FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کمال‌آبادی: علامه حسن‌زاده از دل مردم کوچه و بازار فیلسوف و عارف تحویل جامعه داد


 فارس | فرهنگی و هنری | شنبه، 02 مهر 1401 - 16:00

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: از افتخارات علامه حسن‌زاده این است که از بین عامه مردم فارغ از طلبه‌های حوزه، فیلسوف و عارف تحویل جامعه داد. این چیزی است که رهبر انقلاب هم بدان اشاره دارند که استعدادهای عموم مردم باید کشف و تقویت شود.

علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، سوم‌مهر ماه اولین سالروز ارتحال عارف و فیلسوف بزرگ جهان اسلام حضرت علامه حسن‌زاده آملی است.
شخصیتی کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر که در علوم مختلف اسلامی از قبیل علوم عقلی و نقلی و دانش‌های دیگر چون ریاضیات، کیهان، اختر، هیأت و...
زبان‌زد دوران بود.
با این‌حال گویی این شخصیت شاخص آن‌طور که باید در بین مردم شناخته نشده و بسیاری از عموم مردم نسبت به ایشان علم و آگاهی چندانی ندارند.
در این راستا تصمیم گرفتیم با حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی، مدیر پژوهشکده ادیب فقه جواهری و نویسنده کتاب «تشنه دانش؛ راهنمای دانش پژوهی براساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی» گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
مردم حتی نمی‌دانستند علامه زنده است یا فوت کرده!
آیا علامه حسن‌زاده به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته علمی اسلام و ایران به خوبی به مردم معرفی شده است؟
به نظر می‌رسد در این کوتاهی‌هایی رخ داده.
اینکه حضرت علامه حسن‌زاده آملی باید بیش از پیش به جامعه ما و جهان اسلام شناسانده بشود حرف صحیحی است.
یک سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب (در آن زمان علامه در قید حیات بودند) در غرفه مربوط به آثار ایشان عده کثیری از مردم این سؤال را می‌پرسیدند که:«آیا ایشان هنوز زنده هستند؟» یعنی اطلاعات مردم در مورد علامه تا این حد پایین بود.
ما متأسفانه در معرفی و شناساندن بزرگان و دانشمندانمان به جامعه و حتی جهانیان دارای ضعف هستیم.
مرحوم استاد محمدرضا حکیمی در کتاب «حماسه غدیر» می‌نویسد که غربیان در مورد شخصیت‌های خود نظیر: شکسپیر، ویکتور هوگو، گوته، بالزاک و...
هزاران کتاب و مقاله نوشته‌اند.
حال ما برای شناساندن بزرگان خود چه کردیم؟
قصد سیاه‌نمایی ندارم و قطعاً کارهایی در این باره صورت گرفته است، خود من برای نوشتن کتاب «تشنه دانش» که در باب زیست علمی مرحوم علامه حسن‌زاده است، ۸ سال زمان صرف کردم و از هر گوشه‌ای خرمنی و از هر خرمنی توشه‌ای برداشتم تا این کتاب پدید آید، منتها این فعالیت‌ها کمتر از آن وظیفه‌ای است که در قبال این بزرگان بر دوش ما قرار دارد.
هرکسی از ظنّ خود شد یار من
در همین رابطه علامه حسن‌زاده در کتاب «هزار و یک کلمه» خود عبارتی چنین دارد «اگر بیوگرافی این کمترین را در مصاحبه‌ها دیده‌اید یا شنیده‌اید یا در مجلّات خوانده‌اید، در حقیقت چنان است که عارف رومی که فرموده: هرکسی از ظنّ خود شدیار من/ از درون من نجست اسرار من.
خودم در ینبوع‌الحیات گفته‌ام تو چه خبرداری، درحالی که از ساحل وجود من می‌گذری و دل آن را نمی‌بینی.» یعنی خود علامه حسن‌زاده نسبت به این موضوع اشاره دارد که آن‌چه که تا الآن درمورد من گفته یا نوشته شده در سطح ناچیز و مختصری است.
به هرحال باید بیش از این چیزی که تا الآن انجام گرفته کار کرد و به تعبیر حضرت علامه از این ساحل‌پیمایی‌ها دست بکشیم.
علامه حسن زاده آملی
اخباری‌گری دیگر دوره‌اش تمام شده است
آیا عدم معرفی صحیح علامه حسن‌زاده ربطی به جریانات ضدعرفانی و ظاهرگرای مذهبی دارد؟
در این رابطه باید بگویم دوره این موضوعات دیگر سر آمده، امروزه بسیاری از علما و مراجع تقلید ما خود از درس‌خوانده‌های فلسفه و عرفان هستند.
اخباری‌گری دیگر دوره‌اش تمام شده و جریاناتی که چنین انگاره‌هایی دارند نمی‌توانند در برابر عقلانیت اسلامی مقاومت کنند.
در زمان ارتحال حضرت علامه حسن زاده شاهد این بودیم که بسیاری از مردم و حتی علما برای ایشان مجالس تحریم برگزار کردند و این حاکی از آن است که مردم و قشر دینی ما نسبت به جریانات ظاهرگرا و ضدعرفان اعراض دارند.
علامه حسن‌زاده احیاگر آثار فلسفی و عرفانی ما است
وجود علامه حسن‌زاده آملی چه ثمراتی برای حوزه و علوم دینی داشته است؟
در پاسخ به این سؤال که وجود علامه حسن‌زاده چه شکافی را پر کرده است و عدم وجود ایشان و آثار و تلاش‌هایشان موجب چه نقصی در پازل علوم اسلامی می‌شد باید بگویم که تا قبل از علامه حسن‌زاده آثار درسی فلسفه و عرفان اسلامی هیچ نظم و انسجامی نداشته و اساساً به عنوان منبع درسی مطرح نبوده است.
علامه حسن‌زاده با تألیف آثار در این علوم و تصحیح نسخ بزرگان گذشته، آثار را پالایش کرده و درس داد و در نتیجه شاگردپروری کرد.
مثلاً «شرح المنظومة» از ملاهادی سبزواری از مهم‌ترین منابع حکمت متعالیه است.
این کتاب چاپی بسیار قدیمی و از دست رفته داشت که علامه حسن‌زاده در ۵ جلد با تحقیق و تعلیق مفصل این کتاب را احیا کرده و در اختیار مشتاقان فلسفه قرار داد.
شرح علامه حسن‌زاده بر مهم‌ترین کتاب فلسفه اسلامی
همچنین ایشان ۲۰ نسخه از شرح اشارات و تنبیهات ابن‌سینا که توسط خواجه نصیر طوسی نوشته شده بود را احیاء و بارها در حوزه علمیه تدریس کرد.
از دیگر اقدامات جدی علامه در حوزه فلسفه، تصحیح کتاب اسفارالاربعه جناب ملاصدرا بود، این کتاب نسخه‌ای داشت که تا امروزه در بازار موجود است که مملو از اغلاط علمی است و طلبه و دانش‌پژوه را در روند مطالعه و تحقیق سردرگم می‌کند و می‌آزارد.
ایشان با تصحیح نسخ، چاپ بدون غلطی را از این کتاب در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار داد.
همینطور علامه با تصحیح شرح فصوص‌الحکم ابن‌عربی که متعلق به مرحوم داوود قیصری بود، آن اثر را در دوجلد عرضه کرد.
او احیاگر تراث علمی، مدرس و عالم‌پرور بود
در یک کلام باید گفت اگر علامه حسن‌زاده و جهد و کوشش‌های بی‌بدیل ایشان نبود امروزه فلسفه و عرفان اسلامی روش و شیوه‌ آموزشی و درسی خود را از دست داده بود.
این خیلی مطلب بزرگی است که کسی هم آثار را تصحیح و احیاء کند، هم درس دهد و هم شاگردپروری و عالم‌پروری کند.
فارغ از این امور علامه حسن‌زاده خود در تمام ابواب فلسفی دارای پژوهش و نظر است که با کنار هم قرار دادن آن به این می‌رسیم که ایشان یک دوره فلسفه اسلامی را بررسی جامعی کرده است.
علی ای‌حال علامه کسی بود که حضورش ما را خیلی به جلو برد و نبودش ما را بسیار به عقب برمی‌گرداند.
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
علامه حسن‌زاده یک شخصیت جامع بود.
گاهی یک نفر در یک حوزه علمی خاص مثل ادبیات، تاریخ، فیزیک و...
دارای مهارت و نبوغ است اما در سایر علوم چنین استعدادی ندارد.
اما برخی از معدود نفرات مثل فارابی، ابن‌سینا، دکتر حسابی و...
که دارای جامعیت علمی هستند و در علوم و فنون مختلفی نبوغ و مهارت دارند خواه فقه باشد، فلسفه باشد، ریاضیات باشد و....
علامه حسن‌زاده از این دست انسان‌های جامع و ذوابعاد بود.
امروزه در حوزه‌های علمیه طلاب علوم مختلفی را می‌خوانند نظیر، فقه، اصول، کلام، حدیث، تفسیر و...
و علت آن است که اقتضای دین‌شناسی می‌طلبد که افراد در این حوزه‌ها وارد شوند و در آن‌ها به پژوهش دست بزنند.
علامه حسن‌زاده کسی بود که در این حوزه‌ها ورود کرد و آن‌ها را تا سطح بالایی فرا گرفت، نه این‌که مثل خیلی‌ها تنها در علم یا علوم خاصی بخواهد تحقیق و پژوهش کند یا این‌که نسبت به این مجموعه علوم صرفاً اطلاعات عمومی محدودی داشته باشد.
به قول مثل فارسی «آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری.»
جبران نقص علوم عقلی توسط علامه
علامه حسن‌زاده در این بین به گفته خودشان در علوم نقلی، نظیر فقه، اصول و ادبیات زحمت بیشتری کشیده بودند تا علوم عقلی، اما او عزم را بر این گذاشت تا خلأ علوم عقلی در حوزه‌های علمی را جبران کند و عمده فعالیت‌هایش را در این علوم مصروف بدارد.
علامه حسن‌زاده آملی که اجازه اجتهادش را از مرحوم شعرانی از معتمدان آیت‌الله‌العظمی بروجردی اخذ کرده بود، در شرایطی که می‌توانست به عنوان یک مرجع تقلید به زیست علمی خود ادامه دهد، تصمیم گرفت در علوم عقلی بذل عمر کند تا این نقیصه بر طرف شود.
از دل مردم کوچه و بازار فیلسوف و عارف تحویل جامعه داد
از دیگر موضوعات مهم در مورد علامه حسن‌زاده این است که ایشان چشمی هم به مردم داشتند و معتقد بودند که علوم عقلی را هم باید در میان عموم مردم رواج داد تا از این طریق آن‌هایی که تحصیلات آکادمیک ندارند استعدادیابی شوند و در آن زمینه‌ها دست به فعالیت بزنند.
از افتخارات علامه حسن‌زاده این است که از بین عامه مردم فارغ از طلبه‌های حوزه، فیلسوف و عارف تحویل جامعه داد.
این دقیقاً چیزی است که مقام معظم رهبری هم بدان اشاره دارند و می‌گویند استعدادهای عموم مردم باید کشف و تقویت شود.
اقتدای علامه حسن‌زاده و آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی به رهبر انقلاب در نماز
پایان پیام/ ت 47

 

علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...علامه،علوم،كتاب،فلسفه،علمي،آثار،اسلامي،آملي،عقلي،حوزه،دست،تص ...


لینک کوتاه خبر

 


شنبه، 02 مهر 1401 - 23:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0