FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تاریخچه عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع)


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 26 شهریور 1401 - 01:00

یک کارشناس مذهبی گفت: بعد از شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) به معنای حقیقی عزاداری برای ایشان آغاز شد.

عزاداري،گريه،اباعبدالله،امام،بهاري،هجري،شهادت،حجت،دوره،زمان، ...


در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
حجت الاسلام والمسلمین بهاری، کارشناس مذهبی در خصوص تاریخچه عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: بعد از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) به معنای حقیقی عزاداری ایشان شروع شد، اما اگر به نوع عزاداری برای ایشان اشاره کنیم، تعابیر و تفاسیر بعضی از آیات الهی و روایات نشان می‌دهند که قبل از شهادت اباعبدالله گریه برای ایشان شروع شده بود.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری، اولین روضه‌ و اولین مجلس عزایی که در روی زمین برای اباعبدالله الحسین خوانده شد، روضه حضرت آدم بر اباعبدالله الحسین بود که جبرئیل بر وجود مبارک امام حسین(ع) روضه خواند.
روضه اباعبدالله‌الحسین آدم را به گریه انداخت و به واسطه این گریه او پذیرفته شد.
اما آنچه که در خصوص تاریخچه عزاداری و مراحل تاریخی آن اشاره شده است، در چند مرحله تاریخی مطرح شده است.
این تاریخچه اول از شهادت اباعبدالله شروع می‌شود و بعد هم درباره هلاکت قاتلین ایشان.
او افزود: دومین مورد هم برپایی سوگواری ها به گونه آیینی مذهبی از سوی ائمه اهل بیت است که هر کدام مراحلی را طی کردند.
وجود مبارک امام زین العابدین (ع) زمینه سازی سوگواری اباعبدالله را پی‌ریزی کرد و پس از آن پی‌ریزی ارکان عزاداری به وسیله امام باقر(ع) و امام صادق (ع) شکل گرفت و تکمیل و گسترش عزاداری‌ها به سبب وجود امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) بود.
این کارشناس مذهبی می‌گوید: مرحله بعدی عزاداری سیر عزاداری تا روزگار رسمیت یافتن آن است و بعد از آن با شکل گیری دولت های شیعی تقریبا در سده‌های چهارم و پنجم هجری به شکل گسترده‌ای پیاده شد.
عزادارای‌ها و سوگواری‌ها در سده‌های ششم تا نهم هجری یعنی آغاز شکل‌گیری دولت صفوی روز به روز درحال گسترس بود و در نهایت عزاداری در دوران صفویان یعنی قرن دهم تا دوازدهم هجری شکل و شمایل خاص خود را پیدا کرد.
همچنین سوگواری‌ها بعد پس از دولت صفویه تا امروز اشکال مختلفی پیدا کرده که در نتیجه منجر به رشد آیین‌های عزاداری‌ و مراسمات شده است.
اهل بیت(ع)
بهاری ادامه داد؛ از شهادت اباعبدالله تا هنگام مرگ قاتلان امام عظیم شان، اطلاعات اندکی در دست داریم.
برای نمونه هنگامی که مردم کوفه دیدند خاندان پیغمبر به اسیری وارد کوفه شدند، شروع به گریه کردند، این گریه آن چنان عجیب بوده است که گویی شهر کوفه تکان خورده است.
در مدینه با شنیدن صدای گریه و شیون ام‌سلمه همسر پیامبر(ص) که در رویا خبر شهادت اباعبدالله را شنیده بود، مردم به گرفته افتادند و عزاداری کردند.
همچنین هنگامی که خاندان بنی هاشم عزاداری کردند ابن عباس و محمدبن حنفیه به سوگ نشستند دختران عقیل و زنان بنی هاشم ماتم سرا به پا کردند و مدینه تقریبا عزاخانه آ‌ل‌الله شد.
اولین گریه پس از واقعه عاشورا
حجت الاسلام والمسلمین بهاری گفت: اولین گریه کن و روضه خوان علنی اباعبدالله دختر ایشان است.
ایشان در گودال قتلگاه آنچنان گریه‌ای راه انداخته بودند که بعد‌ها یزید می‌پرسد که تو همان دختری هستی که در روز دهم و یازدهم محرم لشکر من را به گریه واداشتی.
درنتیجه مشخص که این دختر چنان گریه‌ای سر میداد که لشکر به گریه او گریه می‌کردند.
عزاداری امام سجاد(ع)
دوره استقرار اهل بیت در مدینه به طوری بود که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) مجالس ماتم به پا کردند.
در آن زمان گریه امام سجاد(ع) عجیب شده بود به طوریکه ایشان گوسفند می‌دیدند گریه می‌کردند و می‌گفتند: آب به آن داده‌اید یا خیر؟.
همچنین ایشان در آن زمان جوان، نوزاد، میانسال می‌دیدند، گریه میکردند و دیگران از ایشان می‌پرسیدند که علت گریه شما چیست و در پاسخ می‌گفتند عموی ما، پدر ما و یاران ما را اینگونه به شهادت رساندنند و ایشان همیشه مسئله واقعه عاشورا را زنده نگه می‌داشتند که مبادا از یادها فراموش شود.
عزاداری صفوی تا پس از انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین بهاری گفت: عزاداری‌ها از دوره صفوی به بعد نبوده و از زمان ‌آ‌ل‌بویه یعنی آغاز قرن چهارم هجری و در حکومت فاطمیان در منطقه لیبی و مصر گسترس پیدا کرده بود.
همچنین در عراق زمانی که قدرت آل‌بویه افزایش یافته بود، در شمال آفریقا، مصر، شام و فلسطین مجموعه‌ای از عزاداری‌ها برقرار بود.
او افزود؛ در آن زمان معز‌‌الدوله‌دیلمی که حاکم بویه‌ای بغداد بود، در طی فرمانی مردم را به اقامه نماز عاشورا در معابر فرا خواند و اولین عزاداری رسمی در کوچه‌ها و خیابان‌ها به راه افتاد.
پس از آل‌بویه، عزاداری‌ها در دوران سلجوقیان اوج گرفت، به طوری که در قرن ششم تا نهم هجری با حاکمیت حاکمان شیعی عزاداری‌های عاشورایی علنا زیاد شد.
در قرن هفتم و هشتم هجری قمری مطالب وکتب بسیاری در این خصوص نوشته و در بین جامعه مطرح شد.
این مطالب در دوره صفوی گسترس پیدا کرد و شهر سیاه پوش شد.
در آن زمان مردم همانند امروز به عزاداران اطعام می‌دانند، نخل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه‌خوانی برگزار می‌شد.
حتی در دوره قاجار معین البکائی برای برگزاری مراسمات سوگواری داشتند.
بهاری ادامه داد؛ فراز و نشیب‌ها برای سوگواری‌ها و عزاداری‌ها از گذشته بوده است به طوریکه در دوره پس از انقلاب اشعار آیینی خیلی سرو سامان گرفته شد.
جریان عزاداری اباعبدالله الحسین در عالم یکی از مظاهر ظهور امام مهدی(عج) است.
همچنین یکی از شعار‌های حضرت حجت زمانی که تکیه به دیوار کعبه کرده‌اند، این است که انالمهدی، اناالمنتقم و فریاد من فرزند حسین هستم را سر خواهند داد.
همچنین انتظار همان امتداد عاشورا است که این امتداد به وسیله گریه‌ها و عزاداری ها انجام می‌گیرد تا پرچم اباعبدالله به دست صاحب اصلی حضرت حجت(عج) برسد.

 

عزاداري،گريه،اباعبدالله،امام،بهاري،هجري،شهادت،حجت،دوره،زمان، ...

 


شنبه، 26 شهریور 1401 - 08:07 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0