FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سوگ عارفانه را نگاه به ترکیب‌بند محتشم در «کاروان نیزه» دیدم


 مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 09 شهریور 1401 - 17:06

علیرضا قزوه شاعر و نویسنده در برنامه تلویزیونی «آن» گفت: نگاهم در ترکیب‌بند کاروان نیزه متمرکز بر ترکیب بند «باز این چه شورش است» محتشم ۹۰ کاشانی بوده‌ است.

قزوه،نيزه،كاروان،جاده،شاعر،خواب،آتش،محتشم،حاجت،سرودن،آئيني،ح ...


به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تلویزیونی «آن» درباره سرایش ترکیب بند «با کاروان نیزه» با اجرای امیر حسین سمیعی یکشنبه ۶ مرداد میزبان علیرضا قزوه شاعر و نویسنده بود.
برنامه «آن» به تهیه کنندگی احمدرضا بلیغ و کارگردانی جمشید ابرازی کاری از گروه معارف شبکه دو سیماست که شنبه‌ها و یکشنبه‌های هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود.
قزوه در این‌برنامه، با بیان اینکه نگاهم در ترکیب‌بند کاروان نیزه متمرکز بر ترکیب بند «باز این چه شورش است» محتشم ۹۰ کاشانی بوده‌، گفت: این ترکیب‌بند بیش از ۱۰ سال در ذهن من بود و همیشه مایل بودم ترکیب‌بندی را بسرایم که به فضای شعر محتشم در قالب روایت امروز نزدیک باشد.
وی با بیان اینکه طرح‌های اولیه ترکیب‌بند کاروان نیزه را به‌مدت ۱۰ سال حلاجی می‌کردم، اما به نتیجه مطلوب نمی‌رسیدم، افزود: این ترکیب‌بند را دوباره در سالی که بهار و محرم هم‌زمان شده بود سعی کردم که بسرایم.
این شاعر آئینی کشور با اشاره به اینکه سرودن ترکیب‌بند «با کاروان نیزه» به همین سادگی‌ها نبوده‌است، گفت: منشأ الهام این سروده خوابی بود که من آن را به‌عنوان هدیه و عنایتی از سمت بزرگان تعبیر می‌کنم.
در آن شبی که بهار و محرم هم‌زمان شده بود نیت کردم که خودم را دوباره برای سرودن ترکیب‌بند کاروان نیزه محک بزنم.
همان شب در عالم خواب فضایی که معرف جاده قدیم کربلا بود را مشاهده کردم.
این جاده به‌شکل آجرفرش بود، اما گداخته از آتش.
قزوه با بیان اینکه جاده کربلا جاده‌ای است که باید روی آتش در آن گام نهاد، گفت: من در عالم خواب نگران عبور از جاده آتش بودم که همان لحظه از شخصی پرسیدم اینجا کجاست؟
او در پاسخ به من گفت که این جاده قدیم کربلا از سمت ایلام است.
همان سال مصادف با خواب من هنوز جاده مهران به‌سمت کربلا گشوده نشده بود و سپس این جاده در حدود دو سال بعد افتتاح شد.
این شاعر آئینی با تأکید به اینکه من در همان عالم خواب با خودم فکر می‌کردم که ابن‌سینا شاگردی زرتشتی به نام بهمن‌یار داشت و از او خواست که برایش آتش بیاورد.
بهمن‌یار هم با دست آغشته به خاکستر آتش را برای او آورده بود، تصریح کرد: من هم در خودم مرور کردم که آجرهایی روی این آتش جاده کربلا می‌نهم تا پایم گدازان نشود.
پس از یک دو قدم پایم سوزان نشد و روی آتش گام برمی‌داشتم.
قزوه گفت: خانواده‌ام- دو دختر و مادرم- پشت سر من در همان عالم خواب ایستاده بودند و آنان نیز روی جاده آتش حرکت می‌کردند، اما پای‌شان گدازان نشد و من از این قضیه تعجب کردم.
وی با بیان اینکه صبح بعد از خواب به عبدالجبار کاکایی-شاعر- زنگ زدم و از او پرسیدم که آیا ایلام جاده‌ای برای کربلا در قدیم داشته‌است، افزود: او در پاسخ به من گفت که من هم اتفاقاً خواب شما را در حال سروردن یک غزل عاشورایی دیده‌ام.
آن‌جا به او گفتم که یک ترکیب‌بند را شروع کرده و بند اولش را سروده‌ام.
بیت را که برایش خواندم، او گفت که اتفاقاً دیشب همین بیت را در خواب روایت می‌کردی.
این شاعر آئینی گفت: حاج سعید حدادیان فردای آن روز با من تماس گرفت.
او با کاروانی به منطقه راهیان رفته بود.
به او گفتم ترکیب‌بندی را شروع کرده‌ام و حدادیان هم گفت این فضا را رها نکن.
او مدام پس از آن تماس می‌گرفت و می‌خواست که شعر را کامل کنم.
من در مدت ۱۳ روز عید درگیر سرایش ترکیب‌بند بودم.
هم چنین در یکی از آیتم‌های برنامه؛ حاج سعید حدادیان با بیان اینکه سرودن ترکیب‌بند علیرضا قزوه به‌معنای احیای سنت در ادبیات است، بیان کرد: نتیجه کار او موفق بوده است، باید یک نفر ترکیب‌بند او را تحلیل تاریخ ادبی کند.
حدادیان با تأکید به اینکه من از قزوه خواهش کرده بودم که ترکیب‌بندش را به ۱۱۰ بند برساند، گفت: در جوشش عاشقانه هر که پیش برود خوب است.
این مداح اهل‌بیت با بیان اینکه قزوه مدام آن‌سال‌ها تماس می‌گرفت و تکه‌های ترکیب‌بندش را می‌خواند، افزود: مرحوم قیصر امین‌پور و مرحوم حسن حسینی که با نقش دل راه می‌رفتند برای آغاز ترکیب‌بند قزوه نظری برخلاف نظر من داشتند.
احاطه آنان بر عالم ادبیات استادانه بود و من هم حرف آنان را پذیرفتم.
حدادیان گفت: باعث افتخار من است که در پایین رکاب قزوه او را در سرودن ترکیب‌بند کاروان نیزه همراهی کرده‌ام تا به سرمنزل مقصود برسد.
در ادامه قزوه با بیان اینکه بی‌شمار شاعران پیش از سرودن ترکیب‌بند کاروان نیزه ترکیب‌بند نمی‌سرودند، افزود: این قالب برای کهنسالان تلقی می‌شد، اما بعد علی موسوی گرماوروی و محمدسعید میرزایی در این قالب شعر سرودند.
این شاعر آئینی با بیان اینکه در هیئت هنر همین امسال متوجه شدم که برخی بندهای ترکیب‌بند کاروان نیزه را کتیبه و شعار سال‌شان را «عشقت نشاند باز به دریای خون مرا» انتخاب کرده‌اند، گفت: این عنایتی است که به ما نصیب شده و من آن را ناشی از بزرگ‌شدن در مکتب عاشورا می‌دانم.
وی با اشاره به اینکه جوانان هم‌اکنون از ترکیب‌بند استقبال می‌کنند، افزود: این موج جریان را ایجاد کرده و ترکیب‌بند در کنار قالب غزل و مثنوی نیز قرار گرفته‌است.
قزوه با بیان اینکه من فرزند روزگار خودم هستم و دوران امام خمینی (ره) را تجربه و سخنان علی شریعتی و علامه مطهری را در مورد واقعه عاشورا شنیده‌ام، گفت: همه این‌ها باعث شده که من دور از مکتب عاشورا قرار نگیرم و در این فضا زیست کنم و نفس بکشم.
این شاعر آئینی با طرح این پرسش که آیا تمام اسباب برای سرودن ترکیب‌بند محتشم در آن روزگار فراهم بود، تصریح کرد: او در فضای آن روزگاران مفهوم سوگ را در ترکیب‌بند خود تبیین کرده و یک شاهکار خلق کرده‌است.
قزوه با بیان اینکه ظهور تکنولوژی سبب شده‌است که بتوان فضاهای مختلف را با هم تلفیق کرد، اظهار داشت: من کار بزرگی نکرده‌ام و هنوز هم فکر می‌کنم از نظر زبانی و توان بیان به قله محتشم نرسیده‌ام.
وی با تأکید به اینکه شعرهای عاشورایی نباید فقط منحصر به سوگ شود، افزود: ۵۰ درصد ترکیب‌بند من برآمده از سوگ است؛ من وامدار وحشی بافقی و محتشم کاشانی هستم.
ما اگر کاری بر مبنای نوآوری می‌کنیم وامدار میراث گذشتگان هستیم.
این شاعر آئینی گفت: سوگ عارفانه در ترکیب‌بند کاروان نیز است که گاهی اعتراض می‌کند، گاهی می‌خواهد شمشیرزنی کند و یا گاهی می‌خواهد تصویر زیبایی را ارائه دهد.
سعید بیابانکی نیز با حضور در یکی از آیتم‌های برنامه با بیان اینکه؛ ترکیب‌بند ۱۲ بند محشتم کاشانی در دوره صفویه شاهکار است، گفت: سرودن ترکیب‌بند بعد از شعر محتشم باب شد و در روزگار ما هم این سنت ادامه دارد.
وی افزود: موفق‌ترین اثری که در قالب ترکیب‌بند در روزگار ما خلق شده، ترکیب‌بند عاشورایی علیرضا قزوه است که در کتابی با نام کاروان نیزه چاپ شده‌است.
این شاعر با بیان اینکه ترکیب‌بند علیرضا قزوه شهرت دارد و برخی از بیت‌های به مثل تبدیل شده است، افزود: شعر محتشم فقط روی چگونگی شهادت شهدای کربلاست، اماترکیب‌بند قزوه به چرایی شهادت امام‌حسین (ع) می‌پردازد و این نقطه متمایز شعر اوست.
علیرضا قزوه با بیان اینکه از کودکی در هیئت امام‌حسین (ع) بزرگ شده‌ام و پدرم مسئول هیئت بود، گفت: شب‌های فعالیت هیئت قبل از شروع برنامه می‌رفتم و آن‌جا را جارو می‌کردم.
قزوه با اشاره به اینکه در هیئت‌های عزاداری مشهد گم و پیدا شده‌ام، گفت: ارتباط من با امام‌حسین (ع) در سال‌های بعدی زندگی پررنگ‌تر شده است تا اندازه‌ای که در درگیری نیروهای مجاهدین با نیروهای صدام-دوران آخر حیات صدام- کنار حرم حضرت ابوالفضل (ع) قصیده حضرت عباس (ع) را قرائت کرده‌ام.
ابیات خوانده‌شده توسط قزوه در این برنامه به این‌ترتیب بودند:
در مشک تشنه جرعه آبی هنوز هست
اما به خیمه‌ها برسد با کدام دست
برخاست با تلاوت خون بانگ یا اخا
وقتی کنار درک تو کوه از کمر شکست
تیری زدند و ساقی مستان ز دست رفت
سنگی زدند و کوزه لب تشنگان شکست
شد شعله‌های العطش تشنگان بلند
باران تیر آمد و بر چشم‌ها نشست
تا گوش دل شنید صلای الست دوست
سر شد بلای (منظور به قالوا بلی) تشنه‌لبان میِ الست
ناگاه بانگ ساقی اول بلند شد
پیمانه پر کنید هلا عاشقان مست
باران مِی گرفت و سبوها که پر شدند
در موج تشنگی چه صدف‌ها که دُر شدند
باران مِی گرفته به ساغر چه حاجت است
دیگر به آب زمزم و کوثر چه حاجت است
آوازه شفاعت ما رستخیز شد
در ما قیامتی‌ست به محشر چه حاجت است
کی اعتنا به نیزه و شمشیر می‌کنیم
ما کشته توایم به خنجر چه حاجت است
بی‌سر دوباره می‌گذریم از پل صراط
تا ما بر آن سریم به این سر چه حاجت است
بسیار آمدند و فراوان نیامدند
من لشکرم خداست به لشکر چه حاجت است
بنشین به پای منبر من نوحه‌خوان بخوان
تا نیزه‌ها به‌پاست به منبر چه حاجت است
در خلوت نماز چو تحت‌الحَنَک کنم
راز غدیر گویم و شرح فدک کنم
گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود
تنهاتر از مسیح کسی بر صلیب بود
سرها رسید از پی هم مثل سیب سرخ
اول سری که رفت به کوفه حبیب بود
مولا نوشته بود بیا ای حبیب ما
مولا نوشته بود بیا ای حبیب ما
تنها همین چقدر پیامش غریب بود
مولا نوشته بود بیا دیر می‌شود
آخر حبیب را ز شهادت نصیب بود
مکتوب می‌رسید فراوان ولی دریغ
خطش تمام کوفی و مهرش فریب بود
اما حبیب رنگ خدا داشت نامه‌اش
اما حبیب جوهرش امن‌یجیب بود
یک دشت سیب سرخ به چیدن رسیده بود
باغ شهادتش به رسیدن رسیده بود


 


چهارشنبه، 09 شهریور 1401 - 17:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0