FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» منتشر شد


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 07 شهریور 1401 - 12:57

کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» اثر حجت الاسلام محمدباقر شریعتی سبزواری ۱۲۸ صفحه منتشر شد.

برزخ،عالم،مرگ،فصل،برزخي،ارواح،ارتباط،قبر،دوستان،بررسي،زندگي، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» اثر حجت الاسلام محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۲۸ صفحه منتشر شد.
رستاخیز، یک دگرگونی فراگیر است که نظام کنونی را به هم می‌ریزد و طرحی نو و نظامی جدید می‌سازد.
ولی همه انسان‌ها که می‌میرند، پیش از قیامت باید در عالم برزخ زندگی کنند تا با طی تکامل در برزخ، آمادگی ورود به قیامت کبری را بیابند.
بنابراین نخست باید دید برزخ چیست؟
زندگی برزخی چگونه است؟
دیدگاه‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارد، کدام اند و فلسفه وجودی برزخ چیست؟
در یک کلام به چه دلیل عالم برزخ وجود دارد؟
اثر پیش رو مجموعه استدلال‌های موجود در کتاب‌های دینی و پژوهش‌های کتابخانه ای و علمی درباره حیات پس از مرگ را بررسی و با توجه به میراث اصیل دین اسلام، آن‌ها را ارزیابی می‌کند.
ساختار اثر
این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «چیستی مرگ و برزخ» نگارش یافته، پس از بیان مبحثی با عنوان تشییع ملائکه از مؤمنان، به روح و وضعیت آن پس از مرگ می‌پردازد و همچنین زندگی برزخی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در پایان به برزخ در فرهنگ‌های دیگر اشاره دارد.
نویسنده در دومین فصل از این کتاب به دلایل وجود عالم برزخ پرداخته است.
سومین و آخرین فصل از پژوهش حاضر، به «ماهیت عالم برزخ» اختصاص یافته، ضمن بیان فلسفه وجودی برزخ، حوادث شب قبر و فشار قبر و سوال آن مورد بررسی قرار گرفته و بر همگانی نبودن بازپرسی تأکید شده است؛ در این فصل، همچنین پاسخی فلسفی به حیات قبر داده شده و در ادامه نیز حکمت تلقین مُرده، نماز میت، نقش اجتماعی مراسم تلقین، جایگاه عالم برزخ و جایگاه ارواح در برزخ تشریح شده است.
برخی دیگر از مباحث فصل سوم عبارتند از: مراحل تکامل انسان در برزخ، تجسم اعمال در برزخ، عذاب برزخی، جایگاه برهوت (حضر موت)، زیارت اهل قبور، ارتباط ارواح با خویشان و دوستان، برزخیان در نگاه قرآن و سنت، گفتار نیکوکاران و صالحان در لحظه مرگ، پیام شهیدان پس از مرگ، شرایط منافقان در برزخ.
در این فصل، ضمن تبیین وجه تشییع و تلقین میّت و ضرورت وجود برزخ، به بررسی خواب در برزخ پرداخته شده و توضیحاتی در خصوص بدن مثالی آورده شده است.
در ادامه نیز، برزخ از منظر ملل و نحل مورد تحقیق قرار گرفته و ضمن تبیین توضیحاتی در خصوص عالم پس از مرگ از دید یهودیان و عالم برزخ در آئین زرتشت، به برزخ از نظر مصریان و در آئین بودایی و در اقوام باستانی پرداخته شده و در پایان به عقاید چینی‌ها و ژاپنی‌ها درباره زندگی پس از مرگ اشاره شده است.
برشی از اثر
* ارتباط ارواح با خویشان و دوستان
ارواح گذشتگان در برزخ با خویشان و دوستان خود در دنیا طبق ضوابطی ارتباط پیدا می‌کنند، ولی این ارتباط بی قید و شرط نیست و در حدی است که شرایط روح افراد برزخی اجازه می‌دهد و مشیت الهی بر آن تعلق گرفته است.
نوع ارتباط و آمد و رفت برزخی‌ها طبق نظام برزخی است، نه دنیوی و آنها به مجرد اراده، بدون اذن ملائکه موکل نمی‌توانند به هر نقطه‌ای که بخواهند، بروند.
یک بخش از روایات بیان می‌دارد: مؤمنان و کافران به میزان عمل صالح و قدر و منزلتی که دارند و مطابق فضائل اخلاقی که کسب کرده اند، با اقوام خود ملاقات می‌کنند.
در احادیث از ملاقات روزانه تا هفته‌ای یک بار، یا دو هفته یک بار، یا در ماه یا سال یک مرتبه، مطالبی گفته است.
در این سفر و بازدید اگر بستگان آن‌ها صالح و نیکوکار باشند، ارواح بستگان آنها خوشحال می‌شوند و اگر بدکار باشند سخت گرفتار اندوه و حسرت می‌گردند.
البته گروهی از کفار و معاندان که در قبر برزخی برای همیشه زندانی هستند، چنین آزادی ندارند.
آنها تنها از طریق ارواحی که به عالم برزخ در برهوت منتقل می‌شوند، از وضع خانواده و دوستان خود که در دنیا مشاهده هستند، اطلاع پیدا می‌کنند.


 


دوشنبه، 07 شهریور 1401 - 23:55 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0