FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سال تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران آغاز شد


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 05 شهریور 1401 - 14:54

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران گفت: آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه در حقیقت آغاز سال واقعی برای اهل علم و معرفت و معناست.

انسان،عالم،حركت،حوزه،عنوان،رشاد،طلاب،علميه،كمال،منتقل،انساني ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علی اکبر رشاد در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران اظهار داشت: امروز نوروز دانش و بینش و معرفت است و آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه در حقیقت آغاز سال واقعی برای اهل علم و معرفت و معناست.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران افزود: اگر چه امسال آغاز نوروز با ایام سوگ اهل بیت (ع) مقارن است که وارد سال تحصیلی جدیدی می‌شویم، اما برای ما سال عمری نیز هست و گویی سن ما بالاتر می‌رود و بخشی از وجود ما از ما جدا می‌شود.
وی تصریح کرد: سنوات و ایام خود آدم است و هر سال که سپری می‌شود گویا بخشی از انسان از بین می‌رود و جدا می‌شود، سال چیزی جز ما نیست و ما هستیم که می‌گذریم اینکه با فوت انسان می‌گویند درگذشت یعنی سپری شد و رفت.
آیت الله رشاد عنوان کرد: باید هر لحظه به این درگذشت فکر کنیم هر لحظه از ما می‌گذرد و کاسته می‌شویم اگر این کاستن ها را با جهاتی و افکاری و اعمالی و که متعالی است جبران کنیم ما این درگذشت مان انتقال به مرتبه‌ای بالاتر به شمار می‌رود؛ مرگ ما به منزله انتقال به جهان دیگری است و نمی‌میریم و زنده می‌شویم وجود ما چون آب رودخانه در حال گذر است و آن را حس نمی‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: انسان در حال گذر و سپری شدن است، آنچه از مرگ به عنوان انتقال و حیات واقعی تعبیر می‌کنیم اینجا می‌گوئیم اگر انسان با عمل صالح منتقل شود در برزخ و قیامت و معاد به عالم بالاتر و زندگی فراتری منتقل می‌شود و اگر چنین نباشد به زندگی بدتری منتقل می‌شود.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران گفت: لحظه‌ها نیز این گونه اند هر لحظه‌ای سپری می‌شود به عالم دیگری منتقل می‌شود و ما نو می‌شویم و اگر برنامه‌ای داشته باشیم به نویی دیگر نو می‌شویم، باید به گونه‌ای باشد اگر به عالم بعدی منتقل می‌شویم آن عالم نسبت به قبل از ما بهتر باشد، مانند انسانی که وقتی می میرد با قلبی آرام و ضمیری شاد می‌رود چون می‌داند در این عالم چه کرده است.
وی افزود: اگر برنامه مناسبی داشته باشیم انتقال به عالم دیگر انتقال به عالم برتر است و ضرر نمی‌کنیم بلکه عروج پیدا کرده‌ایم سوره والعصر این قاعده را نشان می‌دهد، انسان همواره در حال حرکت کردن است و انسان همواره و پسوسته در حال خسران است مگر اینکه با عمل صالح مانع از خسارت شود.
رشاد خاطرنشان کرد: انسانی که اهل است، این خسران‌ها را متوجه می‌شود و می‌داند این زوال و پوک شدن و فروکاهش در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد بلکه در مقطعی آن را احساس می‌کنیم وجود ما و ذات ما محکوم به حرکت جوهری است، یعنی جوهر به سمتی حرکت می‌کند و این سمت به حرکت ما بستگی دارد متعالی است و برنامه‌ای که بهتر از قبل باشد اگر بهتر از قبل بودیم این حرکت جوهری به سمت تعالی است.
وی عنوان کرد: جماد، نبات می‌شود و نبات نیز حیوان می‌شود و حیوان، انسان می‌شود، اگر برخلاف این حرکت بود انسان نابود می‌شود اگر دانه گندم را کاشتیم این مرحله را به سمت تعالی می‌پیماید و ۷۰۰ برابر می‌شود اما اگر دانه گندم را رها کرد به مرور پوک می‌شود و از بین می‌رود.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: همه هستی این گونه اند و حرکت جوهری دارند و اگر رها کنیم می پوسد و اگر توجه شود متعالی می‌شود، انسان اشرف مخلوقات است و این مساله برای انسان مهم‌تر است.
وی اظهار داشت: ما به عنوان طلبه فرض بر این است که در ظرفی واقع شدیم که بروییم و پویا باشیم و از وضع موجود هر لحظه فراتر برویم و در وضع موجود نه در عالم ماده که بلکه به عالم ملکوت حرکت کنیم.
رشاد افزود: حوزه همان شرایطی است که ما به مثابه دانه‌ای در ظرف آن قرار می‌گیریم تا ارتقا و تکامل یابیم و تکامل نیز اگر چه از نظر عقلی حد و حدود دارد اما آن قدر مراتب کمال بسیار نامتناهی است و اگر چه کمال یابی و کمال جویی ما حدی دارد این حد آن قدر است که پیوسته می‌توانیم به آن برسیم.
وی تصریح کرد: این گونه نیست که اولیای الهی نیز در نقطه‌ای حرکتشان قطع می‌شود بلکه نامتناهی است، حسب برنامه ریزی انسان رشد می‌کند و عدد رشد انسان دیوار به دیوار بی نهایت است.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران عنوان کرد: فرض بر این است که در حوزه دانه‌ای کاشتند و باغبانانی داریم و تغذیه و سیراب شویم و با نور و گرما به کمال و رشد برسیم، استعداد و خواستن وطلب و اراده نیز باید در ما باشد تا این را دریافت کنیم، اگر مستعد و موجد بودیم به کمال می رسیم و این دو شرط مهم در رشد طلبه است برنامه هم باید از بالا ارائه شود و هم طلاب باید خودشان تلاش کنند.
وی گفت: در این راستا تلاش‌هایی در ارائه برنامه صورت می‌گیرد و هر سال در ۲۰ جلسه برای تصویب برنامه حضور می‌یابیم و هر ساله نیز برنامه‌ها نیز ارزیابی می‌شود.
رشاد ادامه داد: علم انسانی باید با مبانی دینی و حکمت الهی رشد یابد و تعریف ما در علوم انسان متفاوت است و دنیای مدرن تعریف دیگری دارند، تا زمانی که نتوانیم میان علوم دینی و انسانی پیوند بزنیم و مشکلات موجود است و علوم انسانی ما اسلامی نمی‌شود.
وی اظهار داشت: طلاب باید در درس جدیت داشته باشند و آرمان اساسی و منطق را عملی کنیم، مدیران و معاونین و مدرسان و و طلاب باید این مسیر را بروند و راه نجات کشور و جهان اسلام در این است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: طلاب باید با الگوهای دینی حرکت کنند، نمی‌توان با الگوهای غربی و مدرن کشور را اداره کرد زیرا الگوهای غربی کلیدهای اصلی را به ما نمی‌دهند.
وی عنوان کرد: تلاش زیادی صورت می‌گیرد اما باید در مقایسه با خودمان بهتر باشیم و طلاب این ظرفیت‌ها و امکانات را در مقایسه با خودشان برای بهتر شدن مد نظر گیرند تا به رشد و تعالی برسند.


 


یکشنبه، 06 شهریور 1401 - 17:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0