FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رفیع‌پور: تدبیر امام حسن(ع) خون مسلمین را حفظ کرد


 فارس | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 03 مهر 1401 - 13:54

استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم شیخ مفید در اوایل کتاب «الارشاد فی معرفة حجج‌الله علی‌العباد» به خوبی فضای زمان صلح را ترسیم کرده است؛ در چنین وضعیتی بود که امام برای حفظ جان مسلمین و کیان جامعه اسلامی هم که شده تدبیر کردند.

امام،صلح،حسن،اسلام،جنگ،قيام،زمان،حسين،تصميم،شرايط،جامعه،اسلا ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در تاریخ اسلام و بالاخص تاریخ تشیع، یکی از مهم‌ترین موضوعات و بحث‌برانگیز‌ترین وقایع، ماجرای صلح حضرت امام حسن (علیه‌السلام) با معاویه و اثرات این اتفاق است.
در این راستا با حجت‌الاسلام سیدمحمد مهدی رفیع‌پور تهرانی، استاد حوزه علمیه هم صحبت شدیم و او نکاتی را در مورد علل وقوع صلح بیان کرد که در ادامه می‌خوانید.
حسن و حسین (علیهماسلام) دو امامند؛ چه قیام کنند و چه قیام نکنند
حجت‌الاسلام رفیعی در ابتدا گفت: قبل از هر چیز لازم است با استناد به حدیثی از رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نکته‌ای را عرض کنم.
ایشان در زمان کودکی امام حسین و امام حسین (سلام‌الله علیهما) می‌فرمایند:«الحَسَنُ و الحُسَینُ إمامانِ قاما أو قَعَدا؛ یعنی حسن و حسین دو امامند‌؛ چه قیام کنند و چه قیام نکنند.
این حدیث به خوبی بیانگر این است که در تفکر اصیل اسلامی شرط امامت بر خلاف زیدیان، لزوم قیام و مبارزه مسلحانه نیست.
بر خلاف شیعیان امامی زیدیان چنین می‌انگارند که «امام» باید قیام‌کننده و مبارز مسلح باشد.
جامعه خسته و ملول از جهاد
وی افزود: در مورد صلح امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) ما باید به یک سلسله امور و مسائل توجه کنیم.
اولاً از لحاظ جبهه داخلی مردم توان و قدرت جنگیدن نداشتند، جنگ‌های جمل، صفین و نهروان که در زمان حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) رخ داده بود، مردم را خسته کرده بود و آن‌ها رغبت به ادامه جنگ با معاویه را برای بار دوم نداشتند.
وقتی امام حسن (علیه‌السلام) فراخوان جنگ به مردم داد با استقبال نه‌چندان گرمی از سوی مردم مواجه شد که حاکی از این است که اجتماع آن زمان حوصله جنگیدن نداشتند.
تهدید رو‌م شرقی
استاد حوزه علمیه بیان کرد: دومین نکته در این باره، تهدید خارجی‌ای بود که جامعه اسلامی را تهدید می‌کرد.
امپراتوری روم شرقی درصدد این بود که اگر شرایط جهان اسلامی شکننده شد یا جنگ داخلی رخ داد با حمله‌ای بساط خلافت و دین اسلام را جمع کند و این موجب می‌شد تا ضربه به شدت سهمگینی به اسلام و مسلمین وارد بیاید.
صلحی که خون مسلمین را حفظ کرد
رفیعی گفت: مرحوم شیخ مفید (رحمة‌الله علیه) در اوایل کتاب «الارشاد فی معرفة حجج‌الله علی‌العباد» به خوبی فضای آن زمان را ترسیم کرده است؛ شرایطی که امام یقین کرده که حضورش در جنگ با تنها گذاشتنش از سوی مردم همراه خواهد بود و تنها عده‌ای از خواص خود و پدرشان ایشان را یاری خواهند کرد.
در چنین وضعیتی بود که امام برای حفظ جان مسلمین و کیان جامعه اسلامی هم که شده تصمیم به صلح گرفتند.
صلح، زمینه‌ای را فراهم می‌کرد که در آن بتوان معارف اسلام و اهل‌بیت را نشر و گسترش داد تا مردم با حقایق آشنا بشوند.
صلح در اسلام، اولویت دارد
وی افزود: اساساً در اسلام آن‌چه که اصل و قاعده قلمداد می‌شود، صلح است و جنگ موکول به استثنای شرایط می‌شود.
یعنی در اسلام، دست امام جامعه باز است تا با سنجش وضعیت و شرایط تصمیم به صلح بگیرد یا اینکه دست بر شمشیر ببرد و بجنگد و خوشبختانه در این زمینه آثار خوبی به رشته تحریر درآمدند که با تحلیل وضعیت آن زمان شرایط امام حسن را بازگویی کردند.
بنابراین، این سخن که صلح امام حسن (علیه‌السلام) انفعال بوده است، تحلیل غلطی است؛ چه بسا تصمیم به صلح سختی و فشار بیشتری نسبت به جنگ داشته باشد و کسی که این تصمیم را می‌گیرد از شجاعت بیشتری برخوردار باشد تا آنکه دست بر شمشیر می‌برد و جهاد می‌کند.
پایان پیام/

 

امام،صلح،حسن،اسلام،جنگ،قيام،زمان،حسين،تصميم،شرايط،جامعه،اسلا ...امام،صلح،حسن،اسلام،جنگ،قيام،زمان،حسين،تصميم،شرايط،جامعه،اسلا ...امام،صلح،حسن،اسلام،جنگ،قيام،زمان،حسين،تصميم،شرايط،جامعه،اسلا ...

 


دوشنبه، 04 مهر 1401 - 00:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0