FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تمدن ایرانی اسلامی ذاتاً فلسفی است


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 02 مهر 1401 - 10:06

محمود حکمت‌نیاگفت: تمدن ایرانی اسلامی ذاتاً فلسفی است و حقوق یکی از نهادهای این تمدن است که با ضعف‌هایی مواجه است.

حقوق،تمدن،حوزه،ساخت،مهندسي،زبان،فلسفي،بحث،معكوس،شناخت،اسلامي ...


به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حکمت‌نیا، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست علمی «عصرانه‌های علوم انسانی» که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد با تأکید بر اینکه نباید گرفتار بلایا و آفات علمی ازجمله غرور شویم، گفت: روایتی در غرر آمده است که ینبغی للعاقل ان یحترس من سکر المال و السکر القدرة و السکر العلم…؛ انواع مستی در این روایت برشمرده شده است و البته مستی قدرت و ثروت شاید برای ما رخ ندهد ولی ممکن است به آفات علمی و مدح‌هایی که از ما می‌شود، گرفتار شویم.
وی افزود: ازجمله آفات مستی علم، زدودن عقل و خفیف شمردن وقار در انسان است و کسی حلم دارد که می‌تواند ببخشد و می‌تواند بپوشاند.
در حوزه علم هم یعنی توان دارد نقد را بشنود ولو اینکه ممکن است این نقد از نگاه او مخدوش باشد یعنی این حدس را بزند که ممکن است وجهی برای نفهمیدن او وجود داشته است که این نقد بر او وارد شده است.
حکمت‌نیا در ادامه بیان کرد: اولین باری که توانمندی متفاوتی در خود احساس کردم سال دوم راهنمایی و وقتی بود که قرار شد ما به اتفاق دوستانمان یک روزنامه دیواری تهیه کنیم و طبیعتاً چون کار گروهی بود تقسیم کار کردیم و بخشی از کار بر عهده من بود و احساس کردم در عرصه نوشتن توانایی دارم.
لزوم فراگیری کتب سخت
وی با بیان اینکه در دوره دبیرستان مشغول اجرای یک تئاتر با دوستان بودیم، افزود: در سال ۱۳۶۱ وارد حوزه علمیه قم شدم و نتوانستم در گروه تئاتر باقی بمانم.
من در حوزه معتقد بودم کتب قدیمی را باید با روش دیگری خواند گرچه از طرفی معتقدم که سخت‌ترین کتاب‌ها را هم در حوزه دانش باید یاد بگیریم به همین دلیل دنبال کتاب‌های آسان نبودم زیرا وقتی انسان کتب سخت را یاد بگیرد آسان‌ها را زود یاد می‌گیرد ولی اگر به آسان‌خوانی عادت کند سراغ کتاب‌های سخت نخواهد رفت.
حکمت‌نیا اظهار کرد: به این جهت در آن زمان، سیوطی که جز کتب نسبتاً سخت است خواندم و در ۴۰۰ صفحه دسته‌بندی کردم و بعد وارد مباحث اصولی شدم.
در سال ۱۳۶۸ یعنی بعد از جنگ احساس کردم اگر در دنیای معاصر زبان خارجی بلد نباشم دچار مشکل خواهم شد لذا روزی هفت تا هشت ساعت زبان انگلیسی کار کردم و برای تثبیت آموخته‌هایم یک کلاس زبان برای تعدادی از بچه‌ها در مدرسه گذاشتم.
البته همزمان زبان عربی هم بلد بودم.
وی با بیان اینکه براین اساس، مدل آموزشی زبان سوم را طراحی کردم، گفت: مدت‌ها این مدل در حوزه خواهران تدریس می‌شد.
در این روش برای زبان انگلیسی همانند عربی صرف و نحو نوشتم مثلاً ۱۲ زمان انگلیسی را که زمان اصلی آن محسوب می‌شود، در ۵ دقیقه تدریس کردم و دانشجویان زمان‌های انگلیسی را مانند عربی، صرف می‌کردند.
حکمت‌نیا اظهار کرد: وقتی انسان با یک حوزه جدیدی روبرو می‌شود علاوه بر یادگیری آن باید منطق پشت آن را هم فهم کند لذا وقتی وارد رشته حقوق شدم بیشتر به سمت فلسفه حقوق گرایش پیدا کردم چون می‌خواستم بدانم چرا حقوق این‌طور است.
حقوق غرب را مهندسی معکوس کنیم
وی افزود: این تصور در ذهن من بود که یک تلقی در اندیشمندان حوزوی وجود دارد و آن اینکه با یافته‌های غرب به‌مثابه موضوع برخورد می‌کنند ولی باور من این بود که اینها موضوع نیستند بلکه راه‌حل مسائل هستند و باید مهندسی معکوس شوند.
یعنی ببینیم مسئله چه بوده که این پاسخ به آن داده شده است مثلاً حقوق مالکیت فکری برای چه مسئله‌ای طراحی شده است.
حکمت‌نیا تصریح کرد: تصور بنده این است که این مهندسی معکوس در مالکیت فکری مقوله ارزشمندی بود که به ذهنم خطور کرد و ۱۵ سال روی آن کار کردم و سه مسئله از آن استخراج کردم و متوجه شدم ما چون مسئله را درست درک نکرده‌ایم فکر می‌کنیم می‌فهمیم ولی واقعیت آن است که قدرت طراحی و تغییر نداریم لذا فلسفه حقوق را به منظور مهندسی معکوس و ساخت حقوق و نه فقط شناخت دنبال کردم.
وی افزود: در یکی از کنگره‌های علوم انسانی اسلامی مقاله‌ای به نام منطق شناخت و منطق ساخت ارائه کردم و در مجله صدرا چاپ شد و ادعای این بود که شناخت به تنهایی کافی نیست و نیازمند ساخت هستیم.
فرض بنده این است که ما برای تحقق تمدن اسلامی چند مؤلفه نیاز داریم؛ اول اینکه حقوق یک دستگاه فلسفی و یک ظرف تمدنی دارد و زمانی موفق است که بتواند پارادایم نظری خود را در ظرف تمدنی محقق کند.
نه تمدن به تنهایی و نه فلسفه به تنهایی کافی است.
تمدن ایرانی اسلامی ذاتاً فلسفی است
وی اضافه کرد: تمدن باید در قالب بحث فلسفی محقق شود و پایه‌های فلسفی داشته باشد لذا اگر پایه‌های فلسفی را از تمدن بگیریم باید بحث تمدنی خودمان را در چارچوب تحولات تجربه شده ۱۴۰۰ ساله گذشته بیابیم.
من به آقای شهیدی که حقوقدان بود و بر نیمی از اسفار حاشیه زده بود گفتم شما چرا در اسفار بحث حقوقی می‌کنید و ایشان فرمود چون تمدن ایرانی اسلامی عادت کرده عرف خود را با زبان فلسفه بیان کند و من از باب عرف می‌گویم یعنی تمدن ما ذاتاً فلسفی است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آسیبی که در تمدن ما وجود این است که ما بیشتر می‌فهمیم و می‌شناسیم ولی نمی‌سازیم یعنی دنبال ساخت نیستیم و خیلی علاقه دارم بتوانیم عناصر حقوقی و اجتماعی خود را خودمان بسازیم مثلاً بانک یک ساخت حقوقی اجتماعی و اقتصادی برای حل مسائل است نه یک مسئله، بانک، مهندسی شده و تأسیس بشری است لذا در دانشگاه درس مهندسی قرارداد را طراحی کرده‌ام نه حقوق قرارداد.
وی با بیان اینکه باید روش ساخت در علوم انسانی را تبیین و تحقیق کنیم، تصریح کرد: من چندین جلسه در مورد روش حقوق در دانشگاه بحث داشتم و به این نتیجه رسیدم که فقه و اصول ما بحث عقل را از جایی مفروض دانسته در صورتی که قبل از آن خلأ وجود دارد؛ یعنی کلما حکم به العقل حکم به الشرع را مفروض گرفته ولی بعدازآن دچار خلأ است؛ اینکه عقل چگونه می‌فهمد و یا چه سازوکاری می‌فهمد؛ فهم عقل را مفروض گرفته‌اند ولی در مورد چگونگی فهم آن کمتر بحث شده است.
در حقوق بیش از شناخت نیازمند ساخت هستیم
حکمت‌نیا بیان کرد: بنابراین ما در حوزه حقوق جز فهمیدن نیازمند خلاقیت در مهندسی معکوس و در بازسازی و ارائه راه‌حل‌های جدید هستیم یعنی باید رفت‌وبرگشت بین مسائل اجتماعی و حقوق وجود داشته باشد بنابراین حقوق ما در چند ناحیه ضعف کلی دارد و ازجمله مهمترین آن این است که باید بیشتر ساخت داشته باشیم تا شناخت.


 


شنبه، 02 مهر 1401 - 14:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0