FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام حسن عسکری(ع) به چند زبان سخن می گفت؟/ ضرب المثل مشهور فارسی که امام صادق(ع) فرمود


 تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 12 مهر 1401 - 16:12

بارها می شنیدم که امام با غلامان ترک و رومى و ... به زبان خودشان سخن می گفت؛ تعجب می کردم و با خود می گفتم: چگونه همه زبان ها را می ‏داند؟

امام،وَ،علم،زبان،فضائل،عترت،فرمود،سخن،مِنْ،خداوند،حضرت،اهل،علوم ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آنچه که مقام و جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم را نسبت به سایر خلایق مجزا می‌کند، علوم و فضیلت‌های خداوندی است.
به واسطه این علوم لدُنی، امام، صاحب امور عالم و حاکم و مسلط بر آنهاست و از مجرای امام است که خداوند به تمام خلایق عطاهای وافر می‌کند.
تمام این موارد مستند به صدها روایاتی است که محدثین ما در کتب خود آنها را نقل کرده‌اند.
شناخت این فضائل آسمانی، همچنان که سبب تقویت ایمان شیعیان می‌شود، زمینه‌های لازم را برای تقویت رابطه هرچه بیشترشان با ائمه معصومین فراهم می‌آورد و در عین حال، روحیه توکل به قدرت نا منتهای خداوند را قوت می‌بخشد.
کم ندیدیم انسان‌های مؤمنی که تمام زندگی خود را وقف عترت کردند و خداوند نام و یادشان را در طول تاریخ زنده نگاه داشت و در مقابل آن، انسان‌هایی که علم و شهرتشان آنچنان آنان را به غرور کشاند که تصور کردند بیشتر از عترت می‌دانند و یا نسخه‌های شفابخش پیامبر و ائمه را نسخه‌هایی منسوخ در تاریخ دانستند و تصور کردند تفسیر بروزتری از دین می‌توان داشته باشند.
بنابراین مطالعه فضائل عترت ضمن آنکه تا حد زیادی انسان مؤمن را از تکبر دور می‌کند، زمینه‌های لازم برای درک محضریت خداوند و اهل عترت را فراهم می‌آورد؛ به عنوان نمونه یکی از خادمان امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌گوید بارها می‌شنیدم که امام با غلامان ترک و رومى و ...
به زبان خودشان سخن می‌‌گفت.
من تعجب می‌کردم و با خود می‌گفتم: امام در مدینه متولد شده و تا پس از فوت ابو الحسن (امام هادی) به کسى عیان نشده و احدى او را ندیده است؛ پس چگونه همه زبان‌ها را می‌‏داند؟
من با خود چنین می‌‏گفتم، آن حضرت به من رو کرد و فرمود: خدا تبارک و تعالى حجت خود را از همه‌ی خلق دیگرش از هر جهت ممتاز می‌‏کند و به او علم هر زبانى‏ و علم نَسَب‌ها و مرگ‌ها و حوادث آینده را می‌‏دهد و اگر چنین نباشد، میان حجت و امام با رعیت و مأموم فرقى نیست، إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالى بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَىْء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَ مَعْرِفَةَ الاْنْسابِ وَ الآجالِ وَالْحَوادِثِ، وَ لَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص509)
امام حسن عسکری در این حدیث به فضائلی اشاره می‌کنند که نمونه‌ی آن را در سیره عترت به وفور می‌بینیم؛ این فضائل شامل علم امام به تمام زبان‌ها، علم نسب‌شناسی، علم زمان مرگ‌ها و علم مربوط به حوادث آینده است؛ به عنوان نمونه درباره علم امام به سایر زبان‌ها احادیث متعددی می‌بینیم.
فردی از امام صادق علیه‌السلام نقل کرد که گروهى از اهل خراسان خدمت آن جناب رسیدند؛ قبل از اینکه سؤال کنند فرمود: «مَنْ‏ جَمَعَ‏ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِی نَهَابِر» خراسانیان به دلیل عدم آشنایی با عربی گفتند آقا ما نفهمیدیم چه فرمودید.
امام به زبان ایرانى فرمود «آن مال که از باد آید، بدم بشود.» این جمله امام تبدیل به ضرب‌المثل ما ایرانیان شد که «باد آورده را باد می‌برد.» (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏1، ص 336)
یا نقل است یزید بن معاویه لعنةالله علیه هنگامى که اسراى اهل‏ بیت را به سرزمین شام آورد، عمداً دسته‌‏اى از نگهبانان غیر عرب را بر آنان گمارد.
آنها هرگز با زبان عربى آشنا نبودند.
هدف وى از این کار این بود تا سخن یکدیگر را متوجه نشوند و اهل ‏بیت آنان را متوجه فجایع عاشورا نکند، اما امام سجاد علیه‌‏السلام با آنان شروع به گفت‏‌وگو کرد و به زبان خودشان با آنان سخن گفت.
در روایتی دیگر می‌خوانیم علی بن ابی حمزه می‌گوید: نزد امام کاظم علیه‌‏السلام نشسته بودیم که تعداد سی غلام که آنها را از حبشه برای حضرت خریده بودند، وارد شدند.
یکی از آنها زیبا سخن می‌‏گفت و امام کاظم علیه‌‏السلام با زبان خودش جوابش را می‌‏گفت.
از سخن گفتن امام خیلی متعجب شدند چون خیال می‌‏کردند که حضرت زبان آنها را نمی‌داند.
سپس از محضر امام کاظم خارج شدند در حالی که عده‌‏ای از آنان به هم می‌‏گفتند او به زبان ما، فصیح تر و بهتر از ما صحبت می‌کرد و این نعمتی است که خداوند بر ما ارزانی کرده است.
وقتی غلامان رفتند، حضرت فرمود: گویا تو از سخن گفتن من به زبان حبشی‏‌ها تعجب کرده‌‏ای؟» گفتم: به خدا قسم بله؛ حضرت فرمود: تعجب نکن، آنچه را که بر تو پوشیده است و نمی‌‏دانی، شگفت‌آورتر است از آنچه که اکنون دیدی و شنیدی، و نسبت آن مثل قطره است بر دریا.
اگر پرنده‏‌ای با منقار خود، قطره‌‏ای از دریا را بر دارد، آیا چیزی از آن کم می‌شود؟!
امام مانند دریای بیکران است و شگفتی‌های آن بیشتر از عجایب دریاست و تمام شدنی نیست؛ عالم اینگونه است؛‌چیزی از علمش نمی‌کاهد و عجایبش پایان‌پذیر نیست.
فَإِنَّ الْإِمَامَ بِمَنْزِلَةِ الْبَحْرِ لَا یَنْفَدُ مَا عِنْدَهُ وَ عَجَائِبُهُ أَکْثَرُ مِنْ ذَلِکَ وَ الطَّیْرُ حِینَ أَخَذَ مِنَ الْبَحْرِ قَطْرَةً بِمِنْقَارِهِ لَمْ یَنْقُصْ مِنَ الْبَحْرِ شَیْئاً کَذَلِکَ الْعَالِمُ لَا ینقصه [یَنْقُصُ‏] عِلْمُهُ شَیْئاً وَ لَا تَنْفَدُ عَجَائِبُه‏.
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏48، ص101)
همین چند مورد از فضائل عترت کافی است تا به علم بی‌پایان واقف شویم؛ علومی که هیچ بشری به بلندای آن نمی‌رسد و نمونه‌ای در تاریخ نداشته است و به تعبیر روایات،‌ هر پیامبری هم واجد بخشی از این علوم می‌شد،‌ به واسطه اهل بیت علیهم‌السلام به این علوم دست می‌یافت، همچنان که امام صادق علیه‌السلام فرمود «هرگز پیامبری به مقام پیامبری نرسید و رسولی ارسال نشد مگر با [اقرار] به ولایت ما و فضل ما بر دیگران؛ مَا مِنْ نَبِیٍّ نُبِّئَ وَ لَا مِنْ رَسُولِ أُرْسِلَ إِلَّا بِوَلَایَتِنَا وَ تَفْضِیلِنَا عَلَی مَنْ سِوَانَا.» (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏1، ص 74)
انتهای‌پیام/


 


چهارشنبه، 13 مهر 1401 - 03:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0