FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بچه‌ها را با ارزش‌های محیط زیست آشنا کنیم


 مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 19 مهر 1401 - 15:35

معاون اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید ارزش‌های محیط زیست را به کودکان آموزش دهیم و انتظار داشته باشیم از این ارزش‌ها حفاظت کنند.

زيست،محيط،سبز،اقتصاد،اشاره،توسعه،پايدار،منابع،طبيعي،مصرف،آمو ...


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «کودک و نوجوان و توسعه پایدار از منظر ابعاد اقتصادی» که ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری و در سومین روز از هفته ملی کودک برگزار شد.
در ابتدای این نشست الناز کیوانی معاون اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، به تعریف توسعه پایدار و رویدادهای آن اشاره کرد و گفت: ۱۹۷۲ نخستین سالی بود که در بحث توسعه پایدار به موضوع محیط زیست اشاره شد.
در سال ۱۹۹۲ سند توسعه پایدار شکل گرفت و این نقطه عطفی بود.
از سال ۲۰۰۲ منشور توسعه پایدار نوشته و پس از آن در سال ۲۰۱۲ به اقتصاد سبز و رشد سبز اندیشیده شد.
او به محورهای توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: محافظت از کره زمین، مردم و رفاه و معیشت آنها، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، ترویج جوامع صلح‌آمیز، توجه به رشد فراگیر که منجر به اشتغالزایی شود از جمله مواردی است که به آن توجه شد.
کیوانی با تعریف رشد فراگیر سبز گفت: در این مقوله به تخریب زیستگاه‌های طبیعی که منجر به بیکاری و کاهش درآمد بعضی افراد می‌شود و همچنین به بازارها و فناوری‌های خاصی که به کمرنگ شدن بازارهای دیگر می‌انجامد پرداخته شده است.
معاون اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، اقتصاد سبز را یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به توسعه پایدار دانست و افزود: مصرف‌گرایی، گسترش فقر، عدم دسترسی مردم جهان به بهداشت عمومی، آب سالم و برق باعث شده ما به اقتصاد سبز و ایجاد کارهای شایسته و مشاغل و صنایع سبز توجه کنیم.چون این اقتصاد در بین نسل‌ها عادلانه رفتار می‌کند و موجب حکمرانی قانون می‌شود.
کیوانی به ضرورت سبز کردن انسان‌ها و صنایع اشاره کرد و گفت: ما باید روی سرمایه انسانی خود کار کنیم و به افراد آموزش دهیم.
از معیشت روستایی و منابع طبیعی و آبی خود حمایت کنیم.
صنعت بازیافت را افزایش دهیم.
الگوی مصرف را تغییر داده و با جنگل‌زدایی، بیابان‌زدایی و فقر مبارزه کنیم.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه رسیدن به مشاغل و اقتصاد سبز انجام شده گفت: بهره‌وری سبز به تولید و مصرف در شهر و در نهایت، اقتصاد سبز می‌رسد.
از سوی دیگر لازم است شغل موجود را سبز کنیم به این معنی که مصرف‌گرایی را به حداقل برسانیم و مصرف انرژی و تولید ضایعات را کاهش دهیم و روی مشاغل روستایی توانمند کردن زنان متمرکز شویم.
کیوانی به ضرورت شناخت ارزش‌های زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: ما باید حفاظت از محیط زیست را به بچه‌ها و بزرگ‌ترها آموزش دهیم.
ما در سازمان محیط زیست روی آموزش بچه‌ها، پدر و مادرها و مربیان پیش دبستان و دبستان متمرکز شده‌ایم و می‌کوشیم تا در درجه اول، بینش آدم‌ها را تغییر بدهیم.
این کارشناس محیط زیست افزود: ما از کشورهای دیگر الگو گرفته و بازی‌هایی را طراحی و بومی‌سازی کرده‌ایم.
بعد به بچه‌ها مسئولیت داده و برای مدارس، محیط‌یارانی را تعریف کرده‌ایم تا هم خودشان، قدر محیط زیست را بدانند هم حفاظت از آن را به دوستان خود آموزش دهند.
اقتصادی که به تخریب محیط زیست منجر شود، خطی است
در ادامه عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، دیگر سخنران این نشست بود.
او گفته‌های خود را با اشاره به انقلاب صنعتی آغاز و گفت: این انقلاب به دست آدم‌های بسیار خودخواه و خودبین شکل گرفت و اقلیتی از انسان‌ها به مصرف بی‌رویه انرژی و منابع طبیعی دست زدند تا بشر و آینده او را به اینجا رساندند که آب و خاکی برای انسان‌های دیگر باقی نمانده است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توسعه کشورها و صنعتی شدن آنها باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش تولید زباله خانگی و صنعتی، گرمایش زمین و به‌هم‌خوردن اکوتوریسم شده است.
پیغامی به منابع مشترک اقیانوسی اشاره کرد و گفت: ما برخلاف کشورهای صنعتی از اقیانوس اطلس یا آرام بهره نمی‌بریم به همین خاطر درست است که باید به اقتصاد سبز توجه کنیم اما این اقتصاد، یک شمشیر دو لبه است و به چماقی برای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده؛ چرا آمریکا به پیمان کیوتو و محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای نمی‌پیوندد؟
چرا کشورهای در حال توسعه نباید از این منابع استفاده کنند و به سمت اقتصاد سبز بروند و از سوخت‌های فسیلی بهره نبرند؟
وی با اشاره به این‌که فرهنگ ایرانی-اسلامی ما اجازه نمی‌دهد به انسان‌های دیگر فکر نکنیم گفت: ما بر اساس آموزه‌های فرهنگی و دینی خود نمی‌توانیم به استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی بپردازیم اما مساله این است که دنیا به فرهنگ غنی ما توجه نمی‌کند.
پیغامی به تعریف مفهوم تداوم پرداخت و افزود: در این بحث، اولین چیزی که باید به بچه‌ها آموزش دهیم صبر یا رجحان بین زمانی است.
این‌که ما تنها به خودمان فکر نکنیم.
غربی‌ها فیلم‌های بسیاری ساخته‌اند تا این مفهوم را به بچه‌های از ۳ تا ۱۸ سال خود یاد بدهند تا هم صبور باشند و تنها به خودشان فکر نکنند هم دوستی و همکاری با هم را یاد بگیرند؟
به گفته این کارشناس محیط زیست، نگاه‌ها باید حلقوی باشد.
اصلاً اقتصادی که به تخریب محیط زیست منجر شده، خطی بوده است.
دنیا همچنان، خاک و دریا را یک‌طرفه مصرف می‌کند و بازگشت برایش معنا ندارد بچه‌ها باید یاد بگیرند، دنیا جایی برای کنش واکنش است.
اگر به خاک، بد کنیم به ما بدی می‌کند.
پیغامی به ضرورت بازنگری مفهوم ارزش اشاره کرد و گفت: بشر، کل منابع طبیعی را بی‌ارزش دانسته به همین خاطر به نابودی آن دست زده است.
پدران ما با طبیعت و محیط زیست رفیق بوده‌اند؛ امروز آن رفاقت وجود ندارد.
ما فراموش کرده‌ایم هر چیزی ارزش دارد.
از سوی دیگر ما باید انتخاب درست را به نسل بعدی یاد بدهیم و بدانیم فایده هر چیز کدام است و ما برای رسیدن به این فایده چه هزینه‌ای می‌پردازیم؟


 


سه شنبه، 19 مهر 1401 - 17:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0