FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظرات چهارده معصوم سلام الله علیهم در رابطه با اهدنا الصراط المستقیم


صراط مستقيم :

امام على عليه السلام :

اليَمينُ و الشِّمالُ مَضَلَّةٌ و الطَّريقُ الوُسطى هِي الجادَّةُ .

علَيها باقي الكتابِ و آثارُ النبوَّةِ

 و مِنها مَنفَذُ السُّنَّةِ و إلَيها مَصِيرُ العاقِبَةِ .

 راست و چپ گمراهى است و راه وسط همان راه اصلى است .

 كتاب خدا و سنّت پيامبر به آن راهنماست

و رسيدن به سنّت و عاقبت نيكو از اين راه ميسّر است .

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۶ )

امام على عليه السلام :

و أخَذُوا يَمينا و شِمالاً ظَعنا في مَسالِكِ الغَيِّ و تَركا لِمَذاهِبِ الرُّشدِ .

 از راست و چپ، راههاى گمراهى را پيش گرفتند و راههاى مستقيم ( هدايت ) را رها كردند .

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۰ )

امام على عليه السلام ـ در توصيف ائمّه عليهم السلام ـ فرمود :

بمَنزِلَةِ الأدِلَّةِ في الفَلَواتِ .  

مَن أخَذَ القَصدَ حَمِدُوا إلَيهِ طريقَهُ و بَشَّرُوهُ بِالنَّجاةِ

 و مَن أخَذَ يَمينا و شِمالاً ذَمُّوا إلَيهِ الطَّريقَ و حَذَّرُوهُ مِنَ الهَلَكَةِ .

 آنان به منزله راهنمايان بيابانها هستند .

هركه راه راست را در پيش گيرد، او را به رفتن آن راه تشويق و ستايش مى كنند و نويد نجات به وى مى دهند

و هركه را به راست و چپ منحرف شود ، از كج راهه اى كه در پيش گرفته  نكوهش مى كنند و او را از هلاكت بر حذر مى دارند .

( نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۲ )

امام صادق عليه السلام :

إنّ الناسَ أخَذُوا يَمينا و شِمالاً، و إنّا و شيعَتُنا هُدِينا الصِّراطَ المُستَقيمَ .

مردم به چپ و راست منحرف شدند ، امّا ما و شيعيانمان به صراط مستقيم هدايت شديم .

( الكافي : ۲/۲۴۶/۵ )

معناى صراط مستقيم :

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه « ما را به صراط مستقيم هدايت فرما » ( الفاتحة : ۶، ۷ ) ـ فرمود :

« إهدِنا»  أرشِدْنا   ،  « الصِّراطَ المُستَقيمَ »  يَعنِي  دِينَ الإسلامِ؛

لأنَّ كُلَّ دِينٍ غيرَ الإسلامِ فَلَيسَ بِمُستَقيمٍ  ؛الذي ليسَ فيهِ التَّوحيدُ  .

« صِراطَ الذينَ أنْعَمْتَ علَيهِم » يَعنِي بهِ النَبِيِّينَ و المُؤمِنِينَ الذينَ أنعَمَ اللّه ُ علَيهِم بِالإسلامِ و النبوَّةِ ،

« غَيرِ المَغْضوبِ علَيهِم »  يقولُ : أرشِدْنا غَيرَ دِينِ هؤلاءِ الذينَ غَضِبتَ علَيهِم و هُمُ اليَهودُ  « و لا الضّالِّينَ » و هُمُ النَّصارى .

 « اهدنا » يعنى ما را رهنمون شو   « صراط مستقيم » يعنى دين اسلام ؛

زيرا هيچ دينى جز اسلام راست و مستقيم نيست ؛  چون توحيد و يگانه پرستى در آن نيست.

« صراط كسانى كه نعمتشان دادى » يعنى  پيامبران و مؤمنان  كه خداوند نعمت اسلام و نبوّت را ارزانيشان داشت  ،

« نه غضب شدگان » مى فرمايد : مارا به غير دين آنان كه بر ايشان خشم گرفته اى يعنى يهود  راهنمايى فرما   « و نه گمراهان »  يعنى نصارا .

( الدرّ المنثور : ۱/۲۵ ) 

امام على عليه السلام :

أنا صِراطُ اللّه ِ المُستَقيمُ  و عُروَتُهُ الوُثقى التي لا انفِصامَ لها .

 منم صراط مستقيم خدا و محكمترين دستگيره او كه ناگسستنى است .

( بحار الأنوار : ۸/۷۰/۱۹  )

امام زين العابدين عليه السلام :

نَحنُ الصِّراطُ المُستَقيمُ  و نحنُ عَيبَةُ عِلمِهِ .

ماييم صراط مستقيم و ما صندوق علم او هستيم .

(  معاني الأخبار : ۳۵/۵ )

امام صادق عليه السلام ـ درباره معناى صراط ـ فرمود :

هُو الطَّريقُ إلى مَعرِفَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ

و هُما صِراطانِ : صِراطٌ في الدُّنيا و صِراطٌ في الآخِرَةِ .

 فأمّا الصِّراطُ الذي في الدُّنيا فهُو الإمامُ المَفروضُ الطاعَةِ.

مَن عَرَفَهُ في الدُّنيا و اقتَدى بِهُداهُ ،  مَرَّ على الصِّراطِ الذي هو جِسرُ جَهَنَّمَ في الآخرةِ .

 آن راه شناخت خداوند عزّ و جلّ است

 و دو صراط وجود دارد : صراطى در دنياست و صراطى در آخرت .

صراط دنيا همان امامى است كه اطاعتش واجب است .

هركه در دنيا او را بشناسد و از راهنماييهايش پيروى كند ،  از صراط آخرت كه پلى است بر روى دوزخ  بگذرد .

( بحار الأنوار : ۲۴/ ۱۱/۳ )

امام صادق عليه السلام :

الصِّراطُ المُستَقيمُ ،  أميرُ المؤمنينَ عَلِيٌّ عليه السلام .

 صراط مستقيم ، امير المؤمنين على عليه السلام است .

( معاني الأخبار : ۳۲/۲ )

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه « ما را به صراط مستقيم هدايت فرما » ( الفاتحة : ۶ ) ـ فرمود :

أرشِدْنا الصِّراطَ المُستَقيمَ ،

 أرشِدْنا لِلُزُومِ الطَّريقِ المُؤَدِّي إلى مَحَبَّتِكَ و المُبَلِّغِ إلى جَنَّتِكَ ،

 مِن أن نَتَّبِعَ أهواءَنا فَنَعطَبَ .

يعنى ما را به راه راست رهنمون شو،

مارا به پيمودن راهى كه به محبّت تو مى انجامد و به بهشتت مى رساند  رهنمون شو؛

تا از هواهاى نفْس خود پيروى نكنيم و به هلاكت نيفتيم .

( بحار الأنوار : ۴۷/۲۳۸/۲۳ )

التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام ـ درباره آيه « ما را به صراط مستقيم هدايت فرما » (  الفاتحة : ۶ )  ـ فرمود : آدمى مى گويد :

أدِمْ لَنا تَوفِيقَكَ الذي بهِ أطَعناكَ في ماضِي أيّامِنا حتّى نُطِيعَكَ كذلكَ في مُستَقبَلِ أعمارِنا .  

الصِّراطُ المُستَقيمُ هُو صِراطانِ : صِراطٌ في الدُّنيا و صِراطٌ في الآخِرَةِ.

 فأمّا الصِّراطُ المُستَقيمُ في الدُّنيا ،  فهُو ما قَصُرَ عنِ الغُلُوِّ  و ارتَفَعَ عنِ التَّقصيرِ و استَقامَ فلَم يَعدِلْ إلى شَيءٍ مِنَ الباطِلِ

 و أمّا الطَّريقُ الآخَرُ ،  فهُو طريقُ المُؤمنينَ إلى الجَنَّةِ الذي هو مُستَقيمٌ .

 آن توفيقى را كه عطايمان كردى تا در ايّام گذشته عمرِ خود طاعتت كنيم بر ما ادامه بده تا در ايّام مانده عمر خود نيز طاعتت كنيم .

صراط مستقيم دو گونه است : صراطى در دنيا و صراطى در آخرت .

صراطِ مستقيمِ در دنيا  ، همان راهى است كه از افراط و تفريط به دور است . راه ميانه است و به سوى باطل كمترين انحرافى ندارد

 و صراط آخرت ، همان راه مؤمنان به سوى بهشت است كه راهى است مستقيم .

(  التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۴۴ / ۲۰ )

ويژگى صراط :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الصِّراطُ  ، أدَقُّ مِن الشَّعرَةِ و أحَدُّ مِنَ السَّيفِ .

صراط ، باريك تر از مو و تيزتر از شمشير است .

( بحار الأنوار : ۸/ ۶۵/۲  )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ عَلى جَهَنَّمَ ،  جِسرا أدَقَّ مِن الشَّعرِ و أحَدَّ مِنَ السَّيفِ .

 بر روى جهنّم ، پلى است كه از مو باريك تر و از شمشير تيزتر است .

( كنز العمّال : ۳۹۰۳۶ )

امام صادق عليه السلام :

الصِّراطُ  ، أدَقُّ مِن الشَّعرِ و مِن حَدِّ السَّيفِ .

 صراط ، از مو و از لبه شمشير باريك تر است .

( بحار الأنوار : ۸/۶۴/۱ )

آنچه موجب پايدارى بر صراط است .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أثبَتُكُم قَدَما على الصِّراطِ ،  أشَدُّكُم حُبّا لأِهلِ بَيتي .

 پايدارترين شما بر صراط ، كسى است كه محبّتش به اهل بيت من بيشتر باشد .

( فضائل الشيعة : ۴۸/۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

يا عَلِيُّ !  إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ أقعُدُ أنا و أنتَ و جَبرَئيلُ على الصِّراطِ

فلا يَجوزُ على الصِّراطِ ،  إلاّ مَن كانَت مَعهُ بَراءةٌ بِوَلايَتِكَ .

 اى على! چون روز قيامت شود ، من و تو و جبرئيل بر صراط مى نشينيم

و هيچ كس از صراط نخواهد گذشت، مگر اين كه جواز ولايت تو را با خود داشته باشد .

( بحار الأنوار : ۸/۷۰/۱۹ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به على عليه السلام ـ فرمود :

 ما ثَبَتَ حُبُّكَ في قَلبِ امرِئٍ مُؤمِنٍ؛

 فَزَلَّت بهِ قَدَمُهُ على الصِّراطِ، إلاّ ثَبَتَ لَهُ قَدَمٌ ؛

حتّى أدخَلَهُ اللّه ُ بِحُبِّكَ الجَنَّةَ .

 

محبّت تو در دل هيچ مؤمنى جاى نگرفت ؛

مگر اين كه هرگاه پايش بر صراط بلغزد ، گام ديگرش استوار شود،

تا آن كه [ سرانجام ] خداوند به سبب محبّتش به تو  او را به بهشت در آورَد .

( فضائل الشيعة : ۴۸/۴  )

پلهاى صراط :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

. . . ثُمّ يُوضَعُ علَيها [ أي عَلى جَهَنَّمَ  ]الصِّراطُ···

علَيها ثلاثُ قَناطِرَ:

 فأمّا واحِدَةٌ فعَلَيها الأمانَةُ و الرَّحِمُ  و أمّا ثانيها فعلَيها الصلاةُ  و أمّا الثالثةُ فعلَيها عَدلُ رَبِّ العالَمِينَ لا إلهَ غَيرُهُ .

··· آن گاه، صراط [ بر روى جهنّم ] گذاشته مى شود . . .

روى آن سه پل قرار دارد :

روى يكى از آن ها امانتدارى و خويشاوندى جاى دارد ،  روى دومى نماز و روى سومى عدالتِ پروردگارِ جهانيان كه خدايى جز او نيست .

( بحار الأنوار : ۸/۶۵/۲ )

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه « همانا پروردگار تو سخت در كمين است » ( الفجر : ۱۴ ) ـ فرمود :

قَنطَرَةٌ على الصِّراطِ لا يَجُوزُها عبدٌ بِمَظلِمَةٍ .

[ كمينگاه ] پلى است بر روى صراط كه هر بنده اى مظلمه اى به گردن داشته باشد ، نمى تواند از آن بگذرد .

( ثواب الأعمال : ۳۲۱/۲ )

گروههاى مردم در گذشتن از صراط :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

و الناسُ على الصِّراطِ ، فَمُتَعَلِّقٌ بِيَدٍ و تَزُولُ قَدَمٌ  و يَستَمسِكُ بِقَدَمٍ .

 و مردم بر صراط ، برخى با دست آويزانند ، بعضى پاىْ لغزان  و برخى پابرجا .

( بحار الأنوار : ۸/۶۵/۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

و الناسُ عليهِ كالبَرقِ و كَطَرفَةِ العَينِ و كَأجاوِدِ الخَيلِ و الرِّكابِ و شَدّا على الأقدامِ .

فَناجٍ مُسَلَّمٌ و مَخدوشٌ مُرسَلٌ  و مَطروحٌ فيها .

 در عبور از صراط ، برخى از مردم چون برق مى گذرند ، برخى چون چشم به هم زدنى ، برخى مانند اسبان و شتران تندرو و برخى مانند افراد پاى بسته .

پس عدّه اى حتماً نجات مى يابند و عدّه اى زخمى و خونى به آهستگى مى گذرند و عدّه اى در آن ( دوزخ ) مى افتند .

( كنز العمّال : ۳۹۰۳۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

فمِنهُم مَن يَمضِي علَيهِ كَلَمحِ البَرقِ و مِنهُم مَن يَمضِي علَيهِ كَمَرِّ الرِّيحِ

 و مِنهُم مَن يُعْطى نُورا إلى مَوضِعِ قَدَميهِ و مِنهُم مَن يَحبُو حَبوا 

 و تَأخُذُ النارُ مِنهُ بِذُنوبٍ أصابَها .

 عدّه اى از صراط همچون برق مى گذرند و عده اى همچون باد

و به عدّه اى نورى داده مى شود كه جلوى پايشان را روشن مى بينند

و عدّه اى چهار دست و پا مى گذرند و به سبب گناهانى كه كرده اند ، آتش قسمتى از آنها را فرا مى گيرد .

( كنز العمّال : ۳۹۰۳۶ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أسبِغِ الوُضُوءَ ؛ تَمُرَّ على الصِّراطِ مَرَّ السَّحابِ .

 وضو را كامل بگير ؛ تا از صراط همچون ابر بگذرى .

 

( بحار الأنوار : ۷۶/۴/۸ )

موسى عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :

إلهي ! ما جَزاءُ مَن تلا حِكمَتَكَ سِرّا و جَهرا ؟

قالَ : يا موسى !  يَمُرُّ على الصِّراطِ كالبَرقِ .

 بار خدايا ! پاداش كسى كه حكمت تو را آشكارا و پنهانى تلاوت كند چيست؟

فرمود : اى موسى ! از صراط همچون برق مى گذرد .

( بحار الأنوار : ۹۲/۱۹۷/۳ )

امام صادق عليه السلام :

 الناسُ يَمُرُّونَ على الصِّراطِ طَبَقاتٍ :

··· فَمِنهُم مَن يَمُرُّ مِثلَ البَرقِ و مِنهُم مَن يَمُرُّ مِثلَ عَدْوِ الفَرَسِ

و مِنهُم مَن يَمُرُّ حَبْوا  و مِنهُم مَن يَمُرُّ مَشْيا

 و مِنهُم مَن يَمُرُّ مُتَعَلِّقا  قد تَأخُذُ النارُ مِنهُ شَيئا و تَترُكُ شيئا .

 مردم در گذشتن از صراط به چند گروه تقسيم مى شوند :

··· برخى مانند برق مى گذرند ، برخى مانند اسب به تاخت مى روند 

برخى با سينه خيز مى گذرند و برخى پياده مى روند

و بعضى هم در حالى مى گذرند كه خود را به آن آويخته اند و آتش قسمتى از بدن آنها را گرفته و قسمتى را نگرفته است .

( الأمالي للصدوق : ۲۴۲/۲۵۷ )

http://ahlolbait.com/article/4896


چهارشنبه، 06 دی 1396 - 21:44 نظر بدهید
تفسیر اهدنا الصراط المستقیم

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0