FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شعر نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 21 شهریور 1401 - 18:48

یک شاعر گفت: احساس خیلی خوبی نسبت به شعر نیمایی عاشورایی دارم. این فرم، بهترین قالب برای تصویرسازی از مفاهیم خاص عاشورایی است.

شعر،داودي،علي،نيمايي،شاعر،عاشورايي،كتاب،قافيه،اشعار،شبيه،آيي ...


شعر نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد
هادی خورشاهیان به‌عنوان نخستین سخنران این نشست، در بیان ویژگی‌های این اثر گفت: پیش از این، شعر‌های عاشورایی زیادی از بزرگانی همچون سید حسن حسینی را خوانده و شنیده‌ایم، اما شعر‌های علی داودی در «شبیه»، مضاعف به دلم نشست، به این دلیل که نه شعر کلاسیک بود که مخاطب عام‌تری دارد، نه شعر آزاد با مخاطب خاص‌تر بود؛ این مجموعه، اشعاری میانه با مخاطب میانه است.
وی با بیان اینکه شعر نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد، افزود: احساس خیلی خوبی نسبت به شعر نیمایی عاشورایی دارم.
این فرم، بهترین قالب برای تصویرسازی از مفاهیم خاص عاشورایی است.
علی داودی در «شبیه» به‌خوبی این کار را انجام داده است.
شعر‌هایی با لحظات ناب و به‌دور از شعار‌های معمول.
هیچ شعری نبود که کشفی نداشته باشد.
همه اشعار زیبا بودند، همانطور که همه شهدای کربلا زیبا بودند.
شعر عاشورایی، یکی از نقاط عطف شعر انتظار است
در ادامه سید احمد نادمی اظهار کرد: علی داودی از شاعران ادبیات انقلاب است.
تمام ویژگی‌هایی که برای یک شاعر انقلاب اسلامی مدنظر است، در ایشان وجود دارد.
شاعری که هم دغدغه انقلابی و هم دغدغه دینی و مذهبی دارد.
او یک شاعر مردمی است و به همین دلیل طبیعی است که دغدغه‌های اجتماعی در شعرهایش دیده شود.
این شاعر و منتقد ادبی، با اشاره به اینکه شعر شیعی با دو دسته‌بندی کاملا مشخص خود را از دیگر شعر‌های دینی متمایز می‌کند، گفت: در شعر دینی، شعر انتظار و شعر انتصار را داریم.
شعر انتظار لزوما شعر عاشورایی نیست، اما همانطور که حادثه عاشورا یکی از نقاط عطف شیعه است، شعر عاشورایی هم یکی از نقاط عطف شعر انتظار است.
اما اگر شعر شیعی می‌خواهد به‌معنای درست شیعی باشد، باید شعر انتصار هم باشد، یعنی هم طلب نصرت و هم تلاش برای نصرت در آن دیده شود.
یک شعار مشهور عاشورا، طلب نصرت خواستن اباعبدالله با این مضمون است: «هل من ناصرا ینصرنی».
وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: از لحاظ شکلی از نام کتاب برمی‌آید که شاعر به‌مثابه هنرمند ناظر، ابزار‌های هنری برایش اهمیت دارد.
در این معنا، هنر ایرانی‌شده نمایش یعنی شبیه‌خوانی بسیار می‌تواند برای هنرمند جاذبه داشته باشد.
علی داودی، به تصریح و تضمین، توجه خود را به این هنر نشان می‌دهد.
شعر روضه در این کتاب بسامد بالایی دارد.
علی داودی بار‌ها که از روضه سخن به میان آورده، با توصیف و نمایش همراه بوده است.
«تولی و تبری» و همچنین «اولیاء و اشقیاء» از دیگر موضوعات پر بسامد در این اشعار هستند.
نادمی تصریح کرد: این کتاب جزو معدود آثاری است که می‌تواند شعر آیینی باشد، چون از ابزار شعر سپید استفاده کرده و یکی از ویژگی‌های شعر سپید، وزن است.
شعر سپید اگر کوتاه بوده و وزن مطلوبی داشته باشد، به‌خوبی می‌تواند در آیین‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
کسانی که به مداحی آل‌الله می‌پردازند، از شعر به شعر این کتاب می‌توانند استفاده کنند.
این شاعر و منتقد ادبی، همچنین گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این کتاب و به‌طور کلی شعر انتصار، تداوم ماجرای عاشورا در کربلای گسترده زمین است، یعنی شعر‌هایی که کربلا را امروز و در آینده و در مسیری که از سال ۶۱ هجری تا امروز کشیده شده، می‌بیند.
از شعر محتشم کاشانی تا سید حسن حسینی، این تداوم را می‌بینیم.
شعر نیمایی علی داودی، خیلی به قافیه مدیون است
مرتضی امیری اسفندقه نیز در بخش دیگری از این نشست، بیان کرد: به علی داودی برای موفقیت در فرم نیمایی تبریک می‌گویم.
او در آثار قبلی خود هم اشعار نیمایی سروده، ولی «شبیه» در شناخت فرم نیمایی از کتاب‌های قبلی جلو زده است.
اگر ارادت قوی به اباعبدالله (ع) در قالب شعر ضعیف اجرا شود، پسند خاطر نیست.
با وجود اینکه مهدی اخوان ثالث به‌خوبی فرم نیمایی را شرح داده، ولی باید اعتراف کنیم که هنوز هم نسبت به آن ناآشنا هستیم.
اما علی داودی در «شبیه» به کوچه پس‌کوچه‌های ناآشنای این فرم راه پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد اولین شعری که در این وزن و فرم سروده شده، روضه و نوحه است.
علی داودی به سمت وزنی رفته که اولین‌بار خود را در یک روضه به رخ کشیده است.
یکی از ویژگی‌های شعر نیمایی این است که شیطنت و تغییر قافیه در آن بسیار دیده می‌شود و این ویژگی در «شبیه» خود را به رخ می‌کشد.
شعر نیمایی این شاعر، خیلی به قافیه مدیون است.
در بیشتر این شعرها، علی داودی در به‌صدا درآوردن زنگ قافیه برای رساندن قافیه خیلی موفق بوده است.
این شاعر گفت: علی داودی به اصول تازه‌ای در اشعارش توجه کرده است و یک حرف تازه زده است.
اینکه شاعر از قافیه برای ابلاغ پیام آویزان نشود، بسیار مهم است.
نیما با اینکه پیام شعر اختصاصا با دخیل بستن به قافیه ابلاغ شود، مخالف است.
علی داودی در کتابش به این اصل توجه کرده و در این اشعار قافیه قربانی یک فکر برتر شده است.
امیری اسفندقه افزود: بسیاری از شعر‌های علی داودی، روضه‌های منظوم است.
همچنین یکی از رسالت‌های این شاعر در کتابش این بوده که به روضه‌های شکست بی‌توجهی کند.
چون اگر قرار است روضه نیمایی خوانده شود، به ابعاد و وجوه دیگری از وقایع و مفاهیم عاشورا نیز باید توجه کرد.
علی داودی در این زمینه نیز موفق عمل کرده و خیلی خوب این وزن را به رخ کشیده است.
چنین اشعاری، میراث زبانی ما را ماندگار می‌کند
علی‌محمد مودب نیز در بخش دیگری از این آیین در سخنانی اظهار کرد: با انتشار این مجموعه شعر، یک اتفاق خوب در زمینه شعر نیمایی با موضوع عاشورا اتفاق افتاده است.
این‌گونه اشعار، به معنای درمان شعر انقلابی ما است و با زمانه همراه است.
در دوره‌ای شاید کمی جریان شعر ما از نوگرایی فاصله گرفته بود، اما در این سال‌های اخیر مجموعه‌های نیمایی موفقی منتشر شد که باعث شدند این فضا زنده بماند و افرادی مثل علی داودی خیلی خوب آن‌را ادامه می‌دهند.
این موضوع، اتفاق تازه‌ای در شعر انقلاب است.
شعر نیمایی گفتن آن‌هم در چنین موضوعاتی جای تبریک دارد و باعث می‌شود شعر عاطفی پیش رود.
چنین اشعاری، میراث زبانی ما را ماندگار می‌کند.
وی با بیان اینکه شاعر آیینی باید هم شاعر باشد و هم آیینی، ادامه داد: در بسیاری موارد اتفاق می‌افتد که صرف آیینی بودن، از شاعر بودن کوتاه می‌آییم.
علی داودی در این مجموعه و منظومه شعر عاشورایی، سروده‌هایش هم آیینی است و هم شعر است.
شاعر آیینی باید لفظ را هم جدی بگیرد.
این کتاب را متعلق به خودم نمی‌دانم
علی داودی؛ شاعر مجموعه «شبیه» نیز در بخش پایانی این برنامه، گفت: این کتاب را متعلق به خودم نمی‌دانم، بلکه ادای وظیفه‌ای در این حوزه می‌دانم.
وی بیان کرد: در ابتدا بنا نداشتم که این اشعار را در کتاب و با این ساختار منتشر کنم.
در سال ۱۳۸۷ به‌صورت اتفاقی دو شعر نیمایی کوتاه گفتم.
در محرم سال بعد چند شعر دیگر گفتم و در محرم‌های سال‌های بعد این روال تکرار و اشعار اضافه شدند.
قبل از «شبیه» یک کتاب نیمایی منتشر کرده بودم، لذا تا حدی نسبت به فوت و فن‌های آن آشنایی داشتم.

 


سه شنبه، 22 شهریور 1401 - 00:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0