FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توجّه به ارزشها در ارتباط با مردم در سخن امام هادی سلام الله علیه


 

 

توجّه به ارزشها در ارتباط با مردم در سخن امام هادی سلام الله علیه

رفتار فروتنانه آن است که همینطور انسانها دوست دارند که با آنها با کرامت رفتار شود آنها هم دوست داشته باشند که با مردم چنین رفتاری داشته باشند. در روایتی از بزرگان دین چنین آمده است:

امام هادی سلام الله علیه فرمودند: فروتنی آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند.
(المحجة البيضاء، ج 5، ص 225)

برداشت و راهبردها و راهکارها از مطلب توجّه به ارزشها در ارتباط با مردم در سخن امام هادی سلام الله علیه:

  1. فروتنی دارای ارزش اخلاقی هست.
  2. رفتاری که با مردم چنان رفتار نمائی که دوست داری همانطور با شما رفتار نمایند، رفتاری فروتنانه هست.
  3. انسان بر اساس فطرت تکریم را دوست دارد پس باید با دیگران با کرامت رفتار نماید.
  4. انسان نباید بین خود و جامعه رفتاری تبعیض آمیز داشته باشد.
  5. حاکمیتها نباید رفتار تبعیض آمیز نسبت به مردم داشته باشند.
  6. رعایت ارزشهای اخلاقی در ارتباطات اجتماعی موجب کرامت اجتماعی می گردد.
  7. جمله " فروتنی آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند. " بدین معنی نیست که اگر خود دوست داری رفتاری ناهنجار و غیر خداپسندانه، با تو داشته باشند، پس تو هم با دیگران با رفتاری ناهنجار و غیر خداپسندانه رفتار نما، جمله مورد نظر در رابطه با علائق خداپسندانه و با کرامتی است که از فطرت پاک انسانی برخواسته باشد.
  8. در بیان جمله " فروتنی آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند. " روانشناسی رفتاری شایسته بر اساس رفتارهای فطرت پاک و انتظارات فطری دو طرف ارتباطات در اجتماع هست که بر اساس ارزشهای اخلاقی دیده می شود، که از روانشناسی اسلامی در اعتلای رفتاراسلامی حکایت می نماید.
  9. در رفتار ارتباطات اسلامی دوست داشتنها و علائق شخصی افراد متباین هست با ارزشهای فطری و تعالی نگرشی، پس اساس شناخت ارتباطات اجتماعی بر اساس ارزشهای فطری استوار است.
  10. در رفتارهای ارزشی فطری توجّه به نیازهای ارزشی و کرامت مدارانۀ فردی و اجتماعی مهم بوده و نگرش بیان جمله " فروتنی آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند. " دارای رویکرد و راهبردهای زیر بنائیست و اساس ارزشهای اخلاق اجتماعی و ارتباطاتی را تشکیل می دهد و به عنوان هنجارهای اخلاقی فردی و اجتماعی شناخته می شود و در مقابل رذائل و خودپسندیها  بی توجّهی به ارزشهای رفتار فطری تلقی و شناخته می شود.
  11.  بر کارگزاران و سیاستگزاران و مسئولین و قانونگذاری و مجریان حاکمیّتها و قوای قوه قضاییه است، که با نگرش صحیح الهی نسبت به نگرش بیان جمله " فروتنی آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند. " معتقد و پایبند بوده و به قوانین و راهبرد و راهکارها و رویکردها و اجرائیاتی که مؤید نگرش نقش آفرینی فوق می باشد، جامع عمل پوشانده و  بر اساس راهبرد نگرش فوق عمل نمایند.
  12. بیان جمله " فروتنی آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند. " بیانگر آن است که با توجّه به حفظ کرامت و دوست داشتن و علائق پاک کرامتها فردی می تواند در تعالی برخورداری کرامت اجتماعی تاثیرگذار باشد و مؤید آن نیست که ما بین رفتار تلاش به تعالی و رفتار بی تفاوتی برای تلاش به تعالی فرقی نباشد.

گل افشان گل محمدی


یکشنبه، 10 دی 1396 - 02:20 نظر بدهید
تعلیم و تربیت اعتقادی فرهنگی اخلاقی سبک زندگی اسلامی

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0