FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تاسیس و بازنگری ۱۹۲ رشته از سوی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 09 شهریور 1401 - 10:29

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای تحول علوم انسانی در مدت یک سال ۱۹۲ رشته در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تصویب رسانده که مبنای کار در دانشگاه‌های کشور شده است.

شوراي،علوم،تحول،انساني،فرهنگي،حوزه،انقلاب،جلسه،كشور،مصوبه،عل ...


به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۸۶۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر روز سه شنبه با ریاست آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی برگزار شد.
سعید رضا عاملی در پایان این جلسه با اشاره به رشد فعالیت‌های این شورا در یک سال اخیر گفت: با تاکید و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تحول شورای عالی و ضرورت ایفای نقش قرارگاهی آن توأم با رویکرد مثبت و هم افزای دولت جدید نسبت به جایگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در کنار فعالیت‌های متعدد و گسترده دبیرخانه و شوراهای تخصصی و اقماری شورای عالی، شاهد رشد دستورات و مصوبات محتوایی و کیفی و افزایش ملموس تعداد جلسات به لحاظ کمی بوده‌ایم.
وی افزود: از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱، شورای معین ۲۶ جلسه با مجموع ۷۰ ساعت و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ۲۴ جلسه بالغ بر ۵۰ ساعت برگزار کرده است.
نسبت به گذشته که تعداد جلسات شورای معین ۱۱ تا ۱۵ جلسه و شورای عالی ۱۱ تا ۱۷ جلسه بود، شاهد رشد نسبتاً خوب و برگزاری منظم و مؤثر جلسات بوده‌ایم.
عاملی با اشاره به موضوعات مورد بررسی در صحن شورای عالی گفت: در این دوره ۲۳ موضوع در حوزه سیاست‌ها و ضوابط، ۲۰ موضوع در امور جاری، ۹ موضوع مصوبات شوراهای تخصصی و اقماری و ۶ موضوع نیز از موضوعات مربوط به نظارت و ارزیابی در دستور شورای عالی قرار گرفت که ۷۶ درصد آنها بررسی و تصویب شده است.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شورا در این بازه زمانی؛ ۴۶ مصوبه داشته است، ادامه داد: شورا به نسبت دوره گذشته که سالانه به طور میانگین ۱۲ تا ۳۰ مصوبه داشته است، شاهد رشد در تعداد مصوبات تصویبی خود بوده است و از ۴۶ مصوبه شورای عالی در این بازه زمانی، ۲۳ مصوبه در حوزه فرهنگ، ۲۱ مصوبه در حوزه علم و فناوری و ۳ مصوبه نیز مشترک بین این دو حوزه بوده است.
وی همچنین افزود: سند ترویج و تسهیل ازدواج دانشگاهیان، سیاست‌ها و اقدامات تقویت و ترویج نام‌گذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی – ایرانی، اصلاح و تکمیل مصوبه راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، مناسبت‌های تقویمی، افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در مقطع عمومی، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان پزشکی، سیاست‌های ایجاد و ارتقا سکوهای ملی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و نوآوری و فناوری، تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش، آئین نامه شورای راهبردی علوم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی کشور از مصوبات مهم یک سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
استاد دانشگاه تهران، سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی را از مصوبات مهم شورای عالی در یک سال گذشته اعلام کرد و افزود: این سند با نگاه به ایجاد ظرفیت فعالیت قرارگاهی برای شورای عالی جهت حل مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و علم و فناوی و در اجرای دستور مقام معظم رهبری تدوین و تصویب شد که نزدیک به ۱۰ جلسه شورای عالی به آن اختصاص پیدا کرد و به تصویب اعضا محترم شورای عالی رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تعداد ۱۸ مصوبه از مهمترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی علی‌رغم تصویب در صحن شورای عالی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰؛ توسط رئیس وقت شورای عالی، ابلاغ نگردیده بودند که در دوره جدید با اهتمام دکتر رئیسی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ توشیح و ابلاغ شدند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به دستور بعدی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یکی از دستورهای جلسه گزارشی از عملکرد شورای تحول و ارتقا علوم انسانی بود که توسط دکتر حدادعادل ارائه شد.
بر این اساس عملکرد شورای تحول علوم انسانی در ۱۳ سال گذشته بررسی شد.
شورای تحول علوم انسانی در سال ۸۸ تشکیل شد و یکی از شوراهای منظم و با ساختار و چارچوب کاری مشخص بود که دست‌آوردهای بسیار ارزشمندی داشت.
وی افزود: شورای تحول علوم انسانی ۱۷ کارگروه علمی در حوزه تدوین و تصویب رشته‌های جدید یا بازنگری در رشته‌های علوم انسانی دارد که نقش کلیدی در رشد و پیشرفت کشور ایفا می‌کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای تحول علوم انسانی در این مدت ۱۹۲ رشته در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تصویب رسانده که مبنای کار در دانشگاه‌های کشور شده است.
از طرفی نزدیک به ۵۱۰ عضو هیأت علمی دانشگاه در تدوین رشته‌ها مشارکت داشتند چراکه رویکرد شورای تحول این است که تحول باید به دست خود دانشگاهیان کشور صورت بگیرد.
البته شورای تحول علاوه بر اینکه ۱۹۲ رشته را تأسیس یا بازنگری کرده نزدیک به ۶۵۶ کتاب تألیفی در حوزه علوم انسانی داشته است.
وی ادامه داد: رویکرد دیگر شورای تحول علوم انسانی همکاری دانشگاه‌های مطرح و حوزه‌های علمیه جهت بهره‌مندی از اندیشه اسلامی در تدوین رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و بومی سازی رشته‌ها بوده است که متناسب با نیازهای زیست بوم سیاسی، اقتصادی واجتماعی ایران باشد.
یکی از مشکلات حوزه علم و علوم انسانی و علوم اجتماعی این است که رشته‌ها با نیاز جامعه تطبیق ندارد.
لذا یکی از رویکردهای شورای تحول تطبیق رشته‌ها با نیازهای کشور است.
کارآمدی رشته‌ها یکی دیگر از رویکردهای شورای تحول علوم انسانی است، روزآمدسازی رشته‌ها نیز مدنظر این شوراست تا با توجه به تحولات حوزه علم خصوصاً تحت تأثیر فناوری‌های نوین و یافته‌های جدید حوزه علم، در مرز علم و دانش برتر جهان حرکت کنیم و خود نیز از طریق نوآوری دانشمندان حوزه‌های مختلف بتوانیم منشأ خلق دانش جدید و مؤثر باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز فناوری‌های نوین انفجاری در خلق رشته‌های جدید به وجود آورده است این علوم نظیر علوم فضای مجازی، حوزه رقومی و دیجیتال، حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی و سایر حوزه‌های هستند که برگرفته از یافته‌های جدید و نوآورهای مهم در حوزه علم هستند.
عاملی تاکید کرد: بعد از ارائه گزارش شورای تحول علوم انسانی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیر و تشکر از خدمات دکتر حداد عادل نسبت به مصوبات و رویکردهای شورای تحول بازخوردهای داشتند از جمله تاکید داشتند که شورای تحول باید بتواند از همه ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور و دانشمندان بزرگ کشور بصورت گسترده استفاده کند.
تاکید دیگر درباره حوزه فرهنگ و جامعه اسلامی بود، بالاخره آن چیزی منشأ تحول در کشور می‌شود رویکرد اسلامی به علم است، واقعیت این است که امروز تقابلی بین علمی که از دین جدا می‌شود و علمی که از دین بهره می‌گیرد، وجود دارد.
محصول علوم انسانی غرب مسائل و اتفاقات غرب است ضمن اینکه در برخی زمینه‌ها پیشرفت داشته‌اند اما در برخی زمینه‌ها نظیر خانواده، روابط اجتماعی، ظهور خانواده‌های تک سرپرست، افزایش فرزندان طلاق پس‌رفت داشته‌اند.
اگر وظیفه استقرار جامعه اسلامی را برعهده داریم از طریق علوم انسانی الهام گرفته از حقیقت اسلام می‌توانیم این اتفاق را رقم بزنیم که مورد تاکید اعضای شورا بود.
وی بیان کرد: بنا شد در جلسه آینده روی رفع موانع و الزامات تقویت شورای تحول اقداماتی صورت بگیرد.
امیدواریم در جلسه آینده عواملی که تقویت کننده تحول در علوم انسانی معطوف به نیازهای بومی کشور و جامعه اسلامی است، مورد بررسی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

 

شوراي،علوم،تحول،انساني،فرهنگي،حوزه،انقلاب،جلسه،كشور،مصوبه،عل ...

 


چهارشنبه، 09 شهریور 1401 - 23:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0