FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تقسیم بندی زمان تعلیم و تربیت فرزندان سخن حضرت محمد سلام الله علیه


تقسیم بندی تعلیم و تربیت فرزندان

پیامبر اکرم در یک نگاه عالمانه  بر اساس آن تقسیم بندی رفتاری نسبت به سن فرزندان برای پدران و مادران و افرادی که مسئول تعلیم و تربیت هستند،  سه نوع رفتار متفاوت مقاطع مختلف سنی را لازم می دانند. از پیامبر اکرم  حضرت محمد سلام الله علیه آمده است:

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

اَلوَلَدُ سَيِّدٌ سَبعَ سِنينَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنينَ و َوَزيرٌ سَبعَ سِنينَ؛


فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزير است.

مكارم الأخلاق، ص 222

 

برداشت و راهبرد و راهکارهای حدیث تقسیم بندی تعلیم و تربیت فرزندان

  1. تقسیم بندی نحوه رفتار با انسان در سنین مختلف از نظر حضرت محمد سلام الله علیه:

( سن 7-0 ) سن سروری فرزند.

( سن14-8 ) سن فرمانبرداری فرزند.

( سن 21- 15) سن وزیری فرزند.

2- فرزند در هفت سال اول زندگی سرور است و به حرفها و خواسته های فرزند توجّه داشت اما در هفت سال دوم که از سن هشت سالگی تا سن چهارده سالگی می شود باید کودک از این سن کودکی تا سن نوجوانیش اطاعت نماید و از سن پانزده سالگی تا بیست و یک سالگی که سن نوجوانی رو به سن جوانی است، باید به عنوان وزیر و یا به عبارتی در اموری فرزند را مورد مشورت قرار داد. در واقع انسان در این سه دوره می تواند به مرحله ای برسد که به مرحله کمال نقش آفرینی نزدیک شود.

  1. سخن فوق نشان دهنده این است که انسان در سه مقطع سنی فوق سه وضعیت متفاوت به لحاظ رشد دارد، در مقطع اول

( هفت سال اول ) باید به حرفها و خواسته هایش توجه داشت، در واقع هم ناتوانیهای این سن و هم نیاز به مورد توجه بودن و نیاز به اعتماد پیدا نمودن به پدر و مادر باید به نیازها و خواسته های فرزند پاسخ متناسب داده شود.  در مقطع دوم ( هفت سال دوم )  باید فرزند حرف شنوی و فرمانپذیری داشته باشد و در واقع مقطع دوم مقطع آموزش پذیری بیشتری دارد یا مهمترین مقطع در آموزش دیدن و فراگیری را می توان در هفت سال دوم لحاظ نمود.  درمقطع سوم ( هفت سال سوم) باید مورد مشورت قرار گیرد و در واقع به نوعی انسان در این سن به رشد و دانائی رسیده است که بتواند در در نقش آفرینیها سهیم باشد.

  1. قابل ذکر است دیدگاه فوق در مورد محوریت رفتار هست و اینطور نیست که کاملا منظور این باشد که همه رفتارها را شامل شود بدین معنی که در هفت سال اول بچّه ها حرف شنوی هم دارند، آموزش هم می بینند، و در هفت سال دوم نیازهائی هست که مادران و پدران و بزرگترها باید بدان توجه داشته باشند و نسبت به آن حرف شنوی داشته باشند و در هفت سال سوم فرزندان هم نیازهائی دارند که باید توجه شود و هم تعلیم پذیرند و حرف شنوی هم دارند و هم می توانند در مواردی نظرات خوبی دهند که مفید هست، پس محوریت با رهنمود پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه هست و موارد دیگر در هر سه مقطع توجّه به آنها لازم است.
  2. مسئولین و دست اندرکاران مراکز تعلیم و تربیت مهدکودکها و آمادگیها و مدارس آموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگسراها و رسانه ها و برنامه ها و کتابهای آموزشی و تعلیم و تربیتی باید به رهنمود فوق توجه کافی داشته باشند و از این رهنمودِ راهبردی بعنوان دستورالعمل استفاده نمایند.

گل افشان گل محمدی


پنجشنبه، 21 دی 1396 - 01:17 نظر بدهید
تعلیم و تربیت خانواده اعتقادی فرهنگی اخلاقی سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن حق. حقوق نوجوانان و جوانان کودک حضرت محمد سلام الله علیه آداب فلسفه وظائف، مسئولیتها آموزش عالی، دانشگاه آموزش و پرورش تبلیغ دین، مبلغ انسان. آدم. بشر پدران و مادران یادگیری علم ادب

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0