FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


وجه به «معنویت و اخلاق» دغدغه اصلی رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم


مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 21 مهر 1401 - 06:44

غلامرضا زارعی در نشست «جوانان، معنویت و امید» گفت: معنویت و اخلاق یکی از محورهای برجسته بیانیه گام دوم است و حتی معتقدم که امید، وام‌دار معنویت و اخلاق است.

انقلاب،بيانيه،معنويت،گام،نااميدي،اميد،نگاه،موضوع،دليل،اسلامي ...


به گزارش خبرنگار مهر، سلسله جلسات تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان «آشنایی کلی با بیانیه گام دوم انقلاب» ویژه جوانان به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری اندیشگاه بیانیه گام دوم برگزار می‌شود.
نخستین جلسه از این ویژه برنامه با موضوع «جوانان، امید و معنویت» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شده و غلامرضا زارعی و محمد سهیل سرو درباره این موضوع سخن گفتند.
در ابتدای جلسه، غلامرضا زارعی با اشاره به ۳ بخش اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ۳ بخش دارد؛ بخش اول مبانی و اصول انقلاب اسلامی را بیان می‌کند.
اینکه بدانیم انقلاب اسلامی چیست و دارای چه ابعاد و ویژگی‌هایی است.
بخش دوم، درباره مسیری است که در ۴۰ سال اول انقلاب طی شده است.
این بخش با نگاه واقع‌بینانه نیز از سوی رهبر انقلاب نگارش شده است.
بخش سوم نیز هدف ۴۰ سال دوم انقلاب را بیان می‌کند که رهبری معظم، هدف اصلی را تحقق تمدن نوین اسلامی بیان می‌کنند.
وی درباره مخاطبان بیانیه گفت: بیانیه چند مخاطب دارد؛ مخاطب عامه آن، امت اسلامی است.
یعنی هر آن کسی که نگاه توحیدی دارد و ضداستکبار است.
با این حال، مخاطب ویژه بیانیه جوانان هستند.
آنانی که در ۴۰ سال دوم انقلاب اسلامی باید حرکت آن را به سمت اهداف و اصولی پیش ببرند که پیشتر توصیف شد.
زارعی با اشاره به موضوع معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم بیان داشت: معنویت و اخلاق یکی از محورهای برجسته بیانیه است که می‌توان با رویکردهای متفاوتی با آن مواجه شد.
حتی معتقدم که محور امید نیز وام‌دار معنویت و اخلاق است.
فراموش نکنید که توجه به معنویت و اخلاق دغدغه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بوده است.
البته باید پرسید معنویت چیست؟
شاید خیلی‌ها فکر کنند منظور از معنویت، دین‌داری یا دوری کردن از جامعه است، اما این تعریف کامل نیست و باید گفت که معنویت لایه‌های پنهانی باطن هر فرد است که در وجود او قرار دارد.
سهیل سرو در بخش دیگری از این جلسه گفت: امروز می‌خواهم به فرا متن بیانیه گام دوم انقلاب بپردازم.
از دوره‌ای که عصر مدرن ایجاد شد و اندیشه‌های فلسفی نوین پا به عرصه وجود گذاشت، ناامیدی نیز روند افزایشی گرفت.
به گفته بسیاری از روان‌شناسان، در دوره اخیر، ادبیات جهان بیشتر به سمت ادبیات یأس‌آلود رفته و نگاه خوشبینانه به آینده ندارد.
در این ادبیات می‌بینیم که کنشگری انسان از او گرفته شده و گویا که او تحت سیطره دنیای مدرن قرار دارد.
به همین نسبت مکاتب اندیشه‌ای نیز متناسب با یاس و ناامیدی شکل می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به مکتب نهیلیسم، اگزیستانسیالیسم و … اشاره کرد.
وی اضافه کرد: بارزترین جلوه ناامیدی در یک جامعه خودکشی است.
برهمین اساس می‌بینید آمار خودکشی در فرهنگ‌هایی که خود را منطبق بر فرهنگ یأس و ناامیدی کردند، به شدت بالا رفته است.
برخلاف فرهنگ مدرنیته و صنعتی، فرهنگ بومی و ایرانی ما کاملاً مبتنی بر امید است و امیدوارانه پیش می‌رود.
این موضوع نکته قابل توجهی است.
بنده معتقدم رویارویی و جنگ اصلی امروز ما، تقابل بین دو فرهنگ امیدواری و ناامیدی است.
او روح اصلی بیانیه گام دوم را «امید» دانست و گفت: وقتی به بیانیه گام دوم انقلاب نگاه می‌کنید می‌بینید که روح اصلی آن، موضوع امید است.
برهمین اساس، رهبر انقلاب را «حکیم امید» می‌دانم.
در جنگ شناختی بین امید و ناامیدی، در حوزه‌هایی پیشرفت داشتیم و در برخی حوزه‌ها پسرفت کردیم.
اگر نگاه امیدوارانه ما تبدیل به ناامیدی شود، در این جنگ شناختی بازنده شده‌ایم.
به رسانه‌های آن طرفی نگاه کنید؛ یکی از موضوعاتی که بدان تاکید فراوان دارند این است که اندیشه دینی و اسلامی نمی‌تواند آینده دنیا را اداره کند.
با این نگاه، روح ناامیدی را پراکنده می‌کنند.
زارعی در بخش دوم سخنان خود درباره مقوله شناخت صحبت کرد و گفت: احساس می‌کنم دلیل اصلی برخی اشکالات، عدم شناخت صحیح است.
خیلی‌ها نمی‌دانند که فرق بین انقلاب اسلامی با انقلاب اکتبر چیست؟
جوان امروز ما باید بداند چه میراثی به دست او رسیده است.
وقتی از شناخت صحبت می‌کنیم باید نگاه‌مان منظومه‌ای باشد و نمی‌توانیم مباحث و موضوعات را جدای از هم بدانیم.
به عبارت دیگر، حوزه شناخت وجود ندارد و حتی دغدغه‌ای برای شناخت وجود ندارد.
برهمین اساس، معتقدم که خلأ اصلی ما گفت‌وگو است.
چون شناخت نداریم، نمی‌توانیم به درستی گفت‌وگو کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا مخاطب بیانیه گام دوم جوانان هستند، گفت: این موضوع ۲ دلیل دارد؛ اولاً جوان براساس ماهیت ذاتی خود به دنبال آگاهی است، تحول خواه است و نگاه آرمانی دارد.
بنابراین اولین دلیل به خصوصیت جوانی برمی‌گردد.
دلیل دیگر این است که در ۴۰ سال دوم، کار به عهده جوانان است و این نسل باید بار انقلاب را به دوش بکشد.
البته جوانان نسل‌های پیش نیز مسئول هستند، ولی این مسئولیت باید انتقال پیدا کند.
وی با اشاره به ارتباط معنویت و بیانیه گام دوم انقلاب گفت: معنویت بسیار مهم است و پیوند زیادی با امید دارد؛ برای این موضوع ۲ دلیل می‌توان برشمرد؛ اولین دلیل این است که جامعه ایرانی همواره جامعه معنوی بوده است.
بیش از هزار سال است که هویت جامعه ما دینی بوده است.
دلیل دیگر این است که هم‌اکنون غرب به دنبال معنویت است و به همین دلیل بود که عرفان‌های نوظهور شکل گرفت.
یعنی انسان نمی‌تواند از معنویت فاصله بگیرد و معنویت حلقه گمشده اوست.
می‌بینید که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب درباره معنویت سخن می‌گویند.
این موضوع بسیار مهم است.


 


پنجشنبه، 21 مهر 1401 - 21:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0