FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بررسی ابعاد یک جنایت تاریخی؛ از شهادت پیامبر(ص) تا غصب خلافت امام علی (ع)


 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 02 مهر 1401 - 21:12

حل ابهامات موجود درباره نوع رحلت یا شهادت پیامبر(ص) نکات مهمی را در تاریخ کشف خواهد کرد و ضمن پرده برداشتن از یک جنایت بزرگ تاریخی، چهره نفاق عده ای را به طور واضح نمایان می کند.

پيامبر،حضرت،آله،مدينه،صلي،الله،السلام،اسلام،نفر،سوره،آيه،رسو ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حل ابهامات موجود درباره نوع رحلت یا شهادت پیامبر(ص) نکات مهمی را در تاریخ صدر اسلام کشف خواهد کرد و ضمن پرده برداشتن از یک جنایت تاریخی، چهره نفاق عده‌ای را به طور واضح نمایان می‌کند.
در عین حال رد پاهای سقیفه را نیز باید در دوران حیات رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله جستجو کرد که منجر به شهادت حضرت و غصب خلافت از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام شد.
خبرگزاری تسنیم در گفتگو با دکتر فاطمه محبی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس اسلامی، به بررسی عوامل اشاره کمرنگ به نوع وفات پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله پرداخته است.
این محقق اسلامی، ریشه‌های رویگردانی از نبی گرامی اسلام و ماجرای سقیفه را در دنیاطلبی و حسادت به حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) عنوان کرده و توضیح می‌دهد: منافقین پنهان دیدند در تمام مدتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه است، مدام صحبت از امام علی علیه السلام و جانشینی او و فضایل اهل بیت علیهم السلام عنوان می‌شود.
این‌ها دیدند آیه هل اتی، آیه مباهله، آیه تطهیر و آیات دیگری درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده و دائم صحبت از فضایل حضرت امیرالمؤمنین است.
این منافقین که به طمع دنیا آمده و همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله شدند، احساس کردند دست خالی می‌مانند.
به همین دلیل دو نفر از آنها درباره جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته و تصمیم‌گیری کردند.
کسی از این دو نفر و جلسه مخفیانه آنها خبردار نشد، تا اینکه خدای متعال با نزول سوره تحریم، قضیه این دو نفر را آشکار کرد.
در این سوره خداوند ماجرای دو نفر از زنان پیامبر را نقل می‌کند که برنامه‌ای علیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تدارک دیده بودند و در ادامه سوره، توطئه پدران این دو را هم افشا می‌کند.
اطلاع یهودیان و مسیحیان از آمدن حضرت خاتم الانبیا
در تاریخ می‌بینیم که حتی کوچک‌ترین سخن و رفتار پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله ضبط شده است، اما به موضوع رحلت ایشان کمتر پرداخته شده.
می‌خواهیم بدانیم نوع مواجهه خانواده حضرت و صحابه با این مصیبت چه تفاوت‌هایی باهم داشت؟
آیا آن شکوه و عظمتی که انتظار می‌رفت، در جریان کفن و دفن رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشت؟
ابتدا باید مطلبی را به عنوان مقدمه عنوان کنم.
اینکه قبل از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مردم مکه خبر داشتند که پیامبری خواهد آمد.
همانطور که مردم مدینه هم از این موضوع اطلاع داشتند و آگاهی آنها از طریق علمای یهودی و مسیحی بود.
حتی تعدادی از آنها به همین دلیل به مدینه کوچ کرده بودند.
دانشمندان یهود بر اساس آدرسی که حضرت موسی علیه السلام داده بود، به مدینه آمده بودند.
بر اساس آیه 81 سوره آل عمران، خداوند به تمام انبیا فرموده بود که شما باید به امت خود اطلاع دهید پیامبری خواهد آمد و نشانه‌هایش را هم بگویید که اگر آن پیامبر را دیدند، شناخته و به او ایمان بیاورند و همچنین یاری‌اش کنند.
بنابراین حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی علیهم السلام به اطرافیان خود مشخصات دقیق را عنوان کرده بودند که در این سرزمین پیامبری خواهد آمد.
به همین دلیل قرآن می‌فرماید یهودی‌ها پیامبر را می‌شناسند، همانطور که بچه‌های خود را می‌شناسند.
عده‌ای از مردم یهود از سمت فلسطین کوچک کردند و به عربستان آمدند و تعدادی از آنها در شمال عربستان مستقر شدند، تعدادی در خیبر و عده‌ای هم در خود مدینه ساکن شدند.
یهود بنی قریظه و بنی قینقاع از جمله همین یهودی‌های مهاجر بودند.
قرآن می‌فرماید این دانشمندان یهود به مردم مدینه فخر می‌فروختند که بگذارید پیامبر ما بیاید، آن وقت ما حساب شما را می‌رسیم!
اما وقتی پیامبری که می‌شناختند آمد، به او کافر شدند.
بنابراین مردم مکه و مدینه به طور کامل اطلاع داشتند که پیامبری به عنوان خاتم الانبیا خواهد آمد.
آیا مسیحیان هم از آمدن حضرت آگاه بودند؟
بله؛ مردم مسیحی‌مذهب هم از طریق یمن و حبشه در مدینه مستقر شده بودند و به مردم مدینه خبر ظهور پیامبر خاتم را داده بودند.
آنها به قدری منتظر بودند که حتی یک شاعر عرب به نام امیه ابن ابی الصلت منتظر بود که خودش آن پیغمبر موعود باشد و حتی در دیوان شعر‌های او شعر‌هایی در مورد خدا و آخرت نوشته شده.
ولی همین فرد، زمانی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مبعوث شد، به آن حضرت ایمان نیاورد.
بنابراین همه مردم در این حالت آمادگی بودند که پیامبری خواهد آمد و آن حضرت مشخصات و ویژگی‌هایی دارد تا او را بشناسند.
در نتیجه فضای کلی زمان قبل از بعثت در مکه و مدینه به این صورت بود.
آنها منتظر پیغمبری بودند که پیغمبر خاتم است و دین او همه دنیا را فرا می‌گیرد.
پراکندگی در قبول اسلام
اما وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله مبعوث شد، بسیاری به آن حضرت ایمان نیاوردند.
همین طور است.
مردم بعد از بعثت نبی مکرم اسلام به سه دسته کلی تقسیم شدند:
یک عده حقیقتاً به آن حضرت ایمان آوردند، مانند عمار، یاسر، ابوذر و سمیه.
دسته‌ای هم کافر باقی ماندند مانند ابوجهل، ابوسفیان و ابولهب.
گروه سومی هم بودند که در دل به پیامبر ایمان نداشتند، اما با توجه به فضای قبل از بعثت تظاهر به اسلام کردند تا همراه پیامبر شده و بتوانند از غنایم جنگی بهره ببرند و به خواسته‌های دنیایی خود برسند.
زمینه‌های سقیفه در زمان حیات پیامبر(ص)
این گروه افراد به مرور زمان درون‌مایه خود را بروز دادند.
درست است؟
در آیه 101 سوره توبه به این مطلب اشاره شده که بعضی از افرادی که به مدینه آمدند و بعضی از مردمی که در مدینه بودند، منافق هستند و در نفاق مهارت دارند و تو ای پیامبر در ظاهر آنها نمی‌توانی شناسایی‌شان کنی و فقط ما آنها را می‌شناسیم و به تو معرفی می‌کنیم.
پس در مدینه گروهی منافق آشکار بودند و یک گروه منافق پنهان.
همین طور است.
منافقین آشکار در مدینه شناخته شدند، مثل عبدالله ابن ابی که همه او را می‌شناختند.
اما منافقین پنهان همراه حضرت از مکه آمده بودند.
این منافقین دنیاطلب که به طمع قدرت و مال آمده بودند، همان‌هایی بودند که در جنگ‌ها هیچ وقت نقش اول و دومی را نداشتند.
حتی در جنگ مشاهده می‌کنیم تعدادی از این‌ها فرار کردند.
این افراد همان‌هایی بودند که یک نفر از مشرکین هم به دستشان کشته نشد.
قرآن، نفاق افراد را برملا کرد
این نوع نفاق پنهان تا چه زمانی ادامه پیدا کرد؟
تا وقتی که این‌ها می‌بینند در تمام مدتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه است، مدام صحبت از امام علی علیه السلام و جانشینی او و فضایل اهل بیت علیهم السلام عنوان می‌شود.
اینها دیدند آیه هل اتی، آیه مباهله، آیه تطهیر و آیات دیگری درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده و دائم صحبت از فضایل حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام است.
این منافقین که به طمع دنیا آمده بودند و همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله شدند، احساس کردند دست خالی می‌ماند.
به همین دلیل دو نفر از آنها درباره جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته و تصمیم‌گیری کردند.
کسی از این دو نفر و جلسه مخفیانه آنها خبردار نشد، تا اینکه خدای متعال با نزول سوره تحریم قضیه این دو نفر را آشکار کرد.
در این سوره خداوند ماجرای دو نفر از زنان پیامبر را نقل می‌کند که برنامه‌ای علیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تدارک دیده بودند و در ادامه سوره، توطئه پدران این دو را هم افشا می‌کند.
انتهای پیام/


 


شنبه، 02 مهر 1401 - 23:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0