FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


زمان تربیت فرزندان و بهره مندی از فرصت جوانی برای امر مهم تعلیم و تربیت جوانان سخن گوهربار حضرت امام علی سلام الله علیه


زمان تربیت فرزندان و بهره مندی از فرصت جوانی برای امر مهم تعلیم و تربیت جوانان:

برخی از روایات برای امر آموزش به سن هفت سالگی تا چهارده سالگی به عنوان اساس تعلیم و تربیت مهم شمرده شده است، بعضی به همین سبب سنِّ نوجوانی و جوانی را کم اهمیّت می دانند امّا در حدیث زیر سن جوانی را فرصت مهمی برای تعلیم و تربیت بشمار آورده است:

امام على عليه السلام :

فى وَصِيَّتِهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ عليه السلام: اِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالرضِ الخاليَةِ ما اُلقىَ فيها مِن شَىءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُكَ بِالادَبِ قَبلَ اَن يَقسُوَ قَلبُكَ وَ يَشتَغِلَ لُبُّكَ ؛

در وصيّت به فرزندش امام حسن عليه السلام: دل جوان، مانند زمين كشت نشده است. آنچه در آن افكنده شود، مى پذيرد. از اين رو، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِرَدَت سرگرم شود، به تربيت تو همت گماشتم.

 تحف العقول ص70 - نهج البلاغة(صبحی صالح) از نامه 31 ، ص393

 

برداشت و راهبردها و راهکارهای رهنمود زمان تربیت فرزندان و بهره مندی از فرصت جوانی

 

  1. در قسمتی از روایت آمده است: ( دل جوان مانند زمین کشت نشده است، آنچه در آن افکنده شود، می پذیرد.) جمله فوق، بدین معنا ست که در محصول کار جوان آنچیزی هست که تعلیم می دهیم، پس باید مراقب بود که به جوانان آنچه تعلیم داده می شود، حاصل همان تعلیم را خواهیم دید.
  2. در قسمتی دیگری از روایت آمده است: (از این رو، پیش از آن که دلت سخت گردد و خِردَت سرگرم شود، به تربیّت تو همّت گماشتم. ) جمله فوق بدین معناست که امکان دارد دل انسان بر اثر مسائلی سخت گردد حال این مسائل می تواند گذر زمان یا سنِّ انسان باشد و یا دادهها و مسائلی که بر دل می گذرد. ( که خود این موضوع مسئله مهمی هست که چه عواملی منجر به سخت دلی انسان می شود. ) و ( خرد سر گرم شود )، می تواند بدین معنی باشد که مشغولیات خرد می تواند به مسائلی باشد که مسئله اصلی و ضرورت رشد و تعالی صحیح انسان نباشد، و این موضوع خیلی مهم است که آنچه از عقل برخواسته می شود، به ضروریات رُشد کمالات زندگی و بندگی نمودن خداوند مربوط باشد. و جمله ( به تربیت تو همت گماشتم. ) جمله فوق هم نشان می دهد که پدران باید در تربیّت فرزندان همّت بگمارند و هم نشان می دهد زمان تربیُت و پرورش جوانان قبل از دست رفتن فرصت تعلیم و تربیّت می باشد، ( امر تعلیم و تربیّت قبل از سخت شدن دل و مشغول شدن خِرَد به امور غیر ضرور از تعلیم و تربیّت لازم می باشد، البته این موضوع خیلی مهم است که بدان پرداخته شود که چه مسائلی باید عقل با پرداختن بدان به خِرَد برسد و چه کارهائی  باید انجام داد که دل سخت نشود و عقل به ضروریات مسائل مربوطه به موقع بدان بپردازد و این سؤال مطرح است که چه مسائلی مهم است که برای تعلیم و تربیت و خرد به موقع به آن پرداخته شود. )
  3. چون قسمت عمده تعلیم و تربیّت از طرف پدران و مادران و حاکمیّت بر عهده مراکز مسئول این امر مهم می باشد، بنابراین مسئولین امر تعلیم و تربیت و فرهنگ سازان و وزارت ارشاد اسلامی و فرهنگ سازان و فرهنگسراها و آموزش عالی و انتشارات کتابهای درسی و کتابهای کمک درسی و مطبوعات و حوزهها و مبلغان دینی  و تبلیغات امور مختلف باید به نکات مهم روایت فوق و روایات و آیات مربوط و توجّه ویژه به امر تعلیم و تربیّت داشته باشند تا آنچنان که شایسته است و انتظار امام و هدایتگر دین و زندگی است به امر تعلیم و تربیّت اهتمام ورزند وسیاستگزاریها و برنامه ریزی و اجرائیاتشان برای تأمین اهداف و انتظارات فوق بدرستی و بموقع و به اندازه باشد.

گل افشان گل محمدی

 


چهارشنبه، 27 دی 1396 - 01:49 نظر بدهید
تعلیم و تربیت خانواده اعتقادی سیاسی فرهنگی اخلاقی سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن تقوا. پرهیزکاری، خویشتنداری، تهذیب نفس، ثواب، گناه نوجوانان و جوانان حضرت امام علی سلام الله علیه آداب فلسفه وظائف، مسئولیتها آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر پدران و مادران یادگیری علم ادب انسان وزارت ارشاد اسلامی تبلیغات اسلامی حوزهها مبلغان مربیان، معلّمان، اساتید، مدیران تربیّت خوب کار مناسب تربیت خوب

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0