FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جامعه شناسی و تعلیم و تربیت سخنی گوهربار از حضرت محمد سلام الله علیه


 

 

 

 

جامعه شناسی  و تعلیم و تربیت

شناخت توانمندیهای مردم و فلسفه چگونگی بهره مندی از این توانمندیها و تاثیر تربیّت بد و خوب بر میزان ضعف و تعالی توانمندیها از موضوعات مهم جامعه شناسی و تعلیم و تربیّت است.دیدگاه  پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه  در این باره چنین است:

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

اَلنّاسُ مَعادِنُ و َالعِرقُ دَسّاسٌ و َأَدَبُ السّوءِ كَعِرقِ السّوءِ؛


مردم همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان مؤثر است و تربيت بد همانند اصل و نسب بد است.

نهج الفصاحه ص788، ح 3146

برداشت و راهبردها و راهکارهای حدیث جامعه شناسی و تعلیم و تربیت

  1. مردم دارای توانمندیها و تاثیر گذاریها و ارزشهای مختلف هستند.
  2. اصل و نسب آدمها بر اساس اینکه از چه توانمندی و ارزشی برخوردارند بر نسل خود تاثیرگذار هستند. اصل و نسب آدمها می تواند بر نسلهای بعدیشان نیز تاثیر گذار باشد بدین معنی که اگر ذخائر آن عالی باشد بعد از پردازش محصولی عالی برداشت شود و اگر ذخائری ضعیف باشد و پردازش هم ضعیف باشد محصولی ضعیف برداشت شود.
  3. تربیت و پرورش بد و نادرست مانند اصل و نسبی که از ارزش و توانمندی و رفتارهای ضعیف و بد برخوردار است و این مسئله تاثیر ضعیف و بدی بر فرد و حتی نسل آن فرد می تواند داشته باشد. تربیت بد هم همانند معدن بد یا ضعیف می تواند محصولی بد و ضعیفی را عرضه نماید.
  4. میزان صحت و درستی پردازش و پرورش انسان مانند تربیت و پرورش معدن می تواند پر ارزش و یا کم ارزش باشد.
  5. مردم مانند معادن دارای توانمندیها و خواص خاص خودشان هستند که باید بدان پرداخته شود تا به ظهور برسند.
  6. نقش آفرینیهای مردم مانند معادن با هم متفاوت هست ولی همه آنها دارای استعدادها و توانمندیهائی هستند که ارزش آنها باهم متفاوت است و نوع و میزان صحت و درستی پرداختن به آنها می تواند آنها را دارای ارزش عالی نماید و یا آنها را کم ارزش و بد نماید.
  7. عوامل موثر در تعلیم و تربیّت جامعه ائم از پدر و مادر و آموزش و پرورش و آموزش عالی و وزارت ارشاد اسلامی و دستگاههای وابسته و حوزهها  و فرهنگسراها و مساجد و مراکز تعلیم و تربیتی دیگر باید توجّه داشته باشند که میزان و  تناسب و درستی رفتار تعلیم و تربیتی که انجام می دهند می تواند در تعالی و یا ضعف جامعه موثر باشد، بنابراین هر چه عالمانه و حکیمانه و با دانش لازم کارها را به موقع و به اندازه و صحیح انجام دهند نتایج کارشان به اندازه بدی یا خوبی نصَب می تواند در مراتب تعالی جامعه فعلی و جامعه آینده موثر واقع شود.
  8. امکانات تعلیم و تربیتی دارای ابعاد مختلفی می باشد و لازمه پرداختن به ابعاد مختلف مستلزم پرداختن به ابعاد رشد و تعالی انسان است، به این معنی که هر اندازه که به سلامتی بدن و توانمندی جسم می پردازید باید همین اندازه باید به سلامتی روح و اعتقادات و اخلاق و توانمندیهای مهارتی و دانشی و علمی فرد پرداخته شود، همینطور که وقتی می توانید از یک معدن خوب بهره مند شوید که به تعالی به مواد معدنی بپردازید و میزان پردازش به مواد معدنی، میزان بهره مندی از آن را تعیین می نماید.
  9. ساز و کار و ابزار و بستر رشد ائم از رسانه ها و فیلم و مطبوعات  و بازیها و ادبیات و کتابها و تصاویر و فضای مجازی و محتوای درسی و ورزش و خوراکیها و خوردنیها و پژوهشها و تحقیقات و محصولات آن و همچنین سلامت تاثیر گذاری بر جامعه همه از جمله عواملی هستند که برای پرداختن به تعلیم و تربیت جامعه متناسب با سن و نیاز تعلیم و تربیت سالم و بموقع و به اندازه و جامع باید برای به تعالی رساندن جامعه به آن توجّه لازم صورت پذیرد.

 

گل افشان گل محمدی


پنجشنبه، 21 دی 1396 - 01:59 نظر بدهید
تعلیم و تربیت خانواده اعتقادی سیاسی فرهنگی اخلاقی اجتماعی. ارتباطات. مردم. مردم داری. جامعه شناسی. تعامل اجتماعی سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن آفرینش . خلقت نوجوانان و جوانان کودک پیر. کهنسال. میانسال حضرت محمد سلام الله علیه آداب فلسفه وظائف، مسئولیتها آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر یادگیری بها. ارزش انسان معدن مردم

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0