FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حق فرزند بر اولیاء فرزندان سخن گوهربار حضرت امام علی سلام الله علیه


 

حق فرزند بر اولیاء فرزندان

 

فرزندان بر اولیاء خود و افرادی که در مسئولیتهای اولیاء مشارکت دارند، حقوقی دارند. از امام معصوم در این باره آمده است:

امام على عليه السلام فرموده :

وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَهُ، و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ ؛ 

حقّ فرزند بر پدر ( اولیاء)، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به او بياموزد .

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص546 ،ح399

برداشت و راهبردها و راهکارهای رهنمود حق فرزند بر اولیاء فرزندان

  1. فرزندان حقوقی بر گردن پدران و اولیاء خود دارند.
  2. از جمله حقوق فرزندان بر اولیاء خود این است که: 1- نام خوب بر آنها بگذارند. 2- فرزند را خوب تربیت کنند. 3- قرآن به فرزند بیاموزند.
  3. نام خوب گذاشتن بر فرزندان و صدا زدن آنها با نام خوب آثار خوبی می تواند بر فرزندان داشته باشد.
  4. بر عهده اولیاء هست که فرزندان خود را خوب تربیت کنند و پرورش دهند.
  5. از مهم ترین آموزها به فرزندان سخنان خالق یکتا در کتاب قرآن است.
  6. مسئولین تعلیم و تربیت و فرهنگ سازان در جامعه اسلامی و جوامعی که مسلمانان است و مشارکت در وظائف اولیاء برای تعلیم و تربیت فرزندان جامعه دارند باید نسبت به یاری دادن اولیاء در تعلیم و تربیت صحیح و آموزش قرآن مقید و متعهد و مفید و مؤثر باشند.
  7. توجّه به تعلیم و تربیت و آموزش قرآن به عنوان راهبردی مهم باید در همه سنین به اندازه توان و سن افراد تحت پوشش توسط سیاستگزاران و برنامه سازان در مهدهای کودک و آمادگی ها و  آموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگسراها و مساجد و مبلغین دینی و فرهنگ سازان و رسانه ها  باید مورد توجه باشد.
  8. بدین سبب هم پدران که در مرحله اول مسئولیت فرزندان بر عهده شان هست و هم نظام تعلیم و تربیت که بستر رشد و شکوفائی و متخلق به فضائل اخلاقی جامعه هست، باید نسبت به وظائف اشاره شده فوق عنایت داشته باشند و مسئولیت خود را بر این اساس تنظیم و تبیین و تدوین و تحقق نمایند .
  9. باید بستر تعلیم و تربیتی مناسب را، با بهره مندی از اصول و دانش اسلامی فراهم نمایند و چون رهنمود فوق اصول و مبانی هست که شامل همه جوامع و همه زمانها و همه فرزندان است به لحاظ استمرار در بهره برداری از این اصول و مبانی در همه ادوار و برای همه فرزندان در همه سرزمینها مورد بهره برداری می باشد.
  10. مبنای عالی دیگری که در رهنمود حضرت امام علی سلام الله مورد تاکید قرار گرفته است نامگذاری خوب فرزند است، این موضوع نشان می دهد که نامگذاری خوب بنوعی از جمله روشهائی است که تربیت خوب را ممکن می نماید و فرد را با نام خوب و بخوبی صدا نمودن تاثیرات خوب شدن برای فرزندان را می تواند ممکن نماید.
  11. با ادب و فضائل اخلاقی به پرورش دادن فرزند توجه داشتن، موجب تعالی و رشد و کمال فرزند می شود و تربیت و پرورش فرزند هست که موجب رشد و به کمال رسیدن و بالقوه نمودن استعدادهای فرزند را ممکن می نماید و با آموزش قرآن در واقع از ابتدا فرزند را با کلام وحی خداوند و رهنمودهای آسمانی و خواست و انتظار خداوند از بندگان، آشنا می گردد و فرزند را به معانی عالی تعالی و کمال هدایت می نماید و فرزند را به کار درست از نادرست متوجه می نماید .
  12.  توجه به همه این موارد از حقوق فرزند بر پدر است و با توجه به اینکه امروزه فقط پدران نیستند که در تربیت فرزندان نقش آفرینی می نمایند و فرآیند از عواما تاثیر گذار در امر تعلیم و تربیت فرزندان نقش آفرینی می نمایند.
  13. در واقع عمده امر مهم تعلیم و تربیت در ادوار و مکانها در نظام تعلیم و تربیت به عهده  خانواده، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزههای فرهنگی ، هنری، فیلم سازان، سینما، بازیهای رایانه ای، کتابها، مطبوعات و رسانه ها، فرهنگ سازان، فرهنگسراها، مساجد، مراکز و کانونهای تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و آموزش عالی و رسانه های منطقه ای و فرا منطقه ای" ماهوارهها، فیلم، بازیهای رایانه ای، فضای مجازی، آموزشهای از راه دور و واقع شدن در فرهنگ و آموزشهای دیگر" می باشد، همه این مراکز در تعلیم و تربیت فرزندان نقش آفرینی می نمایند و باید کارهایشان هماهنگ با تعالیم الهی باشد تا منجر به سعادتمندی فرزندان  شود.
  14. افرادی که خود در امر تعلیم و تربیت نقش آفرینی می نمایند خود باید از تعلیمات و تربیّت شایسته و متناسب و لازم اهداف تعلیم و تربیّت برخوردار باشند.

گل افشان گل محمدی

 

 

 

 


شنبه، 23 دی 1396 - 00:52 نظر بدهید
تعلیم و تربیت خانواده اعتقادی سیاسی فرهنگی اخلاقی سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن تقوا. پرهیزکاری، خویشتنداری، تهذیب نفس، ثواب، گناه نوجوانان و جوانان کودک سعادتمندی.خوشبختی.کمال بندگی خداوند حضرت امام علی سلام الله علیه قرآن آداب وظائف، مسئولیتها آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر تفسیر اهدنا الصراط المستقیم یادگیری علم ادب انسان قرائت قرآن وزارت ارشاد اسلامی تبلیغات اسلامی تعلیم و تربیّت مذهبی حوزهها مبلغان مربیان، معلّمان، اساتید، مدیران

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0