FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بی عدالتی آموزشی در کشور منکر است


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 18 شهریور 1401 - 14:12

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، درمورد بی عدالتی آموزشی در کشور توضیحاتی داد.

مدارس،كشور،منكر،نهي،معروف،آموزش،ستاد،پرورش،دولتي،دانش،عدالت، ...


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
ستاد امر به معروف و نهی از منکر، یکی از ارگان‌هایی است که بر اساس وظایف قانونی خود، در همه موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ورود پیدا می‌کند چراکه هدف اصلی امر به معروف و نهی از منکر، عدالت اجتماعی است و بدنبال آن، یکی از شاخه‌های آن در حوزه عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است.
سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در رابطه با نبود عدالت آموزشی در ساختار آموزش و پرورش کشور بیان کرد: ساختار ناکارآمد و بیمار آموزش و پرورش، بزرگ‌ترین عامل بی عدالتی آموزشی در کشور است؛ به طوری که با احتساب بودجه ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش به غیر از سرمایه ثابت چند ده هزار میلیارد تومانی، ارزش ساختمان مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش با محاسبه حدود ۱۴میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز مدارس دولتی، سرانه هزینه برای هر دانش آموز در این مدارس، رقمی حدود ۹ میلیون تومان در سال می‌رسد که این مبلغ از بیت المال است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: با محاسبه سرمایه ثابت، هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدارس دولتی در یک سال تحصیلی به بیش از ۱۳ میلیون تومان می‌رسد.
این در حالی است که میانگین شهریه مدارس غیر دولتی در سراسر کشور به مراتب از این رقم کمتر است.
هاشمی گلپایگانی ادامه داد: از جیب همه مردم پولی خرج می‌شود که خروجی آن با تربیت انسان چند بُعدی دارای مهارت‌های علمی و عملی و منش اخلاقی و ارزشی فاصله دارد و این را می‌توان از موفقیت مدارس غیردولتی در جهات مختلف در مقایسه با مدارس دولتی دریافت که این نشان دهنده عدالت نیست.
به گفته او، اطلاعات منتشر شده درمورد وضعیت تحصیلی ۴۰ رتبه برتر کنکور امسال نشان می‌دهد که از مجموع بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز مدارس دولتی و نمونه دولتی، تنها نام ۲ نفر در این جمع ۴۰ نفره به چشم می‌خورد، در حالی که در مدارس سمپاد، از هر ۳۶۰۰ نفر و در مدارس غیردولتی از هر ۱۱۱ هزار نفر، یک نفر در میان این ۴۰ نفر حضور دارند.
هاشمی گلپایگانی، درخصوص راهکار‌های اصلاح وضعیت آموزش و پرورش تأکید کرد: یکی از راهکار‌های مهم، سپردن اداره مدارس به فرهنگیان متعهد و مجرب است چراکه با این کار و پرداخت هزینه سرانه یک دانش آموز به این افراد، مطمئناً می‌توان گام مهمی در آموزش و تربیت این سرمایه‌های عظیم منطبق با الگو‌های فرهنگ غنی ملی و اسلامی برداشت.
او گفت: می‌توان به صورت آزمایشی، مدیریت مدارس چند محل را با همین روش به هیئت امنای مساجد سپرد تا با جذب فرهنگیان سابقه دار و متعهد همان محل، به اداره کردن آن‌ها بپردازند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به وجود مدارس اشرافی در کشور بیان کرد: یکی دیگر از مصادیق ضد عدالت آموزشی در کشور، وجود مدارس اشرافی با شهریه‌های چند ده میلیون تومانی است؛ مدارسی که به طور رسمی، اعتبار و افتخار خود را در پذیرش از سمت برخی از کشور‌های غربی عنوان می‌کنند؛ به طوری که در شمال شهر تهران، ۸۰ میلیون تومان، شهریه دریافتی از دانش آموزان است و دو زبان خارجی هم به آن‌ها یاد می‌دهند که برخی از آن‌ها حتی در کنکور هم شرکت نمی‌کنند تا از دانشگاه‌های خارجی پذیرش بگیرند و به همین دلیل، این مدارس، به سکوی فرار استعداد‌های کشور به کشور‌های دیگر تبدیل شده اند و این موضوع، تبعیض و در حقیقت، یک منکر است.
هاشمی گلپایگانی گفت: واقعاً نیاز دانش آموزان و دانشجویان به برخی از متون و دروس در مدارس و دانشگاه‌ها زیر سوال رفته است و بخش عمده‌ای از عمر کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها هدر می‌رود چراکه بود و نبود بخش قابل توجهی از درس‌های مدارس و دانشگاه ها، نه تنها در زندگی محصل‌ها و دانشجویان بلکه برای کشور هم تأثیری ندارد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: این سرمایه کشور که ارزش آن به هیچ عنوان قابل اندازه گیری نیست به دلیل بی تصمیمی‌های گرفتار در ساختار‌های مشکل دار سیستمی مدارس و دانشگاه‌ها درحال ازبین رفتن است.
از اینرو، اصلاح این مسائل مهم جامعه و کشور نیاز به مدیران تحول گرا و انقلابی دارد که سخنان خوب را فراتر از جلسه و سخنرانی در صحنه عمل، تحقق ببخشند.
به گفته او، تلف کردن وقت محصلان و دانشجویان با درس‌های بدون فایده، یک منکر است و به همین دلیل، سیاست‌های آموزشی و پرورشی کشور، نیاز جدی به بازنگری دارد.
او افزود: به گفته صاحب نظران، در دهه اخیر، موضوعی تحت عنوان آموزش و پرورش ارزش‌ها مطرح شده است که همه دنیا روی این قضیه در حال کار کردن هستند.
این در حالی است که اگر دلسوزان حوزه آموزش و پرورش کشور در این خصوص صحبت کنند مورد هجمه قرار می‌گیرند.
بنابراین، تأکید می‌کنم که رویکرد‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستادی نیست و با هیچ دولتی عقد اخوت نبسته ایم و حاضر هستیم با همه دستگاه‌ها تعامل کنیم.

 

مدارس،كشور،منكر،نهي،معروف،آموزش،ستاد،پرورش،دولتي،دانش،عدالت، ...


لینک کوتاه خبر


جمعه، 18 شهریور 1401 - 21:55 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0