FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بررسی احکام شرعی حجاب/ تأثیر عرف جامعه بر حکم پوشش


فارس | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 12 مهر 1401 - 16:14

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه برخی می‌گویند باید ببینیم عرف جامعه چه حجابی را می‌پذیرد درست نیست. اگر زنان مسلمان دیگر کشورها رعایت حجاب نداشتند، آیا می‌توان گفت چون عرف آن‌ها این است، پس همین حجاب و مقدار پوشش، اسلامی است؟

حجاب،عرف،زنان،لباس،قرآن،شرعي،زن،اسلامي،آيات،معروف،داودي،جامع ...


عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه برخی می‌گویند باید ببینیم عرف جامعه چه حجابی را می‌پذیرد درست نیست.
اگر زنان مسلمان دیگر کشورها رعایت حجاب نداشتند، آیا می‌توان گفت چون عرف آن‌ها این است، پس همین حجاب و مقدار پوشش، اسلامی است؟
به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سعید داودی، عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سلسله جلسات «عرفی یا شرعی‌ بودن حکم حجاب»، گفت: همین که قرآن بین حجاب کنیز و زن آزاد مسلمان تفاوت گذاشته شده و بر زن آزاد واجب است، نشان می‌دهد حجاب، عرفی نیست و شرعی است.
وی افزود: همچنین در مورد حقوق کیفری و جزای کنیزانی که مرتکب زنا شده‌اند، تفاوت وجود دارد و مجازات آن‌ها نصف مجازات زنان آزاد است.
احکام دیگری هم بین زنان احرار و کنیز تفاوت وجود دارد که دال بر شرعی‌ بودن این احکام است و به عرف واگذار نشده است.
حکم نماز مسافر، غیرعرفی است
داودی با تأکید بر اینکه همین تفاوتی که شرع قائل شده، آن را از عرفی‌بودن خارج می‌کند، بیان کرد: در برخی موارد شریعت، فهم یک مسئله و مصداق آن را به عرف واگذار کرده است ولی برخی موارد این طور نیست و شارع هم حکم و هم موضوع را تعیین کرده است؛ مثلاً شارع فرموده است که مسافر باید نمازش را کوتاه کند و حد آن را هم چهار فرسخ یا هشت فرسخ در رفت و برگشت بیان کرده است نه اینکه به عرف بسپارد؛ از این رو ممکن است عرف امروز، هشت فرسخ را مصداق مسافر نشمارد ولی این مسئله شرعی است نه عرفی.
وی اضافه کرد: در برخی موارد هم به عرف واگذار شده است از جمله اینکه قرآن کریم فرموده با زنان به معروف رفتار کنید (وعاشروهن بمعروف)؛ در اینجا معاشرت به معروف دستور شرع است ولی اینکه مصادیق معروف چیست، بر عهده عرف است.
روزی خریدن یک لباس در یک سال و چند سال عرف بود و امروز شاید خرید لباس در یک ماه عرف باشد، روزی چند سال یکبار مسافرت می‌رفتند و امروزه سالی چندبار.
از این رو فقها در مورد لباس و تغذیه و مسکن همسر آن را به عرف سپرده‌اند.
نویسندگان کتاب زن در قرآن تحت اشراف آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: شیخ طوسی در مورد وجوب گرفتن خادم برای زن بحث کرده و فرموده است اگر این زن در خانواده خودش خدمتکار داشته، در اینجا هم لازم است بگیرند.
زنان قبل از نزول آیات حجاب، حجاب ناقص داشتند
وی افزود: حالا اگر سراغ آیات حجاب برویم، می‌بینیم زنان حجاب داشتند و قرآن در دو مرحله و در سوره‌های احزاب و نور محدوده آن را اصلاح کرده است و از نظر ترتیب نزول هم سوره احزاب سوره ۹۰ و نور ۱۰۲ است.
بنابراین شریعت، حجابی را که آن موقع زنان داشتند نپذیرفته و لذا آیات نازل شد و دستورات جدید در دو مرحله نازل شد.
حجت‌الاسلام داودی درباره روایت امام صادق (ع) در برخورد با زنان اهل ذمه و بادیه، اضافه کرد: امام صادق (ع) فرمودند که این زنان اگر مورد نهی هم قرار بگیرند و امر به حجاب شوند گوش نخواهند کرد، بنابراین شما می‌توانید نگاه کنید و یا خرید و فروش با آنها داشته باشید.
اجتماعی بودن حجاب
وی تأکید کرد: در اینجا باید این دقت را داشته باشیم که گاهی یک مسئله، فردی است و گاهی اجتماعی؛ در بحث فردی این پرسش مطرح است که آیا ما وظیفه داریم هر منکری را دیدیم، امر به معروف و نهی کنیم که جواب این است امر به معروف وقتی مؤثر باشد، تکلیف است، در امر شخصی وقتی اثر ندارد، لازم نیست کسی وارد شود ولی وقتی بحث اجتماعی باشد، نیاز به ورود حاکمیت است و در اینجا اثرگذاری یا اثرنگذاشتن ملاک نیست.
آیا در ابتدا که بستن کمربند ایمنی مطرح شد و برخی آن را رعایت نکردند، حاکمیت آن‌ها را رها کرد؟
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: حاکمیت وظیفه دارد آنچه را قانون است، پیگیری کند و این روایت درصدد منع چنین محدوده و مسئولیتی نیست.
قرآن کریم همانطور که در برخی احکام دیگر تدریجاً به اصلاح جامعه پرداخته، در حجاب هم این کار را کرده است.
نظر فخر رازی درباره حجاب
وی افزود: فخر رازی در ذیل آیات حجاب آورده مفسران گفته‌اند که زنان، روسری‌های خود را به پشت گردن می‌بستند و گریبان آن‌ها و سینه‌هایشان پیدا بود و آیات نازل شد که روسری را طوری ببندید که گوش و گردن و سینه‌ها را بپوشاند.
وی افزود: اینکه برخی می‌گویند باید ببینیم عرف جامعه چه حجابی را می‌پذیرد درست نیست و اثبات کردیم حجاب، شرعی است.
همچنین پرسش ما این است که کدام عرف مدنظر اینهاست، عرف کدام جامعه و کشور و منطقه و محله؟
وی افزود: الان در کشورهای اسلامی انواع و اقسام بدحجابی و بی‌حجابی دیده می‌شود و آیا می‌توان اینها را حجاب شرعی دانست؟
اگر ما به لبنان و تونس و مراکش رفتیم و زنان مسلمان رعایت حجاب نداشتند، آیا می‌توان گفت چون عرف آن‌ها، بد نمی‌داند پس همین حجاب و مقدار پوشش، اسلامی است؟
داودی بیان کرد: پوشش شرعی، مشخص است ولی اینکه شکل لباس و رنگ آن چه باشد، بر عهده عرف است؛ مثلاً لباس و طرح و مدل لباس یک زن اندونزیایی با ایرانی و… فرق دارد؛ بنابراین ما نمی‌گوییم حجاب شرعی، حتماً چادر است بلکه لباس باید زننده نباشد و همه بدن را بپوشاند.
پایان پیام/

 

حجاب،عرف،زنان،لباس،قرآن،شرعي،زن،اسلامي،آيات،معروف،داودي،جامع ...

 


چهارشنبه، 13 مهر 1401 - 03:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0