FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مواردی از حقوق فرزندان سخن گوهربار حضرت محمد سلام الله علیه


 

حقوق فرزندان:

فرزندان بر پدران و مادران حقوقی دارند، در این باره آمده است:

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

قالَ رَجُلٌ: يا رَسولَ اللّه ! ما حَقُّ ابنى هذا؟ قالَ: تُحسِنُ اسمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا؛

مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: حق اين فرزند بر من چيست؟ پيامبر فرمودند: اسم خوب برايش انتخاب كنى، به خوبى او را تربيت نمايى و به كارى مناسب و پسنديده بگمارى.  وسائل الشيعة ج‏21، ص 390 ، ح27380

در رهنمود و راهبرد فوق سه مورد را حضرت محمد سلام الله علیه از جمله مواردی را مه در رابطه با وظائف پدران مهم دانسته اند و از حقوق فرزند بر پدر نام برده اند:

  1. انتخاب نام خوب برای فرزند
  2. تربیت خوب فرزند
  3. گماردن به کار مناسب

 

برداشت و راهبردها و راهکارهای رهنمود حقوق فرزندان

  1. انتخاب نام خوب برای فرزند  در کنار تربیت خوب فرزند و گماردن به کار فرزند در زمان مناسب، رفتارهای جامعی هست که در سیر فرآیند تربیتی می تواند فرد را آماده نقش آفرینی در جامعه نماید و پدران در این موضوع نقش بسیار مهمی دارند، مسئله مهمی که به علتهای مختلف و گرفتاریهای تامین معیشت، بعضی اوقات منجر به غفلت می گردد و وظیفه فقط متوجه مادران می شود و یا به فراموشی سپرده می شود. در حالی که در امر تعلیم و تربیت هم مسئولیت متوجه پدر و هم مادر است.
  2. در رابطه با وطائفی که به عهده پدران و مادران و مسئولین و دست اندرکاران امر است باید در زمان غیبت امام زمان سلام الله علیه از علماء و مراجع دینی وظائفی که متوجه شان می شود سوال نمایند و در این رابطه با عالم و مرجع دین مشورت نمایند و آگاهانه و عالمانه به وظائف خود عمل نمایند تا وظیفه ای مورد غفلت واقع نشود.
  3. در رابطه با فرزندان مسئله مهمی هست که دانائی بر آن می تواند در ارتقاء حل مسائل کودکان و نوجوانان و جوانان بسیار مژثر باشد البته این به این معنی نیست که مراکز و افراد دیگری که در تقسیم به کار تعلیم و تربیت و ایجاد کار و فرهنگ سازی و تبلیغ و مشاوره مسئولیت متوجه شان نیست، بلکه همه آنان که در مورد امور فرزندان جامعه

 ( کودک و نوجوان و جوان ) مسئولیت متوجه شان می شود و مشارکت دارند و نقش آفرینی می نمایند باید به عنوان یک دستورالعملی که وظائفی را بر عهده آنها گذاشته هست، به رهنمود و راهبرد و راهکار پیامبر اکرم سلام الله علیه توجه داشته باشند.

  1. مسئولین ثبت احوال و مسئولین فرهنگ سازی جامعه و تبلیغ و تعلیم و تربیت ( مهدکودکها، آمادگی، مدارس آموزش و پرورش، و مراکز تعلیم و تربیت، آموزش عالی ) و مسئولین کار و دیگر مسئولین مربوطه باید وظائفی را که در دورههای مختلف کودکی، نوجوانی و جوانی  افراد متوجه شان هست باید با توجه به دیدگاههای پیامبر اکرام سلام الله علیه و قرآن و ائمه معصومین سلام الله علیهم  رفتار نمایند تا سعادتمندی و تعالی به کمال رساندن نسلها را ممکن نمایند و بی اطلاعی و عدم بهره مندی از دیدگاههای اسلامی و بهرهمندی بموقع و به جای آن می تواند در برطرف نمودن و پیشگیری از ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی مؤثر و مفید واقع شود.
  2. باید پژوهشکدهها و وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی و رسانه ها و مطبوعات با فرهنگ سازان عالمانه نسبت به دیدگاههای دینی و انتظاراتش از اولیاء و کسانی که در امور فرزندان با اولیاء آنان (مراکز تعلیم و تربیت و فرهنگ سازان ) مشارکت دارند، مطالعه و تحقیق نمایند و در تحقق انتظارات اسلامی را در به تعالی و رشد رساندن فرزندان جامعه و تعلیم و تربیّت صحیح، نقش آفرینی مناسبی داشته باشند.
  3. مسئولینی که در کارآفرینی نقش آفرینی می کنند ائم از مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه ها و کار آفرینان باید در ایجاد کار مناسب برای جوانان پدران و مادران را یاری دهند.
  4. با توجّه به اینکه قسمتی از تاثیرگذاری بر رشد و نقش آفرینی جوانان عوامل مؤثر در تعلیم و تربیّت و فرهنگ سازان جامعه هستند، باید از قبل از رسیدن به دوره جوانی عوامل مؤثر در تعلیم و تربیّت ( ائم از وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت ارشاد اسلامی، رسانه ها و مطبوعات و وزارتخانه های کار آفرین و مراکز مهارت آموزی و عوامل مؤثر در  سازوکار و بستر تعلیم و تربیّت ) متناسب نیاز جامعه و نیازهای نقش آفرینی آینده جوان برای خانواده و جامعه بستر رشد و شکوفائی و مهارمت آموزی و دانش و علم لازم نقش آفرینی را به جوانان بیاموزند و متناسب آن هم در جامعه سازوکار لازم برای بستر مناسب نقش آفرینی برای کار را برای جوانان ایجاد نمایند و پدران و مادران را در این امر مهم یاری دهند.

گل افشان گل محمدی


شنبه، 23 دی 1396 - 01:25 نظر بدهید
تعلیم و تربیت خانواده اقتصادی و رفاهی اعتقادی سیاسی فرهنگی اخلاقی عدل. عادل. میانه روی سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن کسب و کار حق. حقوق نوجوانان و جوانان کودک حضرت محمد سلام الله علیه قرآن آداب وظائف، مسئولیتها آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر پدران و مادران یادگیری علم ادب انسان وزارت ارشاد اسلامی تبلیغات اسلامی حوزهها مبلغان مربیان، معلّمان، اساتید، مدیران تربیّت خوب کار مناسب نام گذاری خوب تربیت خوب

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0