني،مسائل،جشنواره،وزارت،فرهنگي،كشور،آيين،اجتماعي،اسا ...

 


سه شنبه، 26 مهر 1401 - 00:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0