FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضعف در علوم انسانی مانع حل مشکلات است


 باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 10 شهریور 1401 - 23:59

حداد عادل، رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور گفت: استادان باید کاری کنند تا تصور عموم از علوم انسانی تغییر کند.

علوم،انساني،تحول،رشته،جامعه،فلسفه،علمي،ايران،بومي،فلسفي،كاري ...


غلامرضا حداد عادل:
غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور در نخستین دوره هم اندیشی استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی که به همت معاونت دانشجویی این دانشگاه و به مدت دو روز برگزار شد، گفت: تحول در علوم انسانی ۱۳ سال است که آغاز شده و در این مدت به دنبال تحول علوم انسانی در چهار عرصه اسلامی‌سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی هستیم.
وی با بیان اینکه پشت سر هر علمی فلسفه ای نهفته است، افزود: پشت سر علوم انسانی نیز فلسفه ای وجود دارد.
فلسفه علم به منزله مبانی و اصول موضوعه برای هر علمی، آغاز حرکت است.
به طور مثال اگر مبنای فلسفی یک روانشناس، فقط اصالت ماده باشد، در آن صورت برای این روانشناس، روح انسان به عنوان یک جوهر و یک حقیقت برتر از ماده که می تواند مجرد باشد، معنا ندارد.
بنابراین آنچه خواص روحی شمرده می‌شود از آثار و عوارض جانبی ذهن مادی تلقی می‌شود.
آن وقت بر پایه چنین نگرش فلسفی، روان شناسی خاصی پدید می آید.
حداد عادل ادامه داد: امروزه باید از خود بپرسیم آیا ما مبانی فلسفی علوم انسانی دانشگاه ها را می دانیم؟
اگر نمی دانیم که نقص و عیب بزرگی است.
چطور ما شالوده یک بنا را آزمایش نکرده می‌خواهیم روی این شالوده ساختمان ایجاد کنیم.
ضروری است که در دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش های علمی، درباره فلسفه هر علمی هم تحقیق شود.
باید موضوع چرایی را در فلسفه علوم انسانی وارد کنیم.
اگر ما فلسفه حاکم بر علوم انسانی وارد شده از غرب را خواندیم، فهمیدیم، پسندیدیم و قبول کردیم پس طبیعی است که علم ناشی از آن فلسفه ها را هم باید دنبال کنیم، توسعه دهیم، از میوه آن استفاده کنیم و نتایج آن را به کار ببندیم.
وی گفت: این نحوه نگاه که انسان قبل از اینکه به دنیا بیاید عهد الستی داشته و بعد از اینکه از این دنیا برود یک ابدیتی دارد، علوم انسانی دیگری غیر از علوم انسانی غربی را اقتضا می‌کند.
انسانی که تمام فرصت هستی خود را بین تولد و مرگ می داند، زندگی خود را در این دنیا یک جور ساماندهی می کند و کسی که این فرصت را یک مرحله گذرا از یک مسیر ابدی می داند جور دیگری تنظیم می کند.
.
نگاه ما به انسان و انسان شناسی برای اثبات تجرد روح و معنویات که مبتنی بر دلایل فلسفی است جزو تاریخ، فرهنگ، فکر، باورها و اعتقادات دینی ما است و معارف ما بر پایه همین نگاه به انسان بنا شده است.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور اظهار کرد: اسلامی سازی علوم انسانی بعد از انقلاب در همه رشته‌ها به یک معنا نبوده است.
ما برای تحول، ۱۷ رشته را در اولویت قرار داده ایم و بر اساس نیازهای آن رشته تحول را در نظر گرفته ایم.
به طور مثال در رشته حقوق، مبانی حقوق ما، فقه اسلامی است بنابراین نیاز به تحول بنیادی از حیث مبانی ندارد ولی روزآمدی غوغا می‌کند.
پس زمانی که از اسلام سازی صحبت می کنیم اینگونه نیست که در همه رشته ها مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بحث فلسفی کنیم بلکه با توجه به نیازها و اقتضائات آن رشته اسلامی سازی را در نظر گرفته ایم.
وی با تاکید بر اینکه بومی سازی یعنی اینکه بدانیم در ایران تدریس می کنیم و کار علمی انجام می دهیم، بیان کرد: علوم انسانی ما باید با اوضاع کشورمان تناسب داشته و ناظر به جامعه، مردم و تاریخ کشور خودمان باشد.
یکی از واقعیت‌های جامعه ایرانی تشکل‌های مردمی دینی بود.
هیچکدام از جامعه شناس دانشگاهی ایرانی در مورد این واقعیت و ظرفیت آن تحقیق نکرده بود.
به همین دلیل هیچ کدام از جامعه شناسان و سیاستمداران ایرانی و غربی نتوانستند ظهور انقلاب اسلامی را در ایران پیش بینی کنند.
اما امام(ره) موفق شد.
حدادعادل افزود: امام(ره) جامعه ایرانی را می شناخت و حرکت خود را بر پایه واقعیت‌های اجتماعی ایران بنا کرد.
نیروی مردم را به صحنه آورد و الگوی مبارزه را از نظریه های مبارزاتی گروه های مارکسیست و کومونیست اقتباس نکرد چون ایران را می‌شناخت.
این بومی بومی سازی است.
بومی سازی یعنی استادان ما باید جامعه ایران را بشناسند و ایران‌شناسی به رشته های ما وارد شود.
غربی ها بعد از انقلاب متوجه شدند که جامعه ایران را نمی شناسند.
وی در جمع استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد دنیای امروز با سرعت در حال تحول است پس نمی شود با برنامه های درسی سی سال پیش که تغییری نکرده اند جلو برویم.
البته همه علوم دستخوش تغییر نیست، در هر علمی چیزهایی وجود دارد که ثبات نسبی دارند و چیزهایی هم هست که سریع متحول می‌شود.
زمانی که ما برنامه تحول را شروع کردیم بعضی از برنامه ها و سرفصل های درسی وجود داشت که حدود ۲۵ سال تغییر نکرده بودند.
برای همسو شدن با پیشرفت های دنیا باید به دنبال تحول و روزآمدی باشیم.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور با اشاره به کارآمدی به عنوان یکی از شاخص های مهم تحول در علوم انسانی، افزود: یکی از مشکلات بزرگ دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی اشتغال است.
با ایجاد تحول می توان کاری کرد که رشته های علوم انسانی کاربردی شوند.
به طور مثال در ادبیات فارسی کاری کنیم که دانش آموخته رشته ادبیات فارسی ویراستاری بلد باشد.
امروزه ویراستاری مهارتی است که همه رشته ها به آن احتیاج دارند.
ما در تحول علوم انسانی از استادانی که برنامه ها را طراحی می‌کنند خواسته‌ایم کاری کنند که دانش آموختگان رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم انسانی مهارتی داشته باشند تا بتوانند بعد از پایان تحصیلات، خود را اداره کنند.
وی در پایان گفت: امیدوارم شما استادان جوان کاری کنید که وقتی جامعه نام علوم انسانی را می شنود تصورش درس های حاشیه‌ای و زینتی نباشد.
باید کاری کنید که تصور از علوم انسانی تغییر کند تا همه بدانند اگر با علوم تجربی، ریاضی و مهندسی مشکلات جامعه حل نمی شود به علت ضعف در علوم انسانی است و فرهنگ بر علم مقدم است

 

علوم،انساني،تحول،رشته،جامعه،فلسفه،علمي،ايران،بومي،فلسفي،كاري ...

 


جمعه، 11 شهریور 1401 - 10:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0