FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روحیه نویسندگی را در کودکان زنده می‌کنیم


 مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 12 مهر 1401 - 13:41

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برنامه‌های این نهاد در آستانه هفته ملی کودک، گفت: منابع بخش کودک کتابخانه‌های عمومی با ۲۴۰ عنوان کتاب به روزرسانی می‌شود.

عمومي،كودك،نهاد،كتابخواني،كتاب،كودكان،كتابخانه،كشور،ترويج،مط ...


در این مراسم معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته ملی کودک را تشریح کرد، هراتی در سخنانی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی یک رسالت عمومی دارد و آن ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضای عمومی کتابخانه‌ها و جامعه است، گفت: کودکان مخاطب مهم کتابخوانی این دستگاه فرهنگی هستند و نهاد کتابخانه‌های عمومی وظیفه دارد کودکان را در مسیر کتاب و مطالعه نگه دارد.
وی افزود: سوال اینجاست که چرا بچه‌ها در دوران کودکی به کتاب و مطالعه علاقه‌مندند اما در بزرگسالی از این مسیر دور می‌شوند، مشخص است که جامعه،دستگاه‌های مرتبط فرهنگی و خانواده هرکدام ماموریتی برای ترویج کتابخوانی دارند و تقویت روحیه کتاب‌دوستی، علاقه به مطالعه و کتاب باید از طریق نهادهای مختلف دنبال شود.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین در ادامه صحبت های خود، عنوان کرد: فلسفه وجودی بخش کودک کتابخانه‌ها همان علاقه‌مندی به مطالعه در بزرگسالی و همراهی با کتاب و ماندن در مسیر یار مهربان در کودکان است.
براساس برنامه‌های تحقیقاتی و روانشناسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که با حضور اساتید این حوزه در جلسات مختلف دنبال شده است، بیش از ۸۰۰ نکته آموزشی برای انس کودکان با کتاب احصاء شده است.
هراتی با بیان اینکه این نکات برای کتابخوان‌ کردن کودکان در کتابخانه‌ها و حتی در منزل می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اکنون بیش از هزار کتابدار متخصص در زمینه قصه‌گویی کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی فعال هستند، این مربیان آموزش دیده‌اند و دوره‌های تخصصی را طی کرده‌اند، در این زمینه بهتر است که از این آموزش‌ها در بخش کودک کتابخانه‌ها استفاده شود.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین تاکید کرد: علاوه بر فعالیت‌هایی مانند کتابخوانی و قصه‌خوانی در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی، کتابداران از طریق فعالیت‌های دیگر مانند آموزش نقاشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی تلاش می‌کنند خلاقیت‌های کودک را پرورش دهند.
هراتی با بیان اینکه بر مبنای یک زیرساخت فکری مشخص، بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی پایه‌ریزی شده است، گفت: این بخش بر اساس اندیشه و مطالعه در کتابخانه‌ها طراحی می‌شود، اکنون ۲۷۰۰ کتابخانه نهادی در کشور وجود دارد که همه آن‌ها دارای بخش کودک هستند.
علاوه بر این کتابخانه‌ها ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز در کشور فعالیت دارند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت ۳۴ کتابخانه سیار در سراسر کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کند در آینده ۱۰ کتابخانه دیگر نیز به کتابخانه‌های سیار اضافه کند، همچنین قرار است ۵ کتابخانه تخصصی مادر و کودک در سطح کشور علاوه بر ۱۲ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور دایر شوند، به زودی نیز منابع بخش کودک کتابخانه‌های عمومی با ۲۴۰ عنوان کتاب که شامل ۳۸۰۰ نسخه است، به روزرسانی می‌شود.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی یادآورشد: ایجاد اتاق علم برای نوجوانان اکنون برای کتابخانه‌های مرکزی استان‌های کشور تعریف شده و قرار است این بخش برای کودکان نیز دایر شود.
در این بخش کودکان و نوجوانان می‌توانند آنچه را که از محتوای یک کتاب علمی مطالعه کردند به بوته تجربه و آزمایش بگذارند.
وی افزود: پرورش خلاقیت‌ و استعداد در کودکان از نکاتی است که باید در سنین پایین پیگیری شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی در تلاش است روحیه نویسندگی را در کودکان از طریق بخش کودک کتابخانه‌ها پیگیری کنند.
هراتی با اشاره به انتشار مجله هدهد سفید برای نوجوانان نیز گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ترویج کتابخوانی میان نوجوانان است و انتشار مجله هدهد سفید نیز در همین راستاست.
در این مجله تلاش کردیم از ظرفیت نوجوانان استفاده کنیم و حتی با نظر آنها کتاب‌ معرفی کنیم.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به تعامل نهاد کتابخانه‌های عمومی با شبکه پویا گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با همکاری شبکه پویای صدا و سیما قرار است برنامه‌ای را برای کودکان به روی آنتن ببرد، این برنامه ۸۰ درصد مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته است و ظرف چندماه آینده به روی آنتن می‌رود.
تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک
در ادامه این نشست، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره برنامه‌های هفته ملی کودک در کتابخانه‌های عمومی، گفت: معرفی برترین کتابخوانان کودک و نوجوان، برپایی جلسات گفت‌وگو با برگزیدگان کودک دوره‌های مختلف جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش‌های نقاشی و قصه‌گویی، برپایی نشست‌های تخصصی ادبیات کودک، بازنشر آثار جشنواره ۵ دوره مسابقات کاریکاتوری در فضای مجازی با معرفی برگزیدگان، انتشار پادکست‌های کتاب کودک در پیچ‌های تخصصی کودک نهاد کتابخانه‌های عمومی با محوریت قصه‌گویی و کتابخوانی از جمله برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته ملی کودک است.
هراتی ادامه داد: برپایی نشست با تصویرگران کتاب کودک، آغاز رقابت استانی دومین جشنواره قصه‌گویی کتابداران و حضور کتابخانه‌های سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی در مدارس همچنین حضور عروسک‌های خانم و آقای کتابدار برای معرفی این انیمیشن در سازمان بهزیستی کشور و اجرای برنامه برای کودکان این سازمان از دیگر برنامه‌های این هفته است.
وی با تاکید بر تعامل ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی با آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و گفت: جامعه هدف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حوزه کودک و نوجوان است، در هفته ملی کودک؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی با برپایی فروشگاه و نمایشگاه کتاب با حضور کتاب‌های ناشران خوب این حوزه تلاش می‌کند بخش کودک کتابخانه‌ها را رونق دهد.
به گفته هراتی، برگزاری پویش عکس با عنوان کتابخوان‌های کوچک و تهیه عکس از کتابخانه‌های شخصی، دعوت از مهدکودک‌ها و مدارس برای بازدید از بخش کودک کتابخانه‌های عمومی و عضویت رایگان کودکان ۴ سال به بالا در بخش کودک کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی است.
اطلاعاتی درباره کتابخانه باباطاهر
در پایان این نشست همچنین زهرا احیایی مدیر کتابخانه باباطاهر، توضیحاتی درباره این کتابخانه ارائه داد و گفت:‌ کتابخانه باباطاهر نیمه دوم سال ۱۳۹۷ پس از بازسازی، شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر ۲۸۰۰۰ جلد کتاب بزرگسال، ۴۵۰۰ کتاب کودک و نوجوان و ۱۶۰ کتاب برای ناشنوایان دارد و با ۲۵۰۰ عضو به کار خود ادامه می دهد.
وی افزود: دو سالن مجزای مطالعه برای آقایان و بانوان در این کتابخانه وجود دارد و از هفت و نیم صبح تا هفت و نیم شب به اعضایش خدمترسانی می‌کند.


 


چهارشنبه، 13 مهر 1401 - 03:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0