FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ایجاد ۴۲ رشته و ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 09 مهر 1401 - 15:55

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، به ۴۲ رشته جدید در بخش‌های پیشرفته صنعت پرداخته شده و ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است.

دانشگاه،كاربردي،علمي،جامع،ايجاد،بلندي،بازار،آموزش،شغل،دانشجو ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، حسین بلندی، جمعه ۸ مهرماه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در آستانه آغاز سی و یکمین سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد.
بلندی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به دانشجویان، اساتید و دانش آموزان که آیندگان این سرزمین اسلامی هستند، بیان کرد: امروز در آستانه سی و یکمین سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گزارشی از آخرین وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی و ظرفیت‌های آن را ارائه می‌نمایم.
وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از جنگ تحمیلی و به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز در کشور ایجاد شد، در واقع هدف اصلی تشکیل دانشگاه این بود که تکنیسین تربیت کند، یعنی تربیت افرادی که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ را پاسخگو باشند.
بلندی با اشاره به ایده دانشمندان خوش فکر آن زمان در ارائه طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شکل گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: این دانشگاه تلاش دارد تا در یک دوره ۲ ساله به عنوان تربیت تکنیسین، افرادی را تربیت نماید که پس از فارغ التحصیلی مستقیم به سوی بازار کار رفته و نیازهای بازار را برطرف کنند.
وی ادامه داد: همانطور که می‌بینیم، در دهه اخیر بیشتر کارفرمایانی که می‌خواهند افراد را استخدام کنند، به مدرک دانشگاهی متقاضی توجهی نداشته و بیشتر به توانمندی، مهارت و تجربه او نگاه می‌کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن اشاره به مثال‌هایی درخصوص برگزاری این دوره‌های فنی اظهار داشت: برنامه‌های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به نیازهای صنعت و با همکاری همان صنعت تدوین شده و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش‌های نظری و عملی می‌تواند وارد شغل مورد نظر شده و یا حتی خود اقدام به تأسیس شرکت کرده و کارآفرین آن حوزه شود.
بلندی همچنین درخصوص مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ما فعلاً در حالت ۲ به علاوه ۲ کار می‌کنیم، این روش در دنیا مرسوم هست یعنی تربیت تکنیسن در اولویت بوده و نهایتاً درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر می‌روند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درخصوص رشته‌های خاص این دانشگاه با اشاره به رشته تربیت آتش نشان افزود: به طور مثال سال‌ها پیش آتش‌نشان های ما برای آموزش به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروز، در شهرداری تهران، مرکز آموزش علمی کاربردی آتش نشانی وجود دارد که هم دانشجویان و آتش نشان‌های عزیز کشورمان را آموزش داده و هم میزبان آتش نشان‌های سایر کشورها برای گذراندن این دوره‌های علمی کاربردی است.
بلندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر شرایط شغلی کشور در دوران بیماری کرونا افزود: در دوران کرونا صدها شغل از بین رفت و صدها شغل جدید در دنیا ایجاد شد، برنامه درسی و دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند دانشجو را برای شغل‌های جدید آماده کند، ولی برنامه ریزی شغلی صحیح می‌تواند این کار را بازنگری و ایجاد کند، اتفاقی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی هم اکنون در حال انجام است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به وجوب ثروت آفرین بودن تحصیل در نظام علمی کاربردی ادامه داد: اگر کسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می‌کند، تحصیلش باید برای او ثروت آفرین باشد؛ یعنی او پس از تحصیل بتواند به راه اندازی شغل اقدام نموده تا به حل مسئله بیکاری و توسعه اقتصاد کمک کند.
بلندی همچنین در ادامه آمار و اطلاعاتی در خصوص رشته‌های جدید و شرایط فعلی دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه داد و افزود: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، به ۴۲ رشته جدید در بخش‌های پیشرفته صنعت پرداخته شده و ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است استقبال بیش از ظرفیت متقاضیان شرکت در این دوره‌ها نشانگر حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در تمامی دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت‌های آموزشی دانش بنیان‌ها مربوط به نخبگان است و بقیه ظرفیت موجود در اختیار تکنیسین هاست که ما در ایران از آن محروم هستیم.
دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می‌کند تا به جبران این نقیصه بصورت جدی بپردازد.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها درخصوص بازار کار افزود: رئیس جمهور اعلام کردند که دانشگاه باید داخل بازار کار باشد، بحمدلله امروز ما خودمان وسط بازار کار هستیم و بدون اطلاع از بازار کار در این دانشگاه رشته‌ای تعریف نشده و نمی‌شود.
از خصوصیات اجرای دوره‌های این دانشگاه یکبار پذیرش به منظور رفع نیاز است.
ما دوره‌های کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان تعریف کرده و پل ارتباطی دانشجویان بیکار و بازار کار هستیم.
بلندی در ادامه سخنان خود در خصوص تضمین شغلی دانشجویان نیز اظهار داشت: بحث دیگر ما، تضمین شغلی برای افرادی است که وارد دانشگاه می‌شوند، یعنی طرف بداند بعد از تحصیل شغلش کجاست؛ فرصت کارآفرینی برای او ایجاد شود تا کارآفرینی کند، ما در این دانشگاه برای یک پست اداری آموزش نمی‌دهیم بلکه فعالیت ما در راستای ایجاد کار می‌باشد.
وی ادامه داد: به هر حال امروز تمام دنیا تشنه مهارت است؛ هیچکس بدون مهارت کاری را نمی‌تواند انجام دهد در واقع پیشرفت علم و فناوری امروز این‌طور است که مهارت در آموزش عالی و سطوح پایین‌تر آموزش عالی هم قابل تعریف است مانند کارگر ماهر اما وقتی فرد وارد سطح تکنیسینی می‌شود، باید هم تئوری بلد باشد و هم تجربه کار عملی داشته باشد؛ این کاری است که در نظام علمی کاربردی به درستی در حال انجام است.
بلندی تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷۰ درصد آموزش‌ها عملی و ۳۰ درصد تئوری است؛ امروز یک شخص نمی‌تواند پشت یک دستگاه مونتاژ صنعتی ایستاده و دانش آموزش عالی نداشته باشد.
در دولت جدید آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر محترم علوم دائم از اشتغال و مهارت صحبت می‌کند؛ این گامی بلند برای ایجاد تحول در کشور است.
وی تصریح کرد: به فضل الهی دانشگاه جامع علمی کاربردی چون از ابتدا این چنین ایجاد شده، مسئولیت سنگینی نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد که بتواند هم نیازآفرینی امروز را انجام داده و هم نیازآفرینی فردا را انجام دهد اینکه در ۴ سال آینده کجاییم و کجا باید باشیم و چه رشته‌هایی داشته باشیم، ما این کار را انجام داده‌ایم، انشالله به زودی شاهد باشیم تا فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی همه هم شاغل باشند و هم ایجاد اشتغال کنند.
بلندی در انتهای سخنان خود درخصوص ایجاد دوره برای دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور نیز افزود: دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم می‌توانند در دوره‌های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال برسند.
ما برای دانش آموختگان در ترم ۷ و ۸ همزمان با تحصیل در دانشگاه‌های نظری دیگر، شرایطی فراهم ساختیم که بیایند در دنیای کار و با فضای کار رشته تحصیلی خود آشنا شده و با تجربه یکساله فارغ التحصیل شوند؛ در این شرایط کمبودهای عملیاتی دانشجو رفع و رجوع شده و به راحتی وارد بازار کار می‌شود؛ همچنین اتفاق دیگر بحث صلاحیت حرفه‌ای است که اعتقاد داریم برای کل کشور باید محقق شود اما سنجش صلاحیت حرفه‌ای بخش آموزش عالی مربوط به وزارت علوم و همکاری با متولیان شغلی است که انشاالله امیدواریم به زودی صورت پذیرد.
بلندی در جمع بندی سخنان خود بار دیگر با تاکید بر نگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر ایجاد شغل افزود: بعد از جنگ تحمیلی در سال ۷۰ دانشگاه‌های ما داشتند کار می‌کردند و تعدادی دانشمند آمدند و شیوه جدیدی طراحی کردند که در کوتاه‌ترین مدت افراد را درس عملی و تئوری بدهیم که وارد بازار کار شوند دانشگاه جامع علمی کاربردی به این علت به وجود آمد.
امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط برای شغل برنامه دارد و با تغییر شغل برنامه‌های ما نیز تغییر می‌کند.
در این دوره‌ها مدرسان ما عالمان عامل هستند، یعنی کسانی که دهها سال در صنعت کار کرده‌اند آنهایی آچار بدست هستند اینها افرادی هستند که در دوره‌های ما تدریس می‌کنند، اگر برنامه درست باشد از دل بازار کار آمده باشد و کسانی که تدریس می‌کنند عالمان عامل باشند مطمئناً این سربازان نظام موفق می‌شوند به فضل الهی با داعش بیکاری مبارزه کنند.


 


چهارشنبه، 13 مهر 1401 - 02:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0