FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قانع بودن به روزی کم موجب مقبول شدن عمل کم می گردد سخن گوهربار حضرت امام رضا سلام الله علیه


قانع بودن به روزی کم موجب مقبول شدن عمل کم می گردد

 

قانع بودن به روزی کم موجب می شود که عمل کم هم مورد مقبولیت خداوند شود، در این باره آمده است:

امام رضا سلام الله علیه: مَنْ رَضىَ بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه‏ُ مِنْهُ الْيَسيرَ مِنَ الْعَمَلِ

هر کس به روزی کم راضی باشد، خداوند عمل کم را از او می پذیرد. کافی جلد هشت، صفحۀ سیصد و چهل و هفت

 

برداشت و راهبردها و راهکارها و رهنمود قانع بودن به روزی کم موجب مقبول شدن عمل کم می گردد:

 

  1. هر گاه که افراد برای بدست آوردن روزی تدبیرشان را به کار بگیرند و تلاششان را انجام دهند ولی با این وجود روزی کمی بدست آورند و به روزی کمی که خداوند داده راضی باشند، خداوند هم به عمل کم افراد را می پذیرد.
  2. نگرش این حدیث (امام رضا سلام الله علیه: مَنْ رَضىَ بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه‏ُ مِنْهُ الْيَسيرَ مِنَ الْعَمَلِ

هر کس به روزی کم راضی باشد، خداوند عمل کم را از او می پذیرد. کافی جلد هشت، صفحۀ سیصد و چهل و هفت )

می تواند در برداشت تعلیم و تربیتی داشته باشد اینکه وقتی افراد استطاعت هوشی کمتری دارند به اندازه هوششان فعالیت تعلیم و تربیتی آنها پذیرفته شود و یا در انجام کارها هم همینطور است که به اندازه استطاعت و توانمندیها و دانششان از آنها اصولی است که انتظار داشته باشیم و این موضوع برای دیدگاه تعلیم و تربیتی و اقتصادی و امور اداری و کاری لازم است مورد توجّه قرار گیرد.

 

  1. استرسی که در رابطه با بعضی کارها و یا بعضی درس خواندنها و یا امتحانات اتفاق می افتد بدین دلیل است که استطاعت و یا رشد و توانمندی افراد در بعضی موارد به اندازه آن کار یا درس و یا امتحانات هنوز نرسیده است و باید به همان اندازه توانائی از افراد کار یا درس خواندن و یا امتحان انتظار داشت و رفتارها باید متناسب با سطح آنها صورت پذیرد .
  2. باید به لحاظ تعلیم و تربیّتی و همینطور اداری و کاری کارهای انجام شده از افراد به انازه و متناسب توانمندیه ، سن، رشد، آموزش و تعلیم و تربیت، آگاهیها باشد، البته این به این معنی نیست که در جهت تعالی و رشد آگاهیها و توانمندیها و رشد و تعالی و دانش افراد نظامهای تعلیم و تربیتی و فرهنگ سازی نباید تلاش به اندازه خود را داشته باشند.
  3. پدران و مادران و مهد کودکها، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و وزارت ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی و مبلغین و حوزهها و وزارت کار و وزارت کشور و رسانه ها و تربیّت نیروی انسانی و اداره نیروی انسانی باید به این مسئله در رابطه با سطح انتظارات از افراد توجّه لازم داشته باشند و ضمن اینکه تعلیمات لازم را برای ارتقاء سطح کیفیت را می دهند و یا در مورد سطح کیفیت کمیّتها تلاش می نمایند، باید توجّه داشته باشند که اگر کسی مهارت و دانائیش در رابطه با کاری که انتظار دارند به اندازه نیست یا از نظر سلامتی و خسته نبودن و سلامت روحی و یا از نظر سنی تناسب لازم را ندارد برای انجام کار مورد نظر باید به مسائل فوق به تعالی و سلامت نگرشی و رفتاری به تناسب رفتار نمود و تاثیرگذار بود، این به این معنی نیست که به کسی ظلم شود و یا حق کسی ضایع شود ولی باید آمادگیهای لازم را به تناسب هر کاری وجود داشته باشد.
  4.  توجّه به این موضوع " هر کس به روزی کم راضی باشد، خداوند عمل کم را از او می پذیرد." می تواند  اخلاق صبر و رضایتمندی از زندگی را در جامعه اجتماعی نماید..
  5. توجّه به این موضوع " هر کس به روزی کم راضی باشد، خداوند عمل کم را از او می پذیرد." برای اقتصادی و معیشتی در زمانی که تلاش انسان با روزی کم مواجه می شود، بردباری و خویشتنداری و نا امید نشدن از تعقل و تدبّراستمرار و ادامه کار را ممکن می نماید.

گل افشان گل محمّدی


پنجشنبه، 28 دی 1396 - 23:03 نظر بدهید
تعلیم و تربیت اعتقادی فرهنگی اخلاقی امربه معروف و نهی از منکر تولی و تبری سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن سعادتمندی.خوشبختی.کمال بندگی خداوند حضرت امام رضا سلام الله علیه آداب وظائف، مسئولیتها آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر خداوند ادب انسان وزارت ارشاد اسلامی تبلیغات اسلامی تعلیم و تربیّت مذهبی مربیان، معلّمان، اساتید، مدیران تربیّت خوب انتظارات قانع بودن روزی کم عمل کم

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0