FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اجلاس روسای دانشگاهها با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 10 شهریور 1401 - 15:06

اجلاس روسای دانشگاهها صبح امروز با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

آموزش،علوم،فناوري،دانشجويان،علم،وزارت،برنامه،علمي،اسلامي،تحق ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، اجلاس روسای دانشگاهها در آستانه سال تحصیلی جدید از صبح امروز آغاز شده و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.
محمد علی زلفی گل وزیر علوم صبح امروز در مراسم افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، گفت: در ابتدا ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان به ویژه شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر، حضور حضرتعالی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را مغتنم دانسته و می‌ستاییم.
خداوند بزرگ را شکر گزاریم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه عرصه‌ها هستیم.
وی افزود: همانگونه که استحضار دارید، در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود، که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور در حال حاضر است.
اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در کشور وجود دارد.
۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند.
وزیر علوم خاطر نشان کرد؛تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار ۱۱۰ هزار مقاله بوده، که از این تعداد، حدود ۷۸۰۰۰ مقاله در مجلات تحت نمایه بین المللی منتشر شده است، که منجر به کسب رتبه ۱۵ در تولید علم جهان شده است.
بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بین المللی انجام شده است، که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آنها در عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افق‌های جدید علم و علوم نوپدید دارد.
با برنامه ریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در طی یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بین المللی قرار گرفتند، این در حالی است که در طی چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بین المللی قرار گرفته بود.
وی افزود: وظیفه خویش میدانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست مریزاد عرض نموده و تلاش ایشان را بستایم.
زلفی گل گفت: از طرف دیگر توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است.
در سال ۱۴۰۰ مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها، از مرز ۴۱ هزار میلیارد ریال عبور کرد.
در این راستا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد.
انتظار می‌رود که این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.
وی اظهار داشت: در راستای تحقیقات توسعه‌ای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تأسیس شد.
خوشبختانه در طی سال گذشته بیش از ۲۵ هزار شغل در واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شد.
وی گفت: در راستای تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی، بازنگری نظام سنجش و انگیزش نیز، مد نظر قرار گرفت.
از آنجایی که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش نیاز افزایش کار آمادگی دانش آموختگان دانشگاهی می‌باشد، بازنگری در نوع سیاستگذاری ارکان آموزش اعم از: یاددهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجراست.
امید است که با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنیان و تمدن¬ساز، گام‌های مؤثری برداریم.
برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.
وزیر علوم افزود: اگرچه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرابخشی لازم است، در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پایه ایجاد شده، که در حال انجام وظیفه سازمانی خویش می باشند.
وی اظهار داشت: در سال گذشته افزایش بهره وری در نظام اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت.
ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف، به گونه‌ای که هر ذی نفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هر لحظه تقاضای اداری خویش را رصد نماید و مدیران فرادستی به صورت لحظه‌ای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند.
در راستای ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.
وی ادامه داد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و صنفی، هیئت‌های مذهبی از جمله وظایف اصلی دیگر، در دانشگاه‌ها می باشد.
در این راستا، به اختصاص ۳ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها، برای امور فرهنگی مذکور تأکید شده است.
نسبت ۳ به ۱ ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاس‌های رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای، آموزش حرفه‌ای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاوره‌ای و فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی دانشجویان عزیز می‌باشد، که نباید رؤسای محترم دانشگاه‌ها از آنها غافل باشند.
وی با اشاره به سفرهای استانی گفت: خوشبختانه به یمن سفرهای پر خیر و برکت جنابعالی به تمامی استان‌های کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایسته‌ای را برده و خواهد برد.
از طرف جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص ۵۸ هزار میلیارد ریال جهت تکمیل و تجهیز ۷۰۰ هزار متر مربع پروژه‌های نیمه تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر را داریم.
یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژه‌های نیمه تمام، در سال‌های آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.
وی گفت: رؤسای محترم مؤسسات آموزش عالی، جهت تحول در عرصه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر باید انجام شود.
۱.
تلاش در جهت تحقق برنامه‌های تحولی دولت محترم در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی
۲.
استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری
۳.
عملیاتی نمودن بیمه پژوهش و فناوری، براساس آئین نامه تولید دانش بنیان مربوط به وزارت عتف، که اخیراً در هیئت محترم دولت مصوب شده است.
۴.
حاکم شدن ارزشهای انقلاب بر محیط دانشگاه‌ها، مطابق راهبردهای موجود در سند دانشگاه اسلامی
۵.
پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم
۶.
ارزشیابی مدیران بر اساس میزان عملیاتی نمودن برنامه راهبردی مصوب هیئت امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی
۷.
تلاش در جهت کسب حمایت فرابخشی برای مهارت- محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت، حضور دانشجویان عزیز در وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف ضروری است
۸.
اولویت دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش عمرانی
۹.
اختصاص اعتبارات به مؤسسات آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهره وری و قیمت تمام شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی
۱۰.
استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری، تأمین مالی و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه
۱۱.
عملیاتی نمودن آئین نامه دانش بنیان مصوب دولت در حوزه وزارت عتف
۱۲.
استفاده از ظرفیت قانون‌های جهش تولید و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
۱۳.
برنامه ریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش-بنیان، در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد
وزیر علوم تاکید کرد: در پایان از جامعه فرهیخته دانشگاهی و شما رؤسای مؤسسات آموزش عالی که آموزش حضوری را با شور و نشاط، آغاز کردید، تشکر نموده و اعلام می‌دارم که سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ کاملاً حضوری می‌باشد.
انتظار می‌رود که از بسترها، شیوه‌ها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس‌های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری بشود.
وی افزود: یادمان باشد که آینده داران و آینده سازان میهن اسلامی به عنوان امانت ملت شریف ایران به ما دانشگاهیان سپرده می‌شوند، فرصت خدمت به نسل‌های آینده را غنیمت بدانیم و نسل‌های عالم تر، عاقل‌تر و داناتر را به جامعه خویش تقدیم نمائیم.
رمز موفقیت آموزش مؤثر نسل جوان امروز، در گرو عشق، حلم، محبت و مدارا نهفته است.


 


پنجشنبه، 10 شهریور 1401 - 23:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0