FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضرورت روانشناسی سایبری برای سلامت جامعه/فیروزآبادی: وارد عصر سایبرفیزیک شده‌ایم


 فارس | دانش و فناوری | جمعه، 11 شهریور 1401 - 05:30

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به ظهور حوزه روانشناسی سایبری(cyberpsychology) و نقش تحقیقات در این حوزه، بر اهمیت ارتقای سواد فضای مجازی حوزه روانشناسی و مردم و ساماندهی حوزه مشاوره و روانشناسی در این فضا تاکید کرد.

مجازي،فضاي،انسان،فضا،ملي،روانشناسي،حوزه،كرونا،مركز،توجه،كودك ...


دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به ظهور حوزه روانشناسی سایبری(cyberpsychology) و نقش تحقیقات در این حوزه، بر اهمیت ارتقای سواد فضای مجازی حوزه روانشناسی و مردم و ساماندهی حوزه مشاوره و روانشناسی در این فضا تاکید کرد.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی و مداخلات روانی–اجتماعی دوران کرونا گفت: توسعه فضای مجازی با تحولات تکنولوژی در دنیا درجریان بود اما حادثه کرونا باعث افزایش رشد فناوری های پایه در فضای مجازی شد و ما وارد عصری شدیم که از آن به سایبر فیزیک تعبیر می شود که در آن انسان ها علاوه بر زیست در اکوسیستم فیزیک در اکوسیستم فضای مجازی نیز زیست می کنند.
وی با اشاره به حضور 5 میلیارد نفر در جهان در فضای مجازی و حضور نزدیک به 4 و 6 دهم میلیارد نفر از این تعداد در شبکه های اجتماعی، گفت: یکی از خاصیت های فضای مجازی بحث توجه است که در واقع یک «بازنمایی ازخود» توسط انسان ها در این فضا صورت گرفته و انسان ها در حال ساخت خود جدید در فضای مجازی هستند.
فیروزآبادی تاکید کرد: این بازنمایی از خود اقتصاد بسیار بزرگی را راهبری می کند که این اقتصاد پیشران تقویت مساله توجه در این فضا است.
وی تصریح کرد: از جمله خاصیت های دیگر این فضا اطلاعات پایه بودن مبتنی بر ارتباطات است و چون هر گونه ارتباط می تواند مداخله ای در حوزه روانی انسان داشته باشد، حائز اهمیت است.
این در حالی است که این ارتباط اطلاعاتی دارد که منشاء تفهم درحوزه شناخت از خود است.
بر همین اساس شاهد تغییر مبادی تفهمی و مبادی ارتباطی انسانها هستیم که این درحوزه روان انسان ها موثر است.
دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید افزود: دیجیتالی شدن انسان درعصر جدید به معنی تغییر عمیق ساختارها، فرآیندها، روابط و مفاهیم است و بعضا به تحول دیجیتالی، تحول تمدنی و تحول برهم زننده تعبیر می شود که با توجه به این که هر ناپیوستگی بر روح و روان انسان اثر عمیق می گذارد و نوعی اضطراب ایجاد می کند باید این مهم برای حفظ سلامت جامعه مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: آنچه که مسلم است تحولات مفاهیمی در این فضا ایجاد شده و شاهد هستیم که بسیاری از مفاهیم به دلیل تغییر اکوسیستم انسان باید بازتعریف و بازفهم شود که این مهم برخلاف خود تحولات که بسیار سریع و مستقل از زمان است، در بستر زمان صورت می گیرد که این تاخر جامعه را دچار مشکلات کرده و بیماری های روانی مختلف ایجاد می کند که متداول ترین آن انزوای در جمع است که در کنار مزایای این فضا، اثراتی همچون فردیت گرایی انسانی را شاهد هستیم.
فیروزآبادی با اشاره به ایجاد مفاهیم برخط بودن همچون دوران پیشا صنعتی اظهار داشت: کرونا باعث تغییر زیست کاری انسان همچون دوران پیشا صنعتی شد و خانه و محل کار با دورکاری و برخط بودن ادغام شدند و این درحالی صورت گرفت که خانه ها آمادگی این تغییر را نداشتند و این نیز می تواند در روان انسان ها تاثیرگذار باشد.
وی افزود: با توجه به تحولات فضای مجازی و تاثیر آن بر انسان روانشناسی سایبری در دنیا مطرح شده که مرکز ملی فضای مجازی نیز در این حوزه فعال است.
تاثیر کرونا بر استفاده کودکان از فضای مجازی
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر تاثیر کرونا و مشروعیت بخشیدن به کودکان در فضای مجازی، گفت: این پدیده در دنیا اتفاق افتاده و کودکان در این دوره پاندمی وارد فضای مجازی شدند و حتی مرکز ملی فضای مجازی با حمایت از پروژه شاد شرایط حضور کودکان و دانش آموزان را در فضای مجازی تسهیل کرد تا جایی که این برنامه 26 میلیون بار نصب شده در بعضی از روزها 12 میلیون کاربرفعال داشته و نزدیک به 20 درصد از ترافیک کشور به کودکان اختصاص یافت که این اتفاق در بلند مدت اثرات روانی و اخلاقی را بر جامعه می گذارد.
وی با بیان این که این تغییرات همچون حضور کودکان در فضای مجازی، حضور خانواده ها درکنار آنها در این فضا، دورکاری، برگزاری برنامه ها به صورت برخط و ...
ماندگار است، اعلام کرد: فناوری هایی که زیست بوم جدید سایبرفیزیک را تقویت می کنند در حال توسعه هستند و مباحثی مثل هوش مصنوعی، شبکه های اجتماعی و بانک های اطلاعاتی که بر مبادی تفاهم انسان تاثیر دارند در حال ظهور و فراگیری است، بنابراین باید برای آنها تدابیری پیش بینی کنیم و باتحقیقات دراین حوزه برای آینده توصیه نامه داشته باشیم.
همه گیری کرونا و افزایش انتشار اخبار جعلی
فیروزآبادی با اشاره به اینکه این نگرانی جهان گیر است و دنیا به دنبال راه حل های روانشناسی در این حوزه است، گفت: با فراگیری کرونا با پدیده توسعه اخبار جعلی درکشور درمرکز ملی فضای مجازی روبرو بودیم که بسیار نگران کننده بود و در آن دوران نزدیک به 106 هزار تکذیبیه در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی منتشر شده که منشا آن اخبار پیام‌رسان تلگرام بود و 15 هزار تکذبییه فقط به دلیل اخبار جعلی با منشا اینستاگرام تولید شد که همه اینها منجر به مرگ ده ها نفر در برخی مواقع نیز شده است بنابراین باید به پدیده های برآمده از فضای مجازی توجه داشت چرا که ترکیبی از مبادی تفاهمی، شناختی و انگیزه های توجه هستند.
وی با اشاره به این که نزدیک به 300 میلیارد خبر کرونایی در فضای مجازی توسط مردم مشاهده شده است، افزود: این میزان بازدید نشان از ایجاد اثرات روانی بسیار در کشور دارد که باید مدیریت شود.
این در حالی است که در حال حاضر هزاران کانال و صفحه مشاوره و روانشناسی در کانال های خارجی فعال هستند که بسیاری از آنها توسط افرادی مدیریت می شود که فاقد صلاحیت مشاوره هستند و باید این فضا نه توسط دولت بلکه توسط خود جامعه روانشناسی کشور ساماندهی شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: براساس رصد مرکز ملی فضای مجازی، مشاهده اخبار روانشناسی و مشاوره ای در کشور چهار برابر شده که این نشان دهنده آن است که باید برای ساماندهی این فضا سریعا اقدام شود.
انتهای پیام/


 


جمعه، 11 شهریور 1401 - 10:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0